• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Wat was je 1e koptel. (en hoeveel/heb je R/die nog/of smaak veranderd?!)

Gestart door Nak CR7, 6 oktober 2014, 18:37:11

Vorige topic - Volgende topic

Nak CR7

hallo allemaal,

misschien wat ongelukkig gestelde vraag, maar naar aanleiding van het onderwerp, gestart door S K en zijn eerdere ervaring hierop stel ik deze!
(Eerder had S K de Lenco K-105 als favoriet (stuk of 3 zelfs?) terwijl hij nu een Philips verkiest...)

Mijn eerste koptelefoon was nl OOKde Lenco K-105 :D ;D een wit plastic app met idd (kust?)-lederen oorschelpen, waarmee ik dan in bed lag, maar zeer ging doen, omdat ik ermee met 1 oor......in het kussen lag: geluid ervaarde ik TOEN als ...best mooi, ik was denk ik 17-18 jaar....jong, en het draagcomfort al iets minder: knelde mij teveel, maar destijd nieuw gekocht voor ik meen 59,- wellicht 69,- Florijnen!!
Mijn broer had/heeft de Lenco K-106, grotere schelpen, meer zwart (kunst)-leer met meer schuim erin, maar ook een beter geluid! (wellicht (veel?)-duurder).

M´n tweede was/is een Pioneer Monitor 10, (mooie grote ovale, goed afsluitend en maar liefst 1000 Mw (is één Watt toch?!) maar eigenlijk te zwaar: 640 gr!!Maar mooi afgewerkt, zelfs echt leer om de plug!! Gekocht in Militaire Dienst, belasting vrij voor Fl. 79,- (alhier Fl. 175,-)
M´n derde een Audio-Technica ATH7... (een zg Elektrostaat, kastje op speaker (B)- uitgang en koptelefoon op het Kastje ergens tussen 1979 en 1982 gekocht bij Fa. van Ingen (toen nog) in Amsterdam voor ik meen Fl. 279,-! ERG mooi, kan niet zo luid, heel mooi voor (klassieke) piano muziek!!

Verder nog enige oude Phillips´:een mooie grote zware met ronde schelpen, de N-6330 (pracht geluid!) dan de N-6310, N-6321, en een SBC-3175!
(ook nog ergens een Sennheiser, waarvan het gele schuim al lang ter ziele is!)

Sony´s: MDR-7, MDR-V7. Een Onkyo HP-200 (gekregen, valt ook wat tegen),
een Technics SBX verder geen type-aanduiding; plastic Walkman-dingetje en m´n voorlaatste aanwinst een AKG K-200 (kringloop, 6,50 euro, valt tegen, beetje dof, en klemt!) Laatste aanwinsten: die van de BP-actie 3x -meer kleuren waren R niet voorhanden-  :D :D gewoon voor de heb nog nieuw in verpakking, eentje wel geprobeerd, best wel redelijk geluidje en een goed draagcomfort! (wel wat iel en goedkoop aanvoelend, maar wat wil je voor die 5 euro: verpakking, vervoer en moet er nog winst op gemaakt worden ook!!

Favorieten: ik switch altijd tussen de Philips SBC-3175 en de Sony MDR-V7: met voorliefde voor de Philips: sluit beter om je oren, en een minder lang snoer!!
(beide een goede bas en lekker FEL hoog, kunnen ook LOEIHARD, na een uur toch zeker fluitende oortjes ....1x gehad, dus oppassen :D Dus, voor niet al te lang best lekker, anders de Pioneer Monitor-10; ook niet te lang ivm gewicht!)

En dan nog enige oordopjes, van mindere kwaliteit, en mijn reeds vergeten Walkman koptelefoontjes!!

en (die van) jullie......?

NAK CR7

PS de duurste die ik heb gehoord was een Jecklin Float elektrostaat,  toen iets van 14 of 1500 Gulden, de een na duurste was een Stax Lambda die ik overigens mooier vond, meer bas voor mijn gevoel. De ALLERDUURSTE die ik ooit op een beurs WILDE beluisteren, was een Sennheiser, met een buizenversterker erbij!
Kostte iets van Fl.34000,-!! edoch stond een lange rij, dus....helaassssss!



AudioTechnica AT-H7.Akai 630DB/GX-32. IMF-TLS80IIa/CM-3a/SuperCompII. Leak Sandwich Marantz PM-94/PM-80II/Nakamichi CR7/LX-5/700Tri-Tracer. Philips N-4520/GA-209+GP-412/270 Thorens 160Super SME3009III+vdHul MC-10.Sansui AU-719. Sony SL HF-950/PS-6750+Denon DL-301/55ES. Tandberg TC-310mkII

Tom!

Mijn eerste koptelefoon was een Sony van het type wat bij de eerste Walkman zat. Stiekem wilde ik graag dezelfde hebben als mijn vader had, zo'n gesloten jaren '70-Pioneer die ze in Hilversum bij de radio ook gebruikten. Nu heb ik nog ergens een Sony liggen waarvan ik het typenummer ben vergeten en waarvan het kunstleer op de schelpen is vergaan, en een Superlux (dat klinkt goedkoop maar dat was het ook) die best lekker klinkt.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

Joske

natuurlijk die grijze senheiser met die gekleurde soorsponsjes, daarna, een akg k60, dan een sennheisser hd 560 ovatuin, nu een hd 650
Open Baffles + Tangband drivers + mini dsp, breedbanders / Quad 303, Woofers / Quad 405, Technicsdeck AU 676 ,Denon DP1700 +ortofon vms30, + Lehmann Black cube SE, quad 66 + scepter + AB, Beogram 4002 + MMC 20EN, Sennheiser HD 580 + Cute amp + voeding, Denon DCD 1550AR Tuner kenwood

nefertiti

Toen ik iets van 15 16 was had ik elke maand iets van 300 gulden te besteden. Dan toog ik naar Delft, naar All wave die daar zat, dat was de dichtstbij zijnde grote audio zaak voor mij.

Daar hadden ze Sony (toen de V-Fet serie, waar ik nu zo gek op ben en die toen volledig onbetaalbaar was voor me) Marantz het een en ander, en vooral Tannoy.

Ik kocht daar voor dat geld de Marantz koptelefoon electrostaat met kastje. (eerste dure dus) Had daar eerder een Sony TA-1630 gekocht.



Heb daar ook nieuw een Marantz 6300 draaitafel gekocht, doen het tegenwoordig leuk op de tweedehandsmarkt, maar waren nieuw echt niet zo duur.

Nak CR7

Citaat van: Tom! op  6 oktober 2014, 18:44:00
Mijn eerste koptelefoon was een Sony van het type wat bij de eerste Walkman zat. Stiekem wilde ik graag dezelfde hebben als mijn vader had, zo'n gesloten jaren '70-Pioneer die ze in Hilversum bij de radio ook gebruikten. Nu heb ik nog ergens een Sony liggen waarvan ik het typenummer ben vergeten en waarvan het kunstleer op de schelpen is vergaan, en een Superlux (dat klinkt goedkoop maar dat was het ook) die best lekker klinkt.

Die Pioneer die je bedoelde was volgens mij de 205 of de 305 (eerste vond ik wat dof, de tweede idd best goed, hoewel ik die M-10 mooier vond, maar voor radiowerk wellicht tóch te zwaar!)

gr. NAK CR7
AudioTechnica AT-H7.Akai 630DB/GX-32. IMF-TLS80IIa/CM-3a/SuperCompII. Leak Sandwich Marantz PM-94/PM-80II/Nakamichi CR7/LX-5/700Tri-Tracer. Philips N-4520/GA-209+GP-412/270 Thorens 160Super SME3009III+vdHul MC-10.Sansui AU-719. Sony SL HF-950/PS-6750+Denon DL-301/55ES. Tandberg TC-310mkII

Rogers Hifi

Mijn eerste was een Stax r34 , de tweede mijn huidige Grado sr225 versterkt door een Grado Ra1.

Tom!

Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

22AHnogwat

Een MB Quart MB-25, gekocht in 1986 bij De Raaf te Assen. Iets van 125 gulden.
Oorschelpen van foam en later compleet weggerot.
Geen onderdelen leverbaar dus heb ik hem niet meer.

Daarna een Sennheiser HD-540 gekocht van mijn eerste salaris in 1989 voor 249 gulden bij Eringa Groningen. Ik vond deze beter klinken dan de Stax SR waar ik eigenlijk voor ging. En alle onderdelen nog steeds leverbaar. Plus de best klinkende hoofdtelefoon die ooit heb gehoord. Er zijn vast betere maar na 25 jaar bevalt deze me nog uitstekend al gebruik ik hem niet vaak meer.
Too old to rock 'n roll, too young to die!


Alex

Citaat van: Tom! op  7 oktober 2014, 10:16:57
Het was inderdaad de SE305. Wat klonk dat ding lekker...



Deze heb ik laatst nog gekocht voor 2 euro op de vrijmarkt
in vergelijk met mijn AKG K550 is de SE305 toch erg gedateerd.
*)  Success is getting what you want. Happiness is liking what you get.

VPI Scout - Grado Platinum wood
Kenwood L-1000c/L1000m
KEF R105/3
Sony DVP-9000es
Sony CDP-920Q
Sonos Connect & RDAC
Apple Airport Expres
Sony STR-DA50es + KEF KTH2005

+ MicroSeiki / JBE / VPI / Technics / D

KT88

Vroeger oa gehad een AKG K50, diverse Sennheisers, een Beyer, een Stax, een Jecklin Float (zijnde de enige hoofdtelefoon die ik echt langer op kon hebben) en nog wat anderen.

Nu ligt er een Behringer dingetje voor als het echt moet (pianospelen in de avond bv) en een headsetje voor de Skype.
Verder gebruik ik ze nooit, heb een hekel aan het specifieke koptelefoongeluidsbeeld en de druk op de oren.
Luister liever naar mijn speakers op een laag pitje.
- Audiodidact -

Alex

Citaat van: Nak CR7 op  6 oktober 2014, 18:37:11

..................  De ALLERDUURSTE die ik ooit op een beurs WILDE beluisteren, was een Sennheiser, met een buizenversterker erbij!
Kostte iets van Fl.34000,-!! doch stond een lange rij, dus....helaassssss!




Dit was de Sennheizer Orpheus, oplage 250 stuks, prijs 24.000 gulden, was binnen 2 weken uitverkocht ...



Deze Sennheizer was het antwoord op de Sony-MDR-R10, een headphone van toen 9.999 gulden

deze 3 dus






Alex
*)  Success is getting what you want. Happiness is liking what you get.

VPI Scout - Grado Platinum wood
Kenwood L-1000c/L1000m
KEF R105/3
Sony DVP-9000es
Sony CDP-920Q
Sonos Connect & RDAC
Apple Airport Expres
Sony STR-DA50es + KEF KTH2005

+ MicroSeiki / JBE / VPI / Technics / D

bearwil

Mijn eerste was de Sennheiser met die gele oorkussentjes, de HD414 en niet lang daarna kocht ik een Beyer DT990 voor iets van 360 gulden. Toen die versleten was, heb ik MP een gebruikte kunnen vinden voor een vriendelijk prijsje en die heb ik nog steeds.
Versterkers: Luxman SQ 700X, R 800S, McIntosh MC-250
DT's: CEC BD-2000, BD-6000, BD-7000, BD-5200, Disco 4000, Marantz TT2200, Scott PS 76
CD/DVD: Luxman D-322, D-355, Philips DVD 763SA. DVDR 1000
Tuner: Luxman WL-550, T-100
Philips DCC 730
Speaker: Altec Lansing Model One, 305 en 201

S.B.Marantz

Beyer dynamic DT 550......welke ik mooier vond dat de 990 pro.

Al tig jaar aanwezig alleen zijn de oorschelpen vergaan.

bearwil

Citaat van: S.B.Marantz op  7 oktober 2014, 14:00:19
Beyer dynamic DT 550......welke ik mooier vond dat de 990 pro.

Al tig jaar aanwezig alleen zijn de oorschelpen vergaan.

Nieuwe pads ziijn nog te koop.
Versterkers: Luxman SQ 700X, R 800S, McIntosh MC-250
DT's: CEC BD-2000, BD-6000, BD-7000, BD-5200, Disco 4000, Marantz TT2200, Scott PS 76
CD/DVD: Luxman D-322, D-355, Philips DVD 763SA. DVDR 1000
Tuner: Luxman WL-550, T-100
Philips DCC 730
Speaker: Altec Lansing Model One, 305 en 201