advies over tv aansluiting naar tv/audio meubel

Gestart door adelaar11, 29 maart 2013, 15:40:39

Vorige topic - Volgende topic

adelaar11

Ik ga over een tijdje verhuizen en ga dan een nieuwe tv (en evt andere benodigde apparatuur) kopen

Omdat de tv ca 8 meter af komt te staan van het meubel met de hifi/dvd en digitale ontvanger apparatuur wil ik graag een advies van jullie
IK heb nu een Thule AV100 versterker en een Thule DVA 100 cd/dvd speler voor mijn geluid en dvd af te spelen. Ik heb nu ook allerlei muziek in flac formaat op een NAS staan en spoel die via een Logitech Squuezebox naar mijn Thule AV100
Ook heb ik een Popcorn A300 om mijn films af te spelen, die verbonmden is met de tuner van de Pioneer
Al dit bovenstaande wil ik houden
Ik heb nu een 7 jaar oude oude (toen top of the bill) Pioneer tv met een losse tuner (geen HDMI, geen HD), een losse Panasonic harddisk dvd recorder/speler en een digitaal tv kastje van Ziggo

Als ik verhuisd ben wil ik de tv op een afstand van ca 8 meter plaatsen van de rest van mijn apparatuur en ik moet nu opgeven waar en welke goten/buizen ik in  de grond wil laten freezen
Met name de tv/tuner wil ik vervangen door een hele goede nieuwe in een groot formaat (ca 120 breed)

Hebben de huidige en nieuwe tv's nog wel een losse tuner? en zo ja welke zijn dan erg goed
Hoe kan ik de apparatuur met 1 HDMI kabel vanuit de kast verbinden met de tv, of is daar meer voor nodig. Hoe krijg je een hdmi kabel door een dunne buis en hoe dik moet die zijn, ik kan kiezen uit goten van 15 en 21 doorsnede
Heb ik extra apparatuur nodig om dit allemaal mogelijk te maken en zo ja wat voor en welke merken/modellen zijn goed?

Wie kan mij een advies geven

art

Hm, het centrale probleem lijkt mij je TV.
Je zegt dat het een top-of-the-bill Pioneer van 7 jaar oud is ..... geen HD (?), wellicht ben je die mening toegedaan dat dit scherm geen HDMI-input heeft. Volgens mij kan die TV via een YPbPr (ook wel YUV) input wel 1080i aan. En dat is HD.
Als je 'm via SCART of RGB hebt aangesloten kan via RGB de resolutie ook hoog zijn, maar e.e.a. hangt af van de interconnectiekabels.

Een goot van 15 cm lijkt mij voldoende. Je kunt dan makkelijk 4x 75Ω coaxkabel (satellietkwaliteit) leggen als je bij RGB+eventuele synchronisatie danwel bij YPbPr blijft. Leg ook een 75Ω coaxkabel voor het signaal van kabel of satellietantenne! Ook zijn een tweetal 75Ω kabels extra, nuttig om het geluidssignaal van de TV te kunnen koppelen aan je versterker.
Daarnaast kun je dan ook een paar hoge kwaliteit HDMI-kabels leggen om in de toekomst goed te zitten en de zaak weer niet opnieuw open te hoeven maken. Hoge kwaliteit HDMI-kabels herken je aan hun dikte, ze hebben al gauw een doorsnede van 10 à 12 mm. Prijs zegt niet zoveel. Bij aanbiedingen kun je voor € 50,- al goed terecht voor max 15 meter HDMI.
Ga nooit langer dan 15 meter, want dan wordt het gokken met HDMI. Beter nog het type kabel van je keuze bij een vriend testen op HDMI-1080p, dan weet je zeker dat je geen kat in de zak koopt! Voor 3D heb je niet perse HDMI 1.4 nodig, HDMI-1.3 voldoet.
Hoewel HDMI 1.4 handig kan zijn als je een digitale audio terugkoppeling van het TV-scherm wenst ..... maar dat komt zelden voor.

Moderne TV-schermen hebben geen los kastje meer, maar in de naaste toekomst  komt het wellicht terug i.v.m. de superdunne OLED-schermen. Zo'n kastje kun je doorgaans niet op afstand plaatsen, dus wellicht is het nuttig in de muur onder de TV e.o.a. berging daarvoor te maken. Over de maat hiervoor valt natuurlijk niets te zeggen; je zou wellicht de maat van je huidige kastje kunnen nemen .....

Met een aanpak zoals hier beschreven moet je de oude apparatuur én je toekomstige spullen behoorlijk kunnen aansluiten.  ;)
Vergeet niet ter plekke van de TV een randaarde stopcontact (uit zicht) te laten plaatsen!  :laugh:
En neem ook voorzorgen voor je luidsprekers! Wellicht worden er dat in de toekomst meer dan twee.  ;)

adelaar11

Ik heb mij er al op ingesteld om de oude dure tv te vervangen en deze dan in de slaapkamer te gaan hangen; ik zal nog wel nagaan of ik er toch HD van kan maken zoals jij zegt, want dan kan ik er nu ook anders naar kijken en straks in de slaapkamer

Zijn er ook "kastjes" (of processoren of omvormkastjes, of verdeeldozen, of zoiets?)die ik in die gezamenlijke kast kan inbouwen tesamen met de andere kastjes, waarna ik met 1 HDMI kabel naar de nieuwe tv kan gaan?
Omdat het pas over een jaar gaat gebeuren, hoop ik een oled te kunnen kopen (maar die zijn nu nog extreem duur, voor zover in grote maten beschikbaar)

art

Ja hoor die zijn er ook.
http://www.aventum.eu/video-switcher-with-hdmi-output.html

Nadeel hiervan is lastiger bediening (Eventueel op te lossen met een universele programmeerbare afstandbediening).
Je kunt dan ook de TV niet gebruiken als input apparaat.
Voor audio is dat wellicht te omzeilen door een HDMI-1.4 kabel te leggen.

Overigens heb je dan ook niet zo'n forse goot nodig, in een PVC-buis van 40mm of zo kun je makkelijk een dikke HDMI doorvoeren.
Je kunt ook helemaal van die goot afzien door draadloos HDMI toe te passen:
http://nl.hardware.info/nieuws/30686/hdmi-ook-draadloos-bij-gigabyte

Als je heel veel snelle electronica kastjes in één grote kast gaat opbergen, houdt dan rekening met ventilatie. Dat spul werkt meestal onbetrouwbaarder en gaat korter mee bij hogere temperaturen.

Het lijkt mij overigens ook nuttig om na te denken over uitgestelde TV of opname van TV-programma's. Een separate kabel- (glas) of satelliettuner lijkt dan de aangewezen weg.
Ook lijken ontwikkelingen erop te wijzen dat je TV straks allerlei apparatuur kan bedienen en dat zal dan ook wel weer allerlei kastjes of kabels met zich meebrengen als je merk-vreemde (hifi) apparatuur wilt aansluiten.

Nah ja ..... leg dan toch die goot maar met nu één HDMI-kabel erin.  :laugh:

Succes.

adelaar11

dank je, ik ga ermee aan de gang
ik gebruik trouwens nu ook al een uitgebreide logitech harmony AB