• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

JVC S-VHS deck probleem (2x)

Gestart door deeveedeez, 10 april 2015, 20:38:37

Vorige topic - Volgende topic

deeveedeez

Hallo!

Ik ben nieuw hier, maar hopenlijk mag ik het volgende alsvast plaatsen:

Ik heb twee JVC S-VHS decks, t.w. een HR-S7700EU (met ET) en een HR-S9500EU (zonder ET), die inmiddels nagenoeg hetzelfde probleem vertonen.

Het probleem bij de 7700 is dat hij van het ene moment op het andere geen tapes meer wil afdraaien maar wel aanblijft. Dus niet het dreaded "na vier seconden switch off" probleem. Na openen blijkt de tape kortstondig ingerijgd te worden, videokop draait volop, maar tape wordt direct weer uitgerijgd en tape uitgeworpen, machine blijft gewoon aan. Het probleem is derhalve steeds reproduceerbaar. Tot dat moment van de fout deed de machine het prima, maar slechts sporadisch gebruikt, vandaar dat ik de 24 uur ervoor de machine eerst heb laten acclimatiseren, gereinigd heb (met isopropylalcohol, IPA), en uitgebreid getest heb nadien. Hij deed het recentelijk op alle fronten prima, totdat hij er plots, bij het insteken van de 10e (ca.) tape mee ophield (ik was tapes aan' t capturen).

Het probleem met de 9500 is dat de tape na inleggen gelijk weer uitgeworpen wordt, dus wel naar beneden gaat, maar gelijk, zonder inrijgen, weer uitgeworpen wordt. Ook hier blijft de machine gewoon aan, dus ook hier kan de fout gereproduceerd worden. De machine deed het voor de fout ook gewoon, maar slechts sporadisch gebruikt. Hier hetzelfde acclimatisatieprogramma gevolgd als bij de 7700.

Het maakt niet uit welke tape ingestoken wordt. Voorbespeeld, eigen opnames, huurtapes, etc., alles werkte voorheen, maar plots niet meer.

Ik heb nu twee defecte SVHS decks (en nog een derde SVHS van Philips die plots alleen nog ruis geeft, t kan verkeren).

Ik heb de service manuals van de beide apparaten geraadpleegd, maar kan niets visueel defect vinden. d
Dat kan aan mijn gebrek aan ervaring met reparatie van dit soort decks liggen: ik zie het gewoon niet waarschijnlijk.
Ook heb ik uitgebreid en langdurig gegoogled, kom deze fout wel tegen, maar geen (echte) oplossingen, alleen generieke en die zijn het niet.

Nu de vraag:
Herken je dit probleem? Zo ja:
Weet je wat de meest voorkomende fout hierbij is, bij welk onderdeel moet ik het zoeken (art. nrs. kan ik opzoeken in de SM).

Andere vraag:
Kan het zijn dat de voeding bij deze JVCs na zoveel jaar brak worden? Zo ja, welke elco is dan de meest voorkomende defecte? Ik ben nl. geen "bolle" elco's tegengekomen overigens (wel laatst bij een sat receiver, en na vervanging van de bolle elco's in de SPS deed de receiver het weer, dus dat probleem kan ik oplossen, min of meer).

Nog een vraag:
Op google wordt wel eens vermeld dat t encoder kan zijn die illegale waardes aangeeft, maar uiteennemen en weer volgens de SM methode inbouwen levert geen resultaat op, ook geen nieuwe storingen. Voorts wordt de infrarode sensor genoemd, maar hoe test je dat (en welke is dat nu eigenlijk)? Die fout komt niet echt in de foutzoekmethode van SM voor, helaas...

Iedere concrete oplossingsrichting is welkom, vooral omdat ze beide vergelijkbare problemen hebben, heb ik de hoop dat t probleem min of meer hetzelfde is...

Met vriendelijke groet,

Maarten

minplus

Ik ken het probleem want m'n zusje had hetzelfde probleem.
Voor de rest kan ik je niet veel helpen behalve door te melden dat ik voor haar bij de inbreng een andere JVC S-VHS met AB en handleiding voor 10 euro heb gehaald waar ze inmiddels weer een jaar of 2 probleemloos mee draait.
Waarmee ik alleen wil aangeven dat je er niet teveel geld of tijd in moet steken als je geen techneut bent, want voor 5 tot 10 euro zie ik regelmatig erg mooie bij de inbreng staan.
Heb er voor mezelf om te gebruiken naast de de JVC HR S7722, die ik lang geleden nieuw gekocht heb, nog voor 10 euro een Philips DVP 3055V DVD-speler/Videorecorder weggehaald die ook al weer een jaar probleemloos werkt.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Sterremuur

Check de sensors eens die moeten detecteren of de cassette juist is ingeregen.
Schakelaartjes kunnen contactstoornissen geven.
Kijk ook eens op Tapedeck Forum en op Foto en Doka Forum

deeveedeez

Volgens mijn omgeving zou ik een techneut moeten zijn  ;D Dat klopt wel een beetje, heb een aantal multimeters van verschillende kwaliteit en een dig.scope en kisten vol met gereedschap en onderdelen, ook heb ik een opleiding die erbij hoort, maar ik heb nul ervaring met VCRs. Daarom mijn nederig verzoek hier...ik wil in ieder geval een forse poging minstens wagen eentje weer aan de praat te krijgen, temeer daar het puur mechanisch lijkt, ze werkten voor de fout prima, willen plost alleen de tapes niet meer laden.

Dat checken van die sensoren en schakelaars, hoe weet ik eenduidig bij een VCR of ze goed zijn of niet, kan daar daar een ervaringsdeskundige iets over roepen?
Ik had ze nl. al een beetje bekeken (dacht ik...kan er eentje overgeslagen hebben) en zie er eigenlijk niets bijzonders aan, sterker nog, alles in die 2 VCRs ziet er als nieuw, zonder enig vuil en stofvrij uit. Het blijkt erg lastig om visueel aan te wijzen waar de fout zou kunnen zitten...

Voorts: de aandrijfriempjes lijken nog in orde, plakken niet en zijn ook niet verdacht glad of hard. De motortjes draaien en het mechanisme is met de hand gangbaar (dus ook weer terugzetbaar in de goede stand volgens de SM). Hoe test ik dergelijke riempjes?

sherlock

28 augustus 2015, 20:55:20 #4 Laatste wijziging: 28 augustus 2015, 20:58:11 door sherlock
Voorwat de philips betreft is het zeer waarschijnlijk dat de videokop alleen maar vuil is, maar geen schoonmaakcassette gebruiken, die kunnen vastlopers veroorzaken en afgebroken videokoppen, genoeg gezien. Beter zeemstaafjes met isopropanol, maar als je hier geen ervaring mee hebt niet zelf doen. Als de mode switch (encoder) van de JVC's goed is lijkt mij de oorzaak die Sterremuur noemde mij de meest waarschijnlijke. defecte elco's kent dit apparaat volgens mij niet.