• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Welk merk auto rijden de forum leden

Gestart door leen, 22 oktober 2005, 23:43:01

Vorige topic - Volgende topic

Tom!

In elk geval niet met die lelijke wielen.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

Boer Bruut

16 september 2022, 23:42:55 #47671 Laatste wijziging: 16 september 2022, 23:55:31 door Boer Bruut
De periode dat het mij niet meezat wat auto's betreft is tussen 1980 en 1985.

Het begon met de aanschaf van een tweedehands Renault r4 in 1980 voor 750 gld.
Na drie maanden moest het stuur eerst 180 graden gedraaid worden eer de auto reageerde. Dat moet wel stuurspeling zijn geweest en dat werd oprecht een gevaar op de weg, vooral op kromme b-wegen met tegenliggers 🤭

Ingeruild voordat het fout afliep voor een vrij nieuwe Fiat Ritmo in 1982/1983 met 7000 gulden bijbetaling maar die rotte in twee jaar tijd helemaal door. De gaten vielen er echt in. Ik vermoed 1 laagje lak op blank metaal of zo, die Ritmo's toen.

Toen was ik het zat en heb een nieuwe Mitsubishi Colt gekocht, een diesel met grijs kenteken. Dat betekende donkere ruiten achterin en maar twee stoelen voorin.
Was no problem en een aantal jaar spotgoedkoop gereden door belastingvoordeel van een grijs kenteken, de dieselprijs toen en omdat werkgever ook nog eens reiskosten vergoedde.
Dirigent van   ''Lofzang aan  Henk''
Wij zijn een  naturistenkoor en zingen liederen van Johanna de Dame
zoals de Schepper ons geschapen heeft.

Sytse Fliege

We hebben wel wat overeenkomsten, wat auto's betreft, zie ik. Kan ook zijn omdat ik ruim 50 auto's heb gehad in mijn leven en still counting.

Dat met een stuur wat niet meer reageerde had ik met mijn eerste Peugeot 406 2.2i Break;



Ultra fijne auto, maar het vorig baasje was er toch wat minder zuinig op geweest dan goed was voor het ding. Ik had er al een tijdje mee gereden en het stuur begon wat vreemd te doen. Op een dag moest ik in Amsterdam iemand ophalen en ik reed op de Admiraal de Ruijterweg, maar fout ergens. Ik wilde bij een stoplicht draaien om terug te gaan en wat bleek, tot mijn grote schrik; ik stuurde wel, maar ik draaide niet!

Ai!

Uiteindelijk kwam het met een beetje steken wel goed, maar toch, echt comfortabel voelde het niet, met langsrazende pizzakoeriers, taxi's en trams :(

Eenmaal de persoon opgehaald was ik de Vossiusstraat (zijde Vondelpark) ingereden en toen moest ik natuurlijk weer draaien. Zelfde verhaal. Het ging, maar moeizaam. Mijn passagier vroeg zich af of dat normaal was. Vrij naar de Beatles mekte ik op "Doc, it's only a scratch" en evenzo vrij naar Monty Python er nog achteraan "Just a flesh wound" en vervolgde mijn weg met een ietwat nerveuzere passagier dan hij daarvoor was.

Met hem had ik ergens een prettig diner en nadat ik hem bij zijn hotel had afgezet toog ik huiswaarts. Nu ben ik natuurlijk toch in mijn hart een heel voorzichtig tiepje, dus heb ik op de snelweg niet harder dan 70, 80 gereden. Stel je voor dat ie opeens écht niet meer stuurt. Eenmaal thuis er een nachtje over geslapen en de volgende dag met vriendinlief het ding naar Garage Heemstede gereden. Auto voor de deur neergezet, aangegeven wat er mis was en weer naar huis.

Kreeg ik later een telefoontje of ik wel helemaal goed bij mijn hoofd was geweest (nou, nee dat niet, wie met beide benen op de grond staat komt nooit een stap verder tenslotte), want toen ze aan de auto wilden beginnen moesten ze hem met een krik naar binnen krijgen, omdat ie helemáál niet meer stuurde  ;D

Stelletje watjes.

Nou ja, ze hebben hem gerepareerd. En het was nog vrij simpel ook, alleen het stuurhuis wat (helemaal) los zat...

Daarna nog jaren nagenoeg probleemloos met het ding gereden en hem verkocht voor meer dan ik er zelf voor had betaald (youngtimer hè, dan krijg je dat).

PS: Boer B.; dat zeg ik niet om je af te troeven hoor, ik heb ook wel een paar miskopen achter de rug.

Zo'n goedkoop autootje heb ik ook gehad. Nou ja, auto, rijdend hondenhok is misschien beter uitgedrukt. Een Mazda 323 Van. Dit issum;



Links door de bomen zie je overigens nog stukjes van mijn Alfa Gilulietta 1.6 en rechts op de voorgrond de trots van mijn destijdige "schoonvader", een Peugeot 505. Overigens in een vrij zeldzame kleur volgens mij.

Anyway, het ding reed op gas en deed dat zo goedkoop dat de guldens (uit die tijd uiteraard) je bij wijze van spreken achterna gegooid werden.

Het was een zeer economische beslissing, want beslist geen pretje om dagelijks einden mee te sturen. Maar... hij deed het, bracht me van A naar Z en weigerde het af en toe fatsoenlijk stuk te gaan. Zeer tegen mijn zin heb ik er dus ook nog een hele tijd in gereden. Geen flauw benul meer aan wie ik het ding destijds weer verkocht heb, zo weinig deed het me blijkbaar om er vanaf te zijn.

Ook ivm de pecunia hield ik nauwgezet bij wat het ding me kostte. Shell gaf destijds van die boekjes uit, waarin je onderhoud en brandstof kon bijhouden, iets wat ik trouw deed. Hieronder links voor de Mazda en rechts per abuis voor een MB 220 Diesel automaat die ik rond die periode ook heb gehad blijkbaar (dat ding heeft me wél een hoop geld gekost, bekeuring voor geen wegenbelasting betalen toendertijd o.a., dat kostte je een rib uit je lijf);



Wat roesten betreft; de diverse R16's die ik heb gehad konden er wat van. Ooit een R16 TL gehad, de 53-JA-06, foto zie eerder (gratis, toch nog een tijd in gestuurd) die ik op goed moment - omdat ik te veel auto's had, iets van zeven - had uitgeleend aan een kennis. Na enig moment kwam zijn vrouw aan de deur me vertellen dat ik een ontzettende hufter was, want het ding bleek levensgevaarlijk geweest te zijn; ze was er mee aangehouden en mocht vervolgens van de lokale Hermandad geen meter meer rijden, want het ding was volstrekt verdwenen, aan de onderkant. De optie was bekeuring krijgen of auto laten staan. Die had ze dus laten staan. Grrr...

Een andere (LS-76-TK) kwam roemloos aan zijn eind. In de voormalige Leonard Lang Fiat garage in Amsterdam Zuid-Oost was nadat Lang er mee was genokt een decicated APK keuringsstation gekomen. Nu moest dus mijn R16 TX helaas op goed moment weer eens gekeurd worden en het leek me wel wat, zo'n dedicated APK keuringsstation, want die zouden per abuis wel eens betrouwbaarder dan een lokale garage kunnen zijn, die uiteraard verdient aan jouw APK malaises. Dus afspraak gemaakt, auto gebracht en nét voordat mijn auto aan de beurt was kregen ze een RDW steekproef die blijkbaar niet helemaal naar wens (voor het station) verliep. Mijn auto die daarna aan de beurt was werd dus volgens de regels van de kunst gekeurd, wat inhield dat met een schroevendraaier de hele bodem er onderuit gebikt werd. Niet prikken op één plekje en dan afkeuren, nee, letterlijk de hele bodem wegprikken. F*ckers... Ik ben er nog kwaad over...  >:(

 ;D

Haha, ach ja, jeugdsentiment, de goede oude tijd.

En zo zou ik nog wel even door kunnen reutelen, maar dat doe ik niet (nu).

Ach, kikker toch op!

MYRYAD

Mijn slechtste ervaring met auto's is met een vw golf 1.6 tdi, de sjoemeldiesel. Deze reed na de verplichte asnpassing niet lekker meer. Binnen 4 maanden na de ineuil was deze 3 jaar oude golf inmiddels in de export gegaan.  De 2e beroerde, en dure, was de opel meriva 2, 1400 cc 140 pk.  ABS computer door lekkend koelvloeistof vat defect. Ding zat recht onder het lek.
En de beruchte M32 versnellingsbak, die gereviseerd moest worden.  Alle renault's, citroen's, subaru, nissan, MB, vw, etc, nooit zulke slechte ervaringen als de genoemde golf en meriva!

Tom!

Twee BXen van de werkgever waren mijn beroerdste ervaringen. Nog nooit zoveel ellende gehad met zulke recente auto's, gelukkig hoefde ik niet te betalen voor de reparaties.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

MYRYAD

Grappig, Citroen's waten juist mijn beste ervaringen.  Ooit een 2CV, BX, Xantia 2.1 TD, 2 keer C5.  Al met al zeker een 14 jaar Citroën gereden zonder noemenswaardige problemen. En altijd 2e hands met een 100000 160000 km ervaring bij de koop.
Wat rijden betreft de laatste C5, HDiD, automaat 6 bak.
De mooiste/bijzondere blijft toch de Austin Maxi.  Waar je zeer eenvoudig aan kon tunen door in de SU carburateur dunnere of dikkere olie te doen.  Merkte ik vooral in het optrekken.
Deze Maxi kon je van de voorstoelen en de achterbank een mooi vlak bed maken!
Zo in België 2 keer in het wild overnacht.

Boer Bruut

Leuke jeugdherinnering-ik was nog maar een klein kleutertje- is dat mijn oom Sjaak zijn eerste auto kocht, een tweedehands Austin.

Hij was de eerste in de familie die een auto kocht dus had ook geen ervaring
met wat er allemaal voor komt kijken als je een auto bezit.
De eerste ritten waren leuk met de hele familie achterin maar toen was de benzine al vrij snel op en stond de auto dus voor de deur.

Hij was lasser en had het geld niet voor het oprapen, zeker niet in die tijd.
De kosten van verzekering en belasting wogen ook zwaar en zo stond de auto zo'n drie maanden voor de deur en geld om een volle tank benzine te betalen had ie niet want die auto was ook al op afbetaling gekocht. Ook z'n gezin moest eten. Er ligt me bij toen hij weer wat geld had kon ie niet wegkomen want de accu was in de tussentijd leeggelopen.  ^-^

Weet nog wel dat hij'em binnen het jaar weer vetkocht heeft.
Een andere auto heeft er nooit meer bij hem voor de deur gestaan.

Van die Austin herinner ik me een mooi notenhouten(?) dashboard en bruine leren bekleding van de stoelen en achterbank.
De kleur was iets donkerder dan op deze foto.

Dirigent van   ''Lofzang aan  Henk''
Wij zijn een  naturistenkoor en zingen liederen van Johanna de Dame
zoals de Schepper ons geschapen heeft.

minplus

Tsja, hij was de Sjaak. Momenteel was zijn autootje goud waard.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Luistervriend

17 september 2022, 21:11:21 #47678 Laatste wijziging: 17 september 2022, 21:41:04 door Luistervriend
Dit was mijn eerste auto, na het behalen van mijn rijbewijs op mijn 25e.
De Austin Morris Riley Wolseley Register, oftewel kortweg de Austin Maxi 1500.

Mijn eerste dus, en eentje met kuren. Als na de zomer het weer omsloeg, stond de halve straat iedere morgen nieuwsgierig achter het raam te gluren of mijn auto mij wel of niet in de steek zou laten. Het was zoiets als prijsschieten, had hij er zin in dan startte hij als een zonnetje en hoorde ik, als het ware, applaus vanachter de ramen. En vervolgens de andere dag bij hetzelfde weertype de teleurstelling als de auto van mij weer eens geen zin had om mij van Barneveld naar het werk in Nieuwegein te brengen zodat ik maar in de sprint op de fiets naar het station moest om de eerstvolgende trein te halen. Ik moet wel zeggen dat deze auto ervoor gezorgd hebt dat ik een superconditie had. 🤪




In exact deze kleur.

Velen zijn gevolgd naar deze blijft onuitwisbaar in mijn geheugen.

Met een vriendelijke groet,
Voorganger en collectant van onze Overtuiging Belijdenis  Gemeenschap (OBG)  "Het Laatste Woord"
Zoals het al zegt, wij creëren dagelijks een nieuwe realiteit, zoals AI, onze Schepper, ons inspireert.

Aanmelden kan via PB. 🤪

Sytse Fliege

17 september 2022, 21:20:50 #47679 Laatste wijziging: 17 september 2022, 21:22:56 door Sytse Fliege
Dat doet mij onmiddellijk denken aan:

Ach, kikker toch op!

MYRYAD

Ach wat leuk, luistervriend. Ik had een blauwe Maxi 1750.

Tom!

Nog nooit iets Engels gehad. Wel veel de MG B GT van mijn broer geduwd, lastig duwen met zo'n lage auto trouwens.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

Luistervriend

Natuurlijk moest de Austin Maxi wel eens in onderhoud/reparatie.
Dan kreeg ik een Morris Mini Cooper mee. Je zit nogal bijzonder laag bij de weg in zo'n auto.
Ooit wel eens in zo'n autootje op de ringweg bij Utrecht 'opgesloten' gezeten tussen zo'n 5 grote stadsbussen. Wat voel je je dan nietig!



Met een vriendelijke groet,
Voorganger en collectant van onze Overtuiging Belijdenis  Gemeenschap (OBG)  "Het Laatste Woord"
Zoals het al zegt, wij creëren dagelijks een nieuwe realiteit, zoals AI, onze Schepper, ons inspireert.

Aanmelden kan via PB. 🤪

Sytse Fliege

;D

Wat heb ik aan Engels gehad...

Een Triumph Spitfire.

Niet lang.

Ingewikkeld verhaal; ik had een MB 220SE uit 1963 en daar wilde ik vanaf. Een vriend van mij had een Triumph Spitfire en wilde een TR6. Die stond te koop bij Aaldering (toen nog denk ik, anders The Gallery) en het leek me eenvoudiger om die MB op de TR6 in te ruilen dan de Spit, dus nam ik de spit van mijn vriend over en hij ruilde de MB in op de TR6.

Ik denk dat ik de Spit drie dagen gehad heb, daarna was hij al weer verkocht.

Good riddance!

Dit wassum;



Ach, kikker toch op!

Sytse Fliege

Oh ja, toch nog een andere Britse auto gehad, dat was tenminste wel een échte auto;



 :P

Ach, kikker toch op!