• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

What makes Bloom's music bloom?

Gestart door Bloom, 28 juli 2013, 16:39:44

Vorige topic - Volgende topic

Bloom

Ik was nog niet helemaal tevreden over de weergave: bij zangers was de focus bijvoorbeeld helemaal weg. Na wat onderzoek bleek dat te liggen aan de t.racks DSP206 digitale externe crossover. Het blijkt dat die dus geen hifi is. Zucht. Maar toen ik alles nakeek ontdekte ik wel dat mijn Marantz voorversterker aansluitingen heeft voor twéé subs. Dat was ik helemaal vergeten, omdat ik er altijd maar één opgesteld heb. Eigenlijk betekent dat, dat ik de t.racks helemaal niet nodig heb. De Marantz heeft geen limieten over hoe hoog of hoe laag de crossover mag gaan. Dus heb ik de twee wooferkorven (althans hun eindversterkers) op sub1 en sub2 aangesloten, de elektrostaten op de stereo front outputs en daarna de interne Audyssey van de Marantz alles laten afregelen zonder dat de t.racks nog in het spel is. En ja hoor: mijn focus is terug. Het klinkt immens veel beter. Wie wil komen luisteren, is nog altijd welkom.

Bloom

En de t.racks DSP206 is terug. De fout lag niet bij hem, maar bij de Audyssey van de Marantz. Die had niet gedetecteerd dat de elektrostaten in feite in tegenfase stonden tegenover de wooferkorven en daardoor ging de calibratie niet zoals het hoort. Ik heb geprobeerd het op te lossen door de polen van de elektrostaten om te draaien en dat hielp. Nu komt Audyssey wel klagen dat de hele luidspreker een incorrecte fase heeft, maar als ik dan op "negeren" klik gaat hij wel verder en calibreert hij alles correct. Nu klinkt alles zoals het hoort.

Bloom

(<klik voor groter plaatje!)
Dit is een eindversterker op basis van een Purifi ET400A module, dual mono opgebouwd en met de door audiofielen gegeerde SPARKOS opamps en regulators.
Vandaag aangekomen en net in mijn rek opgesteld en aangesloten. En nu maar testen...

Mmuetst

Aan de klasse D geslagen, ben benieuwd naar je ervaringen.
Volgens mij wordt dit gezien als de overtreffende trap op Ncore.

Bloom

Als deze Purifi de Audiostatics DCM3-T7 fullrange moet aansturen, is het vermogen in 2 Ω een probleem. Daar hebben alle mij bekende eindversterkers op basis van een Purifi ET400A last van. Het probleem treedt alleen op als je op een erg hoog volume speelt en het maximumvermogen van de versterker benadert. Zolang je dat niet doet, geen probleem. Fullrange doet de Musical Fidelity P270 het dus hoorbaar beter op extreem hoge volumes. We praten dan wel over volumes die tot gehoorschade leiden!
In de tweewegconfiguratie met mijn wooferkorven moet de Purifi niet hard meer werken met de elektrostaten en dippen ze niet meer tot 2 Ω. En dan presteert hij absoluut geweldig. Hij mag dus zeker blijven staan.

Bloom

Voor de duidelijkheid: normale Audiostatics ES-100/200/300 hebben hier geen last van. Die hebben geen gemene impedantiedips. Die van mij zijn nogal zwaar gemodificeerd met compleet nieuwe elektronica en daardoor vertonen ze nu een ander impedantiegedrag. Gemiddeld 4 Ω en ze dippen tot 2 Ω in het laag. Je hebt voor deze jongens dus absoluut een versterker nodig met een stabiel vermogen in 2 Ω als je ze fullrange aanstuurt.

Bloom

Ik heb nogal wat vragen gekregen over of in mijn huidige setup de elektrostaten met een buizenversterker aangestuurd kunnen worden. Het antwoord is JA: je hebt een vermogen nodig van 2x60W in 4 Ohm en dat is voldoende om in de tweewegconfiguratie met wooferkorven alles uit de elektrostaten te halen wat je maar wil. Er is in die configuratie ook vrijwel geen beperking in hoe luid je kan spelen.

Bloom

Wie tijd en zin heeft, is welkom om te komen luisteren! Het mag weer!