• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Centerspeaker bromt op de TV

Gestart door Focal1905, 6 november 2004, 20:01:04

Vorige topic - Volgende topic

Focal1905

Heb net een nieuwe set gekocht. denon i.c.m. JMLAB speakers.

De centerspeaker staat op mijn (Panasonic) TV en geeft als de TV aanstaat een brom. Ik weet zeker dat het aan de TV ligt want als die uitstat bromt hij niet en als ik de centerspeaker van de TV optil is het ebrom weg.

Mijn vraag: kan ik de centerspeaker met "iets" isoleren zodat hij gewoon op de TV kan blijven staan? of is dat onmogelijk en moet ik hem daar weghalen?

Wie helpt me??

muziekfreak

Jou centerspeaker is waarschijnlijk niet magnetisch afgeschermd. Wat je kunt doen is het volgende...de woofers van de center eruit halen...even het magneet opmeten..er zijn namelijk magneten verkrijgbaar die je met kit [bv pattex] op de magneten van de woofers kunt verlijmen..die heffen namelijk het magnetisch veld grotendeels op. Perfecte oplossing en niet teduur geloof ik. En het gaan NIET tenkostte van je geluidskwaliteit
;)

richard

Citaat van: muziekfreak op  8 november 2004, 20:22:53
Jou centerspeaker is waarschijnlijk niet magnetisch afgeschermd.
Kan ik me haast niet voorstellen bij een centerspeaker. Bovendien geeft een niet-afgeschermde speaker verkleuring van het beeldscherm.
Waarschijnlijk werkt de spoel of condensator in de luidspreker of de luidsprekerkabel als antenne van een brom uit de tv. Deze brom wordt netjes teruggekoppeld naar de versterker die de brom weer versterkt.

Zijn de apparaten met een randaardestekker ook daadwerkelijk op een geaard stopcontact aangesloten?
Als er meer dan een apparaat is aangesloten op de randaarde kun je last hebben van een aardlus, let hierbij ook op ook de aansluiting van de kabelantenne.

Misschien helpt het ook als je de luidsprekerkabels omwikkeld met aluminiumfolie en deze aardt, wel oppassen dat je niet met de folie tegen de aansluitklemmen van versterker en luidspreker komt, want daar kan je versterker niet tegen.
Genoeg is beter.

muziekfreak

Citaat van: richard op  8 november 2004, 23:36:16
Citaat van: muziekfreak op  8 november 2004, 20:22:53
Jou centerspeaker is waarschijnlijk niet magnetisch afgeschermd.
Kan ik me haast niet voorstellen bij een centerspeaker. Bovendien geeft een niet-afgeschermde speaker verkleuring van het beeldscherm.
Waarschijnlijk werkt de spoel of condensator in de luidspreker of de luidsprekerkabel als antenne van een brom uit de <a href="http://www.ntsearch.com/search.php?q=tv&v=56">tv</a>;. Deze brom wordt netjes teruggekoppeld naar de versterker die de brom weer versterkt.

Zijn de apparaten met een randaardestekker ook daadwerkelijk op een geaard stopcontact aangesloten?
Als er meer dan een apparaat is aangesloten op de randaarde kun je last hebben van een aardlus, let hierbij ook op ook de aansluiting van de kabelantenne.

Misschien helpt het ook als je de luidsprekerkabels omwikkeld met aluminiumfolie en deze aardt, wel oppassen dat je niet met de folie tegen de aansluitklemmen van versterker en luidspreker komt, want daar kan je versterker niet tegen.

Nou dan stel jezelf maar eens voor dat er wel degelijk centerspeakers zijn die niet tot nauwelijks zijn afgeschermd. Maar wat jij zegt kan natuurlijk ook de oorzaak zijn  ;)

leen

Hoi,
Doet hij bij mij ook omdat ik de reciever via de lineuitgangen van de tv had aangesloten, en ik had op de center een brom zitten(lijntrafo brom).

Mvg Leen.
H/K avr 130 receiver 2×Mission 704.  4 × Mission 731imp pro en een NAD 315BEE amp
diy sub cassete deck Sony 750ES Technics sl120+ sme 3009 mkII imp Philips 412mkII sat tuners digital Philips 2200
Yamaha CDX-497 cd speler dvd philips520 Bekabeling interlink rg 58u
Luidsprekerkabel koperdraad 4mm²

art

Citaat van: Focal1905 op  6 november 2004, 20:01:04
Heb net een nieuwe set gekocht. denon i.c.m. JMLAB speakers.

De centerspeaker staat op mijn (Panasonic) TV en geeft als de TV aanstaat een brom. Ik weet zeker dat het aan de TV ligt want als die uitstat bromt hij niet en als ik de centerspeaker van de TV optil is het ebrom weg.

Mijn vraag: kan ik de centerspeaker met "iets" isoleren zodat hij gewoon op de TV kan blijven staan? of is dat onmogelijk en moet ik hem daar weghalen?

Wie helpt me??

Weet je overigens zeker dat alléén de mid bromt???


Eenvoudige test:

Snoer van de speaker afhalen en de ingangsklemmen ervan kortsluiten. Speaker terugplaatsen en even luisteren of ie nu ook (wellicht wat zachter) bromt.
Indien JA, dan helaas .... andere speaker of andere TV.

Indien NEE, dan de luidsprekerkabel weer aansluiten en die dan losnemen en kortsluiten. Dus niet de versterker  :) maar de kabel. Wel op dezelfde plek laten liggen tijdens de proef. Bromt ie dan, dan de positie van de luidsprekerkabel wijzigen tot de brom weg is. Of wellicht een coaxkabel gebruiken voor de speaker(aansluiting)

Als hij NIET bromt, dan alles weer aansluiten en op de versterker alle verbindingen met de TV losnemen, behalve de video aansluiting.
Is de brom dan weg, dan is er sprake van een aardlus of een vervelend signaal vanuit de TV naar de versterker.
Is de brom er dan nog, dan kan het eventueel nog een aardlus via de videoverbinding zijn; dus die nog even losnemen.

Als dat ook niks veranderd dat weet ik het even niet meer ..... :'(