• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Rubble's hobby ho(e)k

Gestart door Rubble, 31 december 2014, 11:51:07

Vorige topic - Volgende topic

a.b.

Citaat van: Rubble op 23 februari 2019, 17:26:48
Right! Na een aantal luister uren bleef het gevoel dat er iets "rots was in het koninkrijk". Het klonk mooi maar wel erg ruimtelijk zo nu en dan. ZĂșlke goeie speakers bouw ik niet hoor.  ;D

Het klonk raar zo nu en en dan. En dat klopte. De Mark Audio's die van 300 tot 5.500 Hz gaat stonden uit fase. Boer die ik ben! Dus aangepast en opnieuw gemeten. Nu weer luisteren. Zucht....

Ik heb weleens vol verbazing staan luisteren naar een set die per ongeluk in mono stond. Vond het anders klinken meteen beter dan wat ik kende, simpelweg omdat het heel dure luidsprekers waren (vond ik toen). Pas halverwege het nummer had ik door dat het niet in stereo stond. Daar sta je dan, als audiofiel. Gekkies zijn we.


Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

Tdo

Mono kan verrotte goed klinken.  :)
'Jongens waren we - maar aardige jongens'

hrcc

En we zijn ook redelijk makkelijk in de maling te nemen.
Suggestie doet wonderen.
vriendelijke groet,
cees

luistert allen naar fip radio: jazz en wijde omstreken !

a.b.

Citaat van: Tdo op 24 februari 2019, 00:42:13
Mono kan verrotte goed klinken.  :)

Zekere, als de opname in mono is gemaakt.

Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

Rubble

Citaat van: chansig op 23 februari 2019, 17:44:24
Goed dat je het hoort...Goude oortjes. Ws kan je de lamp, de zekering, de kabel etc  nu ook horen.

Gr. Hans
;D ;D Ik weet niet wat ik hoorde maar soms klopte er iets niet. Andere nummers heb ik weer heel mooi horen klinken met de boel uit fase. Och. Een kinderhand....
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

Rubble

Citaat van: Wim72 op 23 februari 2019, 18:01:27
Gaat er ook nog ooit een zelfbouwproject komen met scheidingsfilters aangestuurd door 1 amp i.p.v. DSP met div versterkers voor tweeter, middentoners en woofers?
Neen. Analoge filters hebben niet mijn interesse, noch heb ik de wil me daarin te gaan bekwamen.  ;)
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

Rubble

De zolder wordt weer wat meer gebruikt. Dat vraagt om verandering en opruiming. Aan de zelfbouwkant staat nu de draaitafel bovenop het kastje ipv erin. En mijn nieuwe AT VM95ML zit op mijn trouwe Vestax met Jelco armpje.





Het elementje klinkt werkelijk fantastisch! Echt superblij mee. Ik kom iedere keer weer terug bij Audio Technica, de sound is precies wat ik zoek. Open, transparant, forward, en waarschijnlijk niet helemaal neutraal, maar ik ook niet. De Microline haalt echt heel erg veel uit de plaat.

Mijn zuilen zijn ontmanteld, klaar voor een nieuw project. De kasten zijn gratis af te halen overigens. Ik heb al wel wat ideetjes maar het worden waarschijnlijk monitoren.

"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

Rubble

Ik heb wer vreselijk veel plezier in het luisteren. Het bezoek aan de X-Fi heeft daar zeker aan bijgedragen. Het pielen met je (audio)setje, het technisch luisteren, zoeken naar audiofiele opnames, maar vooral het intens genieten van mooie muziek, of heftige muziek ongeacht de kwaliteit. Ik kan heel erg genieten van de muziek an sich, maar ook van hoe mijn Cerwin Vega's snoeihard weer kunnen geven, vervormingsvrij en retestrak.

Ook leuk weer nieuwe artiesten te ontdekken op de X-Fi (John Grant, Haevn, Nina Kinert) en bij sommige zalen muziek op elpee voorbij te zien komen die je zelf ook al jaren in de kast hebt staan. Zoals bij KT88 (leuk je weer even te zien) Grace Jones, en bij Manger een LP van The Police die ik nooit draai maar geweldig klinkt.

Het zit niet in de apparatuur maar in de lol die je er mee hebt.     
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

groovy.

In to each life some rain must fall.

Rubble

Thanks Groovy!

Dit is het elementje. Echt een dikke aanrader!

"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

groovy.

Ik heb ook At elementen. 12s  at96 en occ5.
Niet de allerbeste maar ze bevallen mij goed.
In to each life some rain must fall.

Rubble

Ik ook. Heb ook een aantal veel duurdere elementen gehad. Mooi, maar betekent niet automatisch dat je meer geniet. Gewoon goed afstellen, een bescheiden voorversterkertje en speakers die precies jouw geluid weergeven. Het is even een zoektocht, maar dan is de lol maximaal.
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

Tom!

Helemaal mee eens, ook met een minder dan perfecte set kan de muziek je 'grijpen'.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

Rubble

Citaat van: Tom! op  1 oktober 2019, 10:18:10Helemaal mee eens, ook met een minder dan perfecte set kan de muziek je 'grijpen'.
Zeer zeker. Ben blij dat het voor mij niet allemaal meer beter hoger sneller mooier hoeft. Niet per se. 
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

Rubble

27 oktober 2019, 16:59:08 #1094 Laatste wijziging: 27 oktober 2019, 17:14:27 door Rubble
Houten schaaltjes, je ziet ze overal. Groot, klein, dik, dun, glad, grof, hardhout, waaibomenhout. Houten plankjes ook, broodplanken, of gewoon ruwe plakken boom, mooi rond of grillig.  Ik zoek altijd naar mogelijkheiden dat soort dingen te gebruiken voor iets anders dan waar ze voor bedoeld zijn. Speakers bij voorbeeld. Dus ik liep tegen deze aan:

   

Dikke ruwhouten schalen, 28 cm doorsnee en een cm of 3 dik. Ik had er al een plan voor, een soort Devialet Phantom achtig ding met een kubus van 30x30x30 met links en rechts een 8 inch woofer in push/push configuratie, gesloten. Dan de schaal er voor hangen aan elastieken of zo met een 8 inch breedbander (Gradient Axis AX-08) er in en de bolle kant naar voren. Zou een lollig afstraalgedrag moeten vertonen. Echter, dan moet de breedbander tot minimaal 120 herz spelen in open baffle. Hmmmmmm, niet goed, denk ik. Nog wat andere ontwerpen kwamen voorbij maar ik bleef met die overname zitten. De breedbander kan ik denk ik niet veel lager dan 200 Hz filteren. Toen dacht ik, waarom niet een klein zuiltje maken, zeg maar 25 cm breed, 45 cm diep en tussen de 70 en 80 cm hoog. Gesloten, een litertje of 70. Onderin dat kastje aan de voor en achterkant (dus niet meer aan de zijkant) een 8 inch woofert, dus dipool laag en nog enige floor gain voor het diepe laag. Eventueel nog een tweeter bovenin het kastje aan de voorkant. En dan bovenop het kastje zet ik de schaal met de breedbander, bolle kant naar voren, ook in dipool dus want open aan de achterkant. Ik denk dan wel weg te komen met een crossover op 200/250 Hz. De eventuele tweeter wil ik dan pas heel hoog in gaan zetten, vanaf 10 kHz of zo, zodat verreweg het meeste van de Gradient af komt.

Maar hoe hoger de tweeter over zou nemen, hoe dichter hij bij de breedbander moet zitten. Daar ben ik nog niet helemaal uit. Zonder tweeter kan ook. Die Gradient gaat hoog genoeg op zich.

Ik broed nog even verder maar dit gaat het ongeveer worden.   
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield