What makes Bloom's music bloom?

Gestart door Bloom, 28 juli 2013, 16:39:44

Vorige topic - Volgende topic

Nicolas

21 april 2014, 09:29:17 #30 Laatste wijziging: 21 april 2014, 09:36:10 door Nicolas
Citaat van: bearwil op 29 juli 2013, 09:29:25
Citaat van: jopie op 29 juli 2013, 06:20:30


Dus als ik het goed begrijp zijn Mike Oldfield en Jean-Michel Jarre geen popmuziek, wat dan wel? En volgens mij staan electrostaten er juist om bekend dat bassen bepaald niet het sterkste punt zijn van die vellen. De kleinere klinken voor geen meter als er geen gewone basdriver bij komt. Dus te veel bas? Ik weet niet waar je dat vandaan hebt.


Jopie is weer eens zijn onzin verkopende zelve. What else is new.

Het feit dat hij Mike Oldfield noemt als muziek met weinig bas tov pop zegt wel iets over de tekortkomingen van zijn set...Of over het feit dat hij compressie niet van laag kan onderscheiden.

1 2 3 4 5 6 7 8

geerd

mijn ervaring is juist dat vinyl de laatste jaren dichter bij de cd is komen te staan .
Neemt niet weg dat met een goede tafel en element de lp zonder meer beter is dan een cd .
maar het digitaal masteren van de muziek heeft een nadelig effect op de kwaliteit .
je moet al een heel goede cd hebben om gelijk met de lp te zijn en dan spreek ik nog niet over de speler .
en over wat pop is en wat niet zolang er muziek is zijn daar verdeelde meningen over .
zolang rickie lee jones als pop wordt gezien geloof ik alleen wat ik hoor of is jazz ook pop tegenwoordig ???
extra voor die het missen ,,,,  .....  ???? !!!!
zelf plaatsen waar nodig bvd of b,v,d

Bloom

Sorry, maar dat is wishful thinking. Digitaal masteren heeft helemaal geen nadelige invloed op de kwaliteit. Dat soort argumentatie hoort in hetzelfde rijtje thuis als "digitaal klinkt koud en hard" en "analoog is veel muzikaler".
Puur vooroordeel. Vinyl heeft veel slechtere technische specificaties dan cd en dat is ook hoorbaar. Alleen worden er de laatste pakweg 20 jaar popmuziek-cd's op de markt gebracht met zo weinig dynamiek dat vinyl daarvoor effectief in het voordeel is. Dat is echter geen technische beperking van de cd maar een welbewuste keuze van de platenmaatschappij.

bearwil

Versterkers: Luxman SQ 700X, R 800S, McIntosh MC-250
DT's: CEC BD-2000, BD-6000, BD-7000, BD-5200, Disco 4000, Marantz TT2200, Scott PS 76
CD/DVD: Luxman D-322, D-355, Philips DVD 763SA. DVDR 1000
Tuner: Luxman WL-550, T-100
Philips DCC 730
Speaker: Altec Lansing Model One, 305 en 201

geerd

het is zo dat ik niet voor niets het liefst analoge lp's draai .
digitaal is goed voor digitale instrumenten maar wat er uit een trompet komt is niet te vertalen in 0 en 1 zonder dat er veel verloren gaat
bij 17 kh geeft elke cd het op en lager dan 30 hertz is een groot probleem .
analoog is dat geen probleem  gaat veel verder door en geeft lager laag .
de verdediging van de cd mannen is dat de rest toch niet hoorbaar is .
maar vergis je niet ook die hoge en lage tonen bepalen het totaal een trompet gaat door tot 40 kh en dit bepaald de stem van het instrument en dat mis je dus bij een cd
extra voor die het missen ,,,,  .....  ???? !!!!
zelf plaatsen waar nodig bvd of b,v,d

jopie


geerd

extra voor die het missen ,,,,  .....  ???? !!!!
zelf plaatsen waar nodig bvd of b,v,d

Bloom

Cd's hebben een frequentiebereik van 0 Hz tot 22 kHz.

En hoewel er veel elementen zijn die een bereik tot 100 kHz en zelfs meer claimen, kan de massa en fysiek beperking van de beweging van een naald in een groef dat helaas niet aan. Bovendien is er ook nog zoiets als het RIAA-filter, dat maar binnen 20 Hz tot 20 kHz werkt. Er is afval aan beide kanten, dus komt het van geen kanten in de buurt van het frequentiebereik van een cd, laat staan van andere digitale media zoals dvd-audio of sacd.

Maar: kan deze discussie verhuizen naar een ander topic? Ze hoort hier eigenlijk niet thuis.

Bloom

Citaat van: bearwil op 21 april 2014, 14:11:24

De cd kwam pas in 1981 op de markt!

Zowat alle platenmaatschappijen maken tegenwoordig opnames en mixen in 24 bit 96 kHz. Digitaal!

morph

Detail van de achterzijde van "Bop Till You Drop", uit 1979:



De opname-machine.

De digitale techniek is daarna alleen nog maar beter geworden.
Dat Cooder het niet (meer) kon waarderen kwam pas later. In eerste instantie was hij enthousiast, later vond hij het te "realistisch" en minder mooi dan het vervormende aspect van bijvoorbeeld buizen-apparatuur. Tenminste, zo vertelde hij later eens in een interview in een blad. Een smaakoordeel, geen kwaliteitsoordeel.

bearwil

In 1980 met The Long Riders en Borderline was hij al weer van het digitale idee verlost. Ik had ook zo'n gevoel als Cooder zelf had. Toen ik de plaat had gekocht en voor het eerst opzette, dacht ook ook 'wow, wat klinkt dat helder en dynamisch', maar hoe vaker ik luisterde, hoe meer me dat begon tegen te staan. Het geluid werd vooral erg klinisch voor me, bijna emotieloos en ik miste de warmte die bijv. Chicken Skin Music tot zo'n prachtige plaat maakte. En volgens mij heeft smaak alles met kwaliteit te maken. Ik heb tenminste nog nooit iemand tegen een kok horen zeggen: "Brave borst, je kookkunst was van de allerhoogste kwaliteit, maar het smaakte voor geen meter."
Versterkers: Luxman SQ 700X, R 800S, McIntosh MC-250
DT's: CEC BD-2000, BD-6000, BD-7000, BD-5200, Disco 4000, Marantz TT2200, Scott PS 76
CD/DVD: Luxman D-322, D-355, Philips DVD 763SA. DVDR 1000
Tuner: Luxman WL-550, T-100
Philips DCC 730
Speaker: Altec Lansing Model One, 305 en 201

morph

Citaat van: bearwil op 21 april 2014, 20:06:50
En volgens mij heeft smaak alles met kwaliteit te maken. Ik heb tenminste nog nooit iemand tegen een kok horen zeggen: "Brave borst, je kookkunst was van de allerhoogste kwaliteit, maar het smaakte voor geen meter."


Het schilderij is erg lelijk want de verlichting in het museum is slecht?

Je kunt eten toch niet met muziek, film, schilderwerk, een boek etc. vergelijken? Daar gelden toch juist andere criteria voor, als kunstvorm?

groovy.

Emt 938.  Lenco L70 widebody. Lenco l75.  Luxman l507s.  Luxman t-550v.  Yamaha M2.  Yamaha c4.  Sansui ta-500. Elipson 1404.  Cabasse Prao. Celestion Ditton Four.  Harman Kardon 6550.  Composed dv1 dt.  AH Durop Phonostage.    dht Rob buizen phono-dude.

In to each life some rain must fall.

bearwil

Citaat van: morph op 21 april 2014, 20:15:15
Citaat van: bearwil op 21 april 2014, 20:06:50
En volgens mij heeft smaak alles met kwaliteit te maken. Ik heb tenminste nog nooit iemand tegen een kok horen zeggen: "Brave borst, je kookkunst was van de allerhoogste kwaliteit, maar het smaakte voor geen meter."


Het schilderij is erg lelijk want de verlichting in het museum is slecht?

Je kunt eten toch niet met muziek, film, schilderwerk, een boek etc. vergelijken? Daar gelden toch juist andere criteria voor, als kunstvorm?

Versterkers: Luxman SQ 700X, R 800S, McIntosh MC-250
DT's: CEC BD-2000, BD-6000, BD-7000, BD-5200, Disco 4000, Marantz TT2200, Scott PS 76
CD/DVD: Luxman D-322, D-355, Philips DVD 763SA. DVDR 1000
Tuner: Luxman WL-550, T-100
Philips DCC 730
Speaker: Altec Lansing Model One, 305 en 201

morph

Daarom heeft de natuur dan waarschijnlijk geen perfecte mensen laten ontstaan.