muziek luisteren in mono, zijn er meer leden die het probeerde?

Gestart door Alfster, 22 mei 2025, 13:18:12

Vorige topic - Volgende topic

Alfster

.

oordopje

Zo te lezen lijk je aardig op de hoogte, maar zoek je een oplossing om ondanks je gehoor probleem toch van muziek te genieten. Lijkt mij dat adviezen van mensen die normale oren hebben dan niet erg relevant zijn. En ook zo'n jongen in een hoorapparaten winkel zal niet erg deskundig zijn. Misschien is het een idee om een speciaal topic te starten hier: Oplossingen voor audiofielen met gehoorproblemen. Er zullen vast meer mensen zijn die daar een beetje mee geholpen kunnen worden.
SteinH1 2x/ARS Acoustica voor/2x REL Q200/Stein Speakermatch Plus/Sonneteer Alabaster/Tentlab Bdac+SR purple/2xMonarchy DIP's/Denon1740dvd/Onkyo surr. proc./ Cambridge Minx 12 achter/JKE interlinks/Supra 2,5 aanvoer/Stetzerizer/Schuman r./KempQA/Chromecast audio/Entreq (Silver)Minimus en Olympus Ten

Alfster

.

morph

Om eens even terug te komen op de topictitel "muziek luisteren in mono, zijn er meer leden die het probeerden?"

In mono-versie valt er net zoveel van muziek te genieten als in meerkanaals.
Tenminste als het daadwerkelijk om de muziek gaat. Stereo, en nog meer kanaals, kan een toegevoegde waarde hebben in de belevingsillusie voor thuisgebruik, maar muziek op zich wordt er niet mooier van.
Bij het beluisteren van goede mono-opnames zit er opvallend vaak een illusie van diepte in de weergave. Terwijl  bij stereo de illusie van ruimtelijkheid wordt gewekt in meerdere richtingen.
Ik luister dan ook regelmatig nog naar mono-versies van pop, jazz, of klassiek albums of (heruitgegeven) demo's daarvan (maar dat vooral bij popmuziek).
Dat iets in een mono weergegeven wordt doet echt niets af aan fijne muziek.
Net zomin als dat een kraakje in een 78-toeren plaat de muziek onverteerbaar zou maken.

Een klassiek pop-album zoals "Pet Sounds" vind ik bijvoorbeeld juist het mooist in de mono-versie. Dat dit op hoog-resolutie dvd-audio is uitgebracht is daarbij wel een prettige bijkomstigheid (waarop het ook in stereo en 5.1 te vinden is).
Mono of stereo (of whateverhoeveelkanaals) maakt mij op zich niet uit.
Het gaat mij om de muziek, waarbij weliswaar mijn voorkeur naar de fraaist te vinden uitgebrachte versie uitgaat, maar dát heeft wat mij betreft dus niets met aantal weergavekanalen te maken.

Alfster

.

minplus

Citaat van: Alfster op 26 mei 2025, 11:16:15Ik ben een oud gediende van dit forum, maar ben er jaren uit geweest. Ik had ooit een baan dat ik naar mijn hobby ging ipv naar het werk, helaas gingen Driade en KLS failliet.
In begin 2001 ben ik andere dingen gaan doen en langzaam verloor ik de interesse in audio en genoot van wat ik nu nog steeds heb van audio. Tot na 2018 een TIA mijn trof en mijn gehoor slecht werd daarna, maar ik heb het geaccepteerd.
Vorige week sloot ik even de Onkyo versterker aan op de Impuls speakers en ik werd betoverd door de muziek. De versterker gerepareerd en sindsdien geniet ik weer van de muziek, maar het zal nu minder gaan kosten omdat nuances niet gehoord worden, dus met meer rust van de muziek genieten als jaren geleden.

Je hebt mazzel dat je na de Tia nog van muziek kunt genieten. Bij mijn pa die een enorm muziekliefhebber was klonk alle muziek daarna vreselijk en hij heeft toen alles weggedaan. Gelukkig kreeg hij het pas met een jaar of 90 maar hij heeft het dus 6 jaar zonder muziek moeten doen.
Genietze in mono.
If nothing goes right, go left. If nothing's left, go right

Alfster

.

Jan66

Misschien een idee om in plaats van de 2 luidsprekers links en rechts van de luisterplek te zetten, ze bijvoorbeeld allebei links, midden of rechts van de luisterplek te zetten. Je zet ze naast elkaar, de hoeken van beide luidsprekers van de achterkant tegen mekaar aan en aan de voorkant laat je er wat ruimte tussen, zodat het geluid van de linker luidspreker iets naar links gaat en bij de rechter iets naar rechts.

Alfster

.