• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Wat was je 1e koptel. (en hoeveel/heb je R/die nog/of smaak veranderd?!)

Gestart door Nak CR7, 6 oktober 2014, 18:37:11

Vorige topic - Volgende topic

Duck-Twacy


minplus

If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Nak CR7

Ondanks er niemand meer heeft gereageerd op het topic dat ik destijds gestart heb:
vandaag maar weer eens een hoofdtelefoon gekocht, een Philips N-6325 (electret).
Had ik eerder dus al de Philipsen: 6321, 6325, en 6330 vandaag dus een 6325 erbij!
(valt zeker niet tegen; knelt alleen een beetje).
Vorige week nog een Philips SHP-2500: een zg TV-koptelefoon: iets van 6 meter snoer eraan en een volume regeling in het snoer! (makkelijk als die ander TV kijkt en ik muziek wil luisteren!)
beetje goedkoop aanvoelend plastic 'geval' maar met goede zachte schuimrubberen oorschelpen en een best aardig/redelijk-goed geluid!
Ook zijn er een AKG K-240 en een Audio Technica (type even niet zichtbaar:  aan buurman uitgeleend) bijgekomen.
ach; een mens moet een hobby hebben!

Nak CR7
AudioTechnica AT-H7.Akai 630DB/GX-32. IMF-TLS80IIa/CM-3a/SuperCompII. Leak Sandwich Marantz PM-94/PM-80II/Nakamichi CR7/LX-5/700Tri-Tracer. Philips N-4520/GA-209+GP-412/270 Thorens 160Super SME3009III+vdHul MC-10.Sansui AU-719. Sony SL HF-950/PS-6750+Denon DL-301/55ES. Tandberg TC-310mkII

Bongo

De allereerste was een Roelofs. Later een gebruikte Marantz electrostaat, gevolgd door een Beyer DT 990. Eind van de rit voor mij is een gebruikte Stax Lambda Pro. Veel gebruiken doe ik 'm niet: ik vind het nog steeds een vreemde beleving, dat het stereobeeld onafhankelijk is van de positie van je hoofd..... 

Sytse Fliege

Ach leuk, die hadden we nog niet gehad.

Mijn eerste (nieuw gekochte), zal ergens begin jaren '80 zijn geweest; een Koss PRO4X.



Die heb ik niet meer, is ooit kapot gegaan. Nu ik het ding weer zie moet ik ook weer denken aan de pijn aan mijn oorlellen die ik kreeg als je het ding een tijdje gedragen had; de oorkussens - ooit soepel - werden in de loop der tijd kneiterhard, dat droeg niet echt bij aan het comfort.

Daarna jaren geen koptelefoon meer gehad, maar toen de hobby weer de kop (haha, pun intended) op stak heb ik mezelf een Fostex T50RP gekocht, met het oog op de uitgebreide modmogelijkheid. Wat ik nooit gedaan heb. Ik gebruik hem nu met name voor eerste testen bij reparaties of revisies van versterkers, maar het is ook best een fijne - zeer neutraal klinkende - hoofdtelefoon.



Later nog er een Technics RP-F600 bijgekocht. Dat is niet het beroemde DJ-ding, maar een wat meer sophisticated model. Klinkt prima, maar een stuk meer uitgesproken dan de Fostex.



En last, but not least, een Stax SR-40/SRD-4, ooit een keer van een aardige klant gehad. To be honest, nog niet echt naar geluisterd, maar die krijgt ooit wel een mooi plekje in het systeem wat nu alleen nog in mijn hoofd zit :)



Ach, kikker toch op!

Bellini


Bellini

Toen ik in 2001 begon te werken (mn eerste serieuze baan) schafte ik een cd speler en versterker en draaitafel van Marantz aan. Voor speakers had ik geen plek en ze zouden op m'n kamertje ook niet tot hun recht komen. Van audio had ik weinig verstand en internet bestond toen wel maar was nog leeg (bij wijze van spreken). Dus tegen audiozaak gezegd dat ik een heel serieuze hoofdtelefoon zocht i.p.v. speakers. Dat werd de Senheiser HD580 precision. Nu 20 jaar later gebruik ik deze nog steeds en zijn we nog steeds dikke vrienden. Paar jaar terug alle pads etc laten vervangen. Ziet er weer uit als nieuw.

Heintje

Mijn eerste zelf gekochte koptelefoon was een Pioneer S-305.
Prima ding en als hij niet hard genoeg ging, sloot je hem aan op de luidspreker-B uitgangen: dan ging hij nog een stuk harder.

DTdH

Mijn eerste was een nieuwe AudioSonic, een kado van mijn vader. Die had info ingewonnen bij een collega van hem, die -relatief- meer verstand had van audio dan hij. Het was vooral qua draagcomfort een verschrikking, heeft niet lang geleefd.
Later zelf -net als Heintje- een Pioneer SE-305 gekocht (de 205 vond ik er te armoedig uitzien). Prima ding inderdaad; geen idee hoe je die op de luidspreker-uitgang kan aansluiten. Uit beeld, weet niet meer op welke wijze.
Momenteel gebruik ik een lichtgewicht merkloos gevalletje 'basic-budget-eco-standard-1.0', maar vooral om te testen.

Dirk

Heintje

Dat had ik zelf uitgevonden: massa op de rechts-zwart (min), links plus op links-rood en rechts plus op rechts-rood, en dat alles op de B-luidsprekeraansluitingen van mijn toenmalige zilverkleurige Akai AM-2400 (wat een prachtige versterker was met ruim voldoende vermogen voor mijn tweeweg Genesis luidsprekers, die met de inverted domes, op de A-aansluitingen).