• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Afscherming sensordraden

Gestart door Kingpin, 24 januari 2015, 11:31:23

Vorige topic - Volgende topic

Kingpin

Een vraagje :
Ik maak gebruik van een aantal peltierelementen om een alublok op temperatuur te houden.
In dit blok zitten een aantal temp.sensoren die aangesloten zijn met 1 kabel met meerdere aders en een mantel.
Aangezien de peltierdraden en sensorkabel vrij dicht bij elkaar liggen is het dan verstandiger om de mantel van de sensordraden aan aarde te leggen?
Zo ja, wat is dan de beste manier, gewoon 1 kant rechtstreeks op de gemeenschappelijke aarde aansluiten?

Be tweeter

Beiden zullen gelijkspanning dragen en de sensor zal weinig storingsgevoelig zijn (of is dat makkelijk te maken). Weinig kans op problemen derhalve.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

Kingpin

Citaat van: Be tweeter op 24 januari 2015, 11:46:06
Beiden zullen gelijkspanning dragen en de sensor zal weinig storingsgevoelig zijn (of is dat makkelijk te maken). Weinig kans op problemen derhalve.
Ok, bedankt. Ik zat even te denken dat de grote stromen misschien invloed zouden kunnen hebben.

Roots

Over lange kabellengtes wel een afgeschermde kabel gebruiken..En nooit bundelen met "sterkstroom" kabels.
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SCD-555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

Kingpin

Citaat van: Roots op 24 januari 2015, 17:55:42
Over lange kabellengtes wel een afgeschermde kabel gebruiken..En nooit bundelen met "sterkstroom" kabels.
Is het dan beter om de mantel aan 1 kant door te voeren naar de gemeenschappelijke aarde of gewoon 'los' laten liggen?

Roots

Aan de kant van de thermostaat aan aarde leggen.
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SCD-555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

Kingpin

Citaat van: Roots op 24 januari 2015, 19:14:44
Aan de kant van de thermostaat aan aarde leggen.
Ok, ik dacht altijd andersom, heeft dit specifiek een reden?

Roots

Het is net als semi-gebalanceerd in audio. :laugh:

Ik bedoel de regelaar héh, niet de voeler!
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SCD-555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

Kingpin

Citaat van: Roots op 24 januari 2015, 20:17:58
Het is net als semi-gebalanceerd in audio. :laugh:

Ik bedoel de regelaar héh, niet de voeler!
Dacht al, bedankt!