Wat was je 1e koptel. (en hoeveel/heb je R/die nog/of smaak veranderd?!)

Gestart door Nak CR7, 6 oktober 2014, 18:37:11

Vorige topic - Volgende topic

d'Oh!

Douk H7 Pro (D-class amp) Nad 117 (preamp) Nad 613 (cass.) Philips 22GA777 (TT) Philips CDR870 (cd rec) Philips BDP3000 (dvd/cd) Sony CDP C545 (cd) Cyrus 781 (ls)

Tom!

Afgelopen week voor de prijs van een belegd broodje een Sennheiser HD450 II gekocht. Verwisselbaar snoer, dus geen basismodel. Ik wacht nog op nieuw schuim voor de oorschelpen want dat is een stuk platter geworden en zit niet meer zo prettig, Hij klinkt beter dan verwacht, vooral in het hoog veel detail en geen idioot aangezet laag. Da's bij sommige muziek best lollig, maar niet om uren naar te luisteren.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

TANNOY

Aristona nog wat groot metaal en leren kussens,van vader gekregen toen hij een neiuwe kocht.
ik denk dat hij nog welergens rondzweft.

hd480 sennheiser was mijn eerste zelf gekochte,die kussens verteerde naar een tijd, mijn oren zaten vol zwarte rotzooi,nooit meer goed gekomen met luisteren. ::)
people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves. <br />On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.<br /><br />

minplus

Citaat van: Tom! op  3 juni 2025, 15:37:33Afgelopen week voor de prijs van een belegd broodje een Sennheiser HD450 II gekocht. Verwisselbaar snoer, dus geen basismodel. Ik wacht nog op nieuw schuim voor de oorschelpen want dat is een stuk platter geworden en zit niet meer zo prettig, Hij klinkt beter dan verwacht, vooral in het hoog veel detail en geen idioot aangezet laag. Da's bij sommige muziek best lollig, maar niet om uren naar te luisteren.

Die gebruik ik hier standaard en nieuwe oorschelpen zijn nog verkrijgbaar volgens mij. Vond ze veel fijner dan veel duurdere. Heel veel detail, mooi midden en strak laag. Met veel duurdere bedoel ik dingen die toen tot 3 tot 4x zo duur waren.
Een week terug luisterde een kennis naar Voodoo chile - slight return via deze en zei na een minuut "wat een zeldzaam mooie koptelefoon".
If nothing goes right, go left. If nothing's left, go right

minplus

Citaat van: TANNOY op  3 juni 2025, 15:47:55Aristona nog wat groot metaal en leren kussens,van vader gekregen toen hij een neiuwe kocht.
ik denk dat hij nog welergens rondzweft.

hd480 sennheiser was mijn eerste zelf gekochte,die kussens verteerde naar een tijd, mijn oren zaten vol zwarte rotzooi,nooit meer goed gekomen met luisteren. ::)

De 480 II heb ik ook. Daarvan is helaas het hoogte stelsysteem kapot. Geen last van troep die door de buitenlaag zou komen. Qua klank vergelijkbaar met de 450 II.
Beide helder, open en perfect om je in pop, jazz en klassiek te betrekken. Niet dat achterover weggezakt in een stoel en bijna slapend wat duurdere modellen hadden.

Tom!

Ik vermoed dat ik 'm regelmatig zal pakken voor een luistersessie.

Ik wilde een verloop van 6.3 mm naar 3.5 mm kopen, tot ik ontdekte dat er een 6.3 mm verloop op de standaard 3.5 mm plug zit. Die zat er zo strak op dat het niet opviel.
--- E. Schönberger

minplus

Ik denk dat je hem erg leuk gaat vinden. Heb nooit meer de neiging gehad een andere te nemen.

Heintje

Als je goed zoekt vind je voor hoofdtelefoon kussens de vervanger van de vervanger van de vervanger en dat past vaak nog ook. Ik heb zo mijn oeroude Sennheiser kunnen voorzien van nieuwe kussens.

Tom!

Het is 80 mm rond, daar kun je van alles voor vinden. Zowel het standaard schuimrubber, als allerlei aftermarket oplossingen voor een paar euro per stuk. Ik ga wat bestellen en kijken wat het beste bevalt.
--- E. Schönberger

Tom!

Ik luister 90% van de tijd naar muziek via een koptelefoon. Heb aan mijn huiskamerset zelfs geen speakers hangen momenteel. Ik woon langs een drukke weg in een gehorige flat en wil niemand storen met mijn muziek, noch gestoord worden door anderen. Daarom heb ik besloten om voor de lol een aantal verschillende koptelefoons aan te schaffen, zodat ik kan wisselen en voorkeuren voor niet alleen geluidskarakteristiek maar ook voor bouw (open, gesloten, on-ear, over-ear) kan bepalen. Het budget is beperkt dus ik koop tweedehands of betaalbaar nieuw. De Sennheiser HD450 II die ik onlangs tweedehands kocht klinkt erg fijn, maar zit wat minder doordat het schuimrubber vergaan is. Ik heb hiervoor vervangers gekocht in verschillende materialen dus test 1 wordt wat de beste comfort/geluidskwaliteitverhouding geeft.

Ten tweede heb ik een nieuwe koptelefoon gekocht van een onbekend merk, de Samson SR850. Dit is een halfopen over-ear van 63 Ohm, 99 dB/mw. Hij is net binnen en moet nog wat vlieguren maken maar de reviews waren positief en dat geldt ook voor mijn eerste indruk. Niet heel neutraal, maar ook niet verschrikkelijk zwaar in het laag. Het hoog is levendig, voor sommige muzieksoorten misschien wat té fel. Dat is de eerste indruk en zal ongetwijfeld veranderen als hij ingespeeld is en wellicht met andere versterking. Ik ben van plan om een DAC/koptelefoonversterker aan te schaffen om te ervaren of ik meer uit de diverse koptelefoons kan halen, ook als ze minder goed aan te sturen zijn.

Ik blijf uitkijken naar koopjes, zowel gebruikt als nieuw om te leren wat ik prettig en belangrijk vind. Uiteindelijk komt daar een karakteristiek uit waar ik misschien al de juiste koptelefoon voor heb, of ik ga sparen voor een nieuwe of gebruikte. Ik kan me ook voorstellen dat ik verschillende koptelefoons ga wisselen omdat de karakteristiek beter past bij een muzieksoort.
--- E. Schönberger

Tom!

Net de HD450 II voorzien van nieuwe oordoppen. De 'originele' schuimrubberen doppen die ik had besteld bleken niet goed te passen maar de doppen voor een andere koptelefoon ('donut'-model met kunstleer) zitten perfect. De koptelefoon sluit nu weer perfect op mijn hoofd en de geluidskarakteristiek is veranderd: minder laag, een neutraler karakter. Perfect voor jazz, klassiek en rock, waar veel laag niet thuishoort. Deze koptelefoon komt uit de jaren '90, dus hij is vermoedelijk wel ingespeeld. Klinkt heel fijn, ook bij lang luisteren niet vermoeiend.
--- E. Schönberger

minplus

Super.
Gebruik hem hier ook en heb nooit een fijnere gehoord voor de muziek die ik draai. Dat is Pop, Jazz, Klassiek, Wereld, enz.
Zal er vast wel zijn voor heel heel veel, maar toen ik hem kocht klonken 3x duurdere heel veel minder.