• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

welke versterker voor koptelefoon of niet nodig ?

Gestart door chansig, 2 december 2014, 16:12:36

Vorige topic - Volgende topic

chansig

2 december 2014, 16:12:36 Laatste wijziging: 2 december 2014, 16:18:38 door chansigvirus ES MKIII
Duidelijke titel maar ik zal een beetje aangeven hoe/wat:

Ik gebruik nu een Anti Mode als VV/DAC/DSP. Deze gaat in de komende weken vervangen worden door een minidsp met dezelfde functies als de Anti Mode. Zitten dus geen uitgangen op om zo een hoofdtelefoonversterker aan te hangen.

Nu gebruik ik de Kenwood EV als versterker. Op zicht prima geluid..alleen wel ruis. Deze ruis is niet hoorbaar als er muziek gedraaid wordt. Maar zal toch iets van versmering met zich meebrengen.

De eerste 2 vragen zijn:

Gaat een aparte versterker nu verschil geven ? Zo ja wat zou ik dan kunnen verwachten ?

Stel dat het verschil gaat geven dan zijn de wensen als volgt:

Gezien het niet kunnen aansluiten (van een hoofdtelefoonversterker) aan de minidsp (of zie ik iets over het hoofd ?) ben ik volgens mij gebonden aan een DAC met koptelefoon aansluiting, volume regeling en een spdif aansluiting. Ik wil de Touch (bron) aansluiten op de DAC/koptelefoonversterker en daar dan dus de koptelefoon versterker.

Budget is tot 250 euro.

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Sennheiser HD800:

Draagstijl: Headband
Kleur: silver
Frequentiereactie (hoofdtelefoons):14 – 44100 Hz (- 3 dB)
Frequentiereactie: 6 – 51000 Hz (- 10 dB)
THD, totale harmonische vervorming: 0.02 % (1 kHz 1 Vrms)
Contactdruk: ~ 3,4 N (± 0,3 N)
Oorkoppeling: circumaural
Stekkerbus: Jack stereo ¼" (6,3 mm)
Kabellengte: 3 m
Transductorprincipe: dynamic, open
Gewicht Without cable: 330 g
Nominale impedantie :300 Ω

Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

Leobus

Is hier geen sprake van disbalans? Een koptelefoon van 1200 euro en dan een een DAC/voorversterker van 250 euro. Ik weet dat er onder de DAC's witte raven zijn, maar zo wit als jij wilt, zijn ze er volgens mij niet. Mijn DAC (Antelope) heeft ooit eens een EISA award gewonnen als hoofdtelefoonversterker, maar dan ga je flink meer betalen.

Groet,

Leobus

thanatos

2 december 2014, 16:39:13 #2 Laatste wijziging: 2 december 2014, 16:40:59 door thanatos
Wil je wat meer uit je hoofdtelefoon halen zou ik zeker een aparte versterker er voor nemen.

Deze op het buurforum is een leuke : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=147094.0

Edit : Ho wacht je wensen lijst is groter dan alleen een versterker.. iets te snel gelezen..
ATC - First Watt - Nottingham Analogue - Lehmann - Schiit

Blackmore

Met 250 euries gaat niet lukken, tenzij u voor goedkopere DAC+Hoofdtelefoon versterkertje ga kiezen, maar het resultaat blijft een open vraag geval.

Music Hall 25.3, Audio Lab MDAC of Musical Fidelity M1SDAC, maar ze zijn duurder, anders iets van Little Dot, maar dat is echt budget oplossing dan.


chansig

Ik zou natuurlijk ook analoog uit kunnen gaan vanuit de Touch. Koptelefoon 🎧 aansluiten en klaar dan..toch?

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

thanatos

Daar zat ik net ook aan te denken. Gewoon aan de analoge uitgang van de Touch pluggen en klaar.
ATC - First Watt - Nottingham Analogue - Lehmann - Schiit

chansig

Kijk dat geeft al wat meer keuze ruimte.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

baardmannetje

Ik zou zeker kijken naar een apparaat dat crossfeed heeft.

chansig

Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

baardmannetje



Harmonie

2 december 2014, 23:33:05 #11 Laatste wijziging: 2 december 2014, 23:47:52 door Harmonie
Heb zelf goede ervaring met Lehmann.
Sennheiser heeft dit merk zelf jaren lang als demonstratie en testapparatuur gebruikt.
Tegenwoordig beschikt Sennheiser nu zelf ook over eigen top hoofdtelefoon versterkers. (Wel prijzig)
De HD 800 kan dit wel gebruiken voor optimaal resultaat.
Punt blijft toch wel of je werkelijk van de Sennheiser 'sound' houdt.
Anders moet je niet verder in dit systeem investeren.

http://www.versnelhifi.nl/lehmannaudiolinear.html

http://nl-nl.sennheiser.com/headphone-audio-amplification-hdva-600-acoustic

TANNOY

voor 250 euro word het wat moeilijk denk ik wat je aanprijst
people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves. <br />On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.<br /><br />

https://sweetspotaudio.nl/forum/

chansig

Ik heb de versterker gekocht welke Thanatos in zijn post aangaf.

Volgens 1 recensie ging het prima met de HD800. Het koptelefoon gebeuren is voor een nieuwe weg in de beleving van audio. Dus alle stapjes vooruit zijn mooi. Ik vind wat ik nu qua geld eraan uit heb gegeven wel voldoende. Tuurlijk kan je ook hier weer duurder beter etc. Ik zag een mooie Sennheiser versterker voor maar 1700 euro. Als ik die zou kopen zou de koptelefoon en bijbehorende versterker bijna net zo duur zijn als mijn reguliere set... ;D

Gr Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

baardmannetje