• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

vleugelpiano's

Gestart door Nicolas, 7 februari 2012, 21:28:40

Vorige topic - Volgende topic

tito

Citaat van: Hocus Pocus op 25 november 2013, 23:20:59Ik zou een Rhodes nemen  8)

Voor `n nummertje leuk, maar gaat toch vrij gauw vervelen.  ;)

Nicolas

Zo, enige tijd na het openen van dit topic  :P, is de vleugel in huis een feit. Enige probleem is dat er sindsdien kinderen zijn en de piano dus enkel in het weekend bespeeld zal kunnen worden. Tenminste, als ze over een paar jaar wat later gaan slapen dan kan ik 's avonds ook een uurtje spelen.
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

ShaggyNL

Oh, ik wilde net een Baldwin SD-10 aanraden. :angel:

Wat is het nu geworden?
Luxman | JK Acoustics | Stax | Audio-Technica | Sony | Yamamoto Soundcraft

Nicolas

29 november 2017, 15:31:18 #48 Laatste wijziging: 29 november 2017, 15:48:28 door Nicolas
Aangezien ik de meeste piano's te helder (danwel schel) vind klinken, ben ik voor een Bösendorfer met Weens mechaniek gegaan. Het is een model uit de tijd dat deze het verst doorontwikkeld waren, dus hij heeft gekruiste snaren, gegoten harp, fatsoenlijke demping en behoorlijk goede repetitie (en als je van de gemiddelde muurpiano zou komen: hemelse repetitie :)). En toch nog steeds een licht toucher en desgewenst de mogelijkheid tot glissando's wat alles wat de laatste 100 jaar gemaakt is niet fatsoenlijk/gezond kan doen. Niet dat die in mijn muziek voorkomen.

Als je je oefeningen thuis zo dicht mogelijk bij de verplichte Steinway in de concertzaal wil brengen, ga je natuurlijk voor een Steinway (dat de EU nog geen miljardenboete heeft opgelegd voor dat monopolie...). Als je echter geen concertpianist bent, kan je gewoon lekker kiezen wat je het mooist vindt. En bij mij was dat de minder schelle, meer romantische klank van de Bösie. Voor de muziek die ik meest speel, zijnde relatief weinig noten per maat die lang aangehouden worden, is deze uiterst geschikt. De zangbodem kan een klank zeer goed en mooi aanhouden wat natuurlijk belangrijk is als je niet heel je arrangement volpropt met nootjes en de rondere klank zet de juiste sfeer neer.

Als je zelf zou gaan shoppen moet je goed opletten: er wordt regelmatig door particulieren en zelfs handelaars een "echte Bösendorfer" aangeboden -met dito hoofdprijs- terwijl het een "system" of "schüler" merk is en dus uit een andere fabriek komt waarbij enkel een patent of opleiding gedeeld werden met Bösie. Het zullen vast wel goede piano's zijn hoor, daar niet van. Maar een Fiat 124 is ook geen Ferrari ondanks dat de motor door een Ferrari ingenieur ontworpen is.
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

ShaggyNL

Oké, dat is een serieuze piano. Nu weet ik nog geen exact model, maar da's ook niet zo erg want ik ken geen enkel piano type op het moment.

Enne, mag ik vragen wat voor muziek je speelt?
Luxman | JK Acoustics | Stax | Audio-Technica | Sony | Yamamoto Soundcraft

Nicolas

In die tijd hadden de modellen van Bösendorfer ook geen naam, op een paar speciaaltjes na. De enige "naam" die je ze verder kan geven is gebaseerd op hun lengte. De mijne zal +/- 170cm zijn voor zover ik weet. Enkele jaren nadien standaardiseerden ze dat in hun Model 170, een model dat ook vandaag nog de aanrader voor woonkamers is. Grotere vleugels hebben simpelweg een grotere ruimte nodig om klankmatig tot hun recht te komen, en Bösendorfer kon uit een 170 ook een zeer volle klank krijgen. Bij de vorige eigenaar stond mijn exemplaar eigenlijk al in een te kleine ruimte om echt goed te klinken.

De muziek die ik speel is gevarieerd. Pop, minimalisme, vage new age... ;) Maar het valt eerder te omschrijven als leren dan als spelen.
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

ShaggyNL

Ooh, netjes hoor!! En uit welk jaar zou deze ongeveer moeten zijn?
Luxman | JK Acoustics | Stax | Audio-Technica | Sony | Yamamoto Soundcraft

Nicolas

29 november 2017, 17:03:46 #52 Laatste wijziging: 29 november 2017, 17:19:09 door Nicolas
Een serienummer zou daar een preciezer antwoord op moeten geven maar dat is vooralsnog niet zichtbaar. Mogelijk komt het tevoorschijn als het mechaniek er bij het volgend onderhoud uit gaat. Op basis van technische en uiterlijke kenmerken is ze zeker van voor 1910 en zeer waarschijnlijk in de periode 1890-1910 te plaatsen. Dit is de eindperiode van het Weense mechaniek en Bösendorfer had ze tegen die tijd zodanig geperfectioneerd dat ze als enige gedurende een tiental jaar Weense en Engelse mechaniek tegelijk aanboden. Het is onder andere door Steinway en hun machtige positie dat de rest van de wereld ook op Engels mechaniek is overgestapt, ook al heeft die niet enkel voordelen. De repetitie van Engels mechaniek is nog beter en je kan er nog luider op spelen (harder op rammen), maar Weens geeft meer controle over heel stille passages en geeft een directere verbinding tussen toets en hamer waardoor je nog beter voelt wat je doet. En indien je een Weense met enigszins licht toucher hebt laat dit dus ook glissando's toe zonder schade aan jezelf of je piano waar dit bij moderne piano's geen cadeau is voor beiden. Er zijn ook Weense met zeer zwaar toucher, dat doet de genoemde voordelen grotendeels teniet. Dat zijn echter zeldzaamheden vanwege van heel kleine bedrijfjes met erg lage productie. Neem je echter een licht/niet te zwaar Weens mechaniek van een relevante bouwer, dan krijg je die gewenste eigenschappen en kan je voor jezelf uitproberen wat het voor je doet. De mijne speelt niet extreem licht zoals de heel oude met minihamertjes maar gaat al meer richting de zwaarte van een moderne piano aangezien de hamers ook al meer richting die grootte gaan. Speelt voor mij zeer aangenaam, met een achtergrond in lichte elektrische klaviers en dus geen 20 jaar training op een zwaar pianoklavier. Voor mij voelt het al snel als bekend terrein.

Wat ik persoonlijk sterk zou afraden zijn oude muurpiano's met bovendempers. Die dempen heel slecht met een honky-tonk resultaat als gevolg. Dat komt doordat de dempers daar helemaal op het uiteinde van de snaar duwen en dus weinig effect hebben. Vleugelpiano's met Weens mechaniek hebben weliswaar ook bovendempers, maar in een vleugelpiano kunnen die wel de snaar efficiënt dempen op dezelfde plaats als een modern Engels mechaniek. Die vreselijke bovendempers van muurpiano's hebben echter ook de Weense vleugels enigszins een slechte naam gegeven. Maar op het vlak van demping dus geheel onterecht; het probleem van de muurpiano's is onbestaande in een vleugel. De overige afwegingen moet ieder pianist voor zichzelf maken, net zoals verschillende merken met Engels mechaniek ook een verschillend toucher hebben en je op zoek moet naar je favoriet.
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

minplus

Gefeliciteerd!
Een erg mooi instrument. :-*
Moet er nog veel aan gebeuren of is het meer het algemeen onderhoud om de zoveel tijd?
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Nicolas

Als je je lat maar extreem genoeg legt moet elke piano van meer dan 10 jaar oud een totaalrestauratie hebben, da's met auto's ook zo. Maar als je wat realistisch doet is ze in goede staat. Ze houdt haar stemming (die al 440 is), alle demping werkt, alle noten werken vlot en het klavier ligt gelijk. De "klachten" die ik nu aan het verzamelen ben zullen bij de aankomende stembeurt bekeken worden; het meeste kan waarschijnlijk op het moment zelf bijgesteld worden. Dat zijn dingen als "een piepje in het demperpedaal", "1 toets met houten bijgeluid". Het instrument is momenteel dus perfect bespeelbaar en we zetten binnenkort wat puntjes op kleine "i"tjes. Sommige elementen zoals het ivoor zijn zelfs in uitzonderlijk goede staat.
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

Nicolas

Onderaan de piano staat met blauw krijt (oid) een straatnaam en huisnummer geschreven. Het is een straat in Wenen, de stad staat er echter niet bij. De eerste of eerdere eigenaar vermoed ik. Aangezien "Wenen" er niet eens bij staat kan het wel eens de eerste eigenaar zijn. De straat is onschuldig maar de naam is "Isidor Fisch". Waarschijnlijk niet DE Isidor Fisch van de "crime of the century" want die kan ik niet aan Wenen linken. Indien wel, moet ik even kijken of er nergens nog een bult Lindbergh losgeld in verborgen zit.  ;D :P
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

ShaggyNL

Oh, dat is altijd leuke informatie. Nu vind ik alleen een Isidor Fischer uit Wien, uit die tijd, die medische historicus was. Ik denk niet dat een persoon met dat beroep een vleugel zou aanschaffen.

Leuk! Als je meer weet, dan volgen we dat graag.
Luxman | JK Acoustics | Stax | Audio-Technica | Sony | Yamamoto Soundcraft

Wim72


Nicolas

Helaas, dat zou me 400€ transportkosten bespaard hebben. :)
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.