• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

De "audiolamp"

Gestart door Tdo, 30 juni 2015, 23:23:13

Vorige topic - Volgende topic

Niemand

Of gewoon echt goed uitkijken ik heb een stand gemaakt met een blok steen onderop.
Die valt echt niet zomaar om,tenzij ik er tegenaan loop.
Dat gezegd hebbend ik heb ook wel eens een lomp ongelukje met mijn buizen bakje gehad  Marc ;)
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

WanFie

Citaat van: mumsoft op 22 maart 2020, 23:49:14Idd, Berret heeft voor mij een (stok)oude lamp. Heel fijn. Bij mij staan ze niet alsmaar aan, ik heb zelfs een Schumann Resonator die ook gewoon uitgaat bij geen nut, al verbruikt dat dingetje nog geen één Watt. Kapot gaan ze zomaar niet, maar mijn audiolamp staat wel pontificaal voor de set. Als die nog een keer omgaat, zal ik iets stevigers moeten verzinnen. Met ketting aan de vloer schroeven of zo.  :o

Touwtje aan het plafond?
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

Niemand

Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

mumsoft

Citaat van: Niemand op 23 maart 2020, 11:17:51Of gewoon echt goed uitkijken ik heb een stand gemaakt met een blok steen onderop.
Die valt echt niet zomaar om,tenzij ik er tegenaan loop.
Dat gezegd hebbend ik heb ook wel eens een lomp ongelukje met mijn buizen bakje gehad  Marc ;)

Bij staat-ie op eierdopjes en die rusten weer op een driepotige console. De lamp viel van de console, die rustig in zijn neus peuterde en niks in de gaten had. En ja, ik liep er tegenaan, ongetwijfeld. Misschien is een kooitje om de lamp een beter idee, als de lamp dan valt deukt hooguit het kooitje in. Kortom, een lampekap of zo.
Marc
Do re mi fa so la ti do
Lekker hangen op de ...

minplus

If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

WanFie

Citaat van: mumsoft op 23 maart 2020, 16:39:13
Citaat van: Niemand op 23 maart 2020, 11:17:51Of gewoon echt goed uitkijken ik heb een stand gemaakt met een blok steen onderop.
Die valt echt niet zomaar om,tenzij ik er tegenaan loop.
Dat gezegd hebbend ik heb ook wel eens een lomp ongelukje met mijn buizen bakje gehad  Marc ;)

Bij staat-ie op eierdopjes en die rusten weer op een driepotige console. De lamp viel van de console, die rustig in zijn neus peuterde en niks in de gaten had. En ja, ik liep er tegenaan, ongetwijfeld. Misschien is een kooitje om de lamp een beter idee, als de lamp dan valt deukt hooguit het kooitje in. Kortom, een lampekap of zo.
Bij een gloeilamp, die valt terwijl hij aan is, is altijd de gloeidraad stuk. Beter zorgen dat hij niet kan vallen.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

minplus

Zag vandaag bij Bares für Rares op ZDF Neo 2 prachtige kooldraadlampen van enorm formaat voorbij komen.
Vooral die ene was kolossaal. 8) 
Ze gingen samen voor 200 euri weg naar een enthousiaste handelaar die ze vermoedelijk zelf wilde houden als speciaal design object.
Denk dat hier ook wel wat liefhebbers waren geweest (waaronder ikzelf).  :)
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Theo van Wermeskerken

Citaat van: minplus op 23 maart 2020, 20:13:53Zag vandaag bij Bares für Rares op ZDF Neo 2 prachtige kooldraadlampen van enorm formaat voorbij komen.
Vooral die ene was kolossaal. 8) 
Ze gingen samen voor 200 euri weg naar een enthousiaste handelaar die ze vermoedelijk zelf wilde houden als speciaal design object.
Denk dat hier ook wel wat liefhebbers waren geweest (waaronder ikzelf).  :)

Als dat dan ook maar echte kooldraadlampen waren.
Meestal zijn die extra grote modellen namelijk kooldraad lookalikes en gemaakt van wolfraamdraad.
Ik heb hier ook zo'n dikke knol en ook dat is een wolfraamlamp en die werden jarenlang verkocht als zijnde
kooldraadlampen.
Hun temp coëfficient is exact omgekeerd aan die van kooldraad, nl. PTC en kooldraad is NTC.
D.m.v. een meting van hun weerstand in warme en in koude toestand kun je bepalen waarmee te echt te maken
hebt.
Overigens : voor het gebruik in de audiolamp hebben we ontdekt dat de lampen met de dunste gloeidraad, ergo
die met het laagste vermogen, het beste werken.
De meeste oude kooldraadlampen zijn 60 of 115 watt, waarbij die van 60 dus het beste werkt.
En nog schaarser zijn de exemplaren van 35 watt, helaas..

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

mumsoft

Ik laat het het Berret over welke lamp het wordt. Niet dat het me om het even is, maar kiezen vind ik lastig. De lamp die stuk viel was er een van 115 Watt, dus ik ben reuze benieuwd. Overigens stond de boel uit toen hij van zijn geloof viel.
Marc
Do re mi fa so la ti do
Lekker hangen op de ...

minplus

Deze waren uit het begin van de vorige eeuw.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

HuubF

Citaat van: mumsoft op 23 maart 2020, 22:54:52Ik laat het het Berret over welke lamp het wordt. Niet dat het me om het even is, maar kiezen vind ik lastig. De lamp die stuk viel was er een van 115 Watt, dus ik ben reuze benieuwd. Overigens stond de boel uit toen hij van zijn geloof viel.

Toevallig, bij mij ging de lamp afgelopen week ook stuk toen ik er tegen stootte. Hij deed het nog wel even, een beetje scheef, maar al gauw knalden de stoppen eruit.

Aanvankelijk dacht ik het wel te kunnen redden zonder lamp. Er liggen tenslotte ook tegels. Maar toen ik hem na 1 dag begon te missen ben ik gaan zoeken naar een vervanging. Uiteindelijk weer bij Bert terecht gekomen.

Love the guy.
Naim Atom, Mac Mini, Vertere Pulse B, Guru QM10 two, Rel T5i, Tegels, Audiolamp, Kamelenstront.

Theo van Wermeskerken

21 september 2020, 18:35:36 #2756 Laatste wijziging: 21 september 2020, 18:42:17 door Theo van Wermeskerken
Er is al een poosje niet veel nieuws op het lampenfront.
Ze gloeien her en der en doen hun werk.
Vanmorgen echter, na een zeer verhelderend gesprek met Berret kwam er op een ander front wel iets bijzonders.
Vanwege de niet aflatende liefde voor de elpee kreeg ik van een jongeling ( leuk dat ook die dat medium
kunnen waarderen ) de vraag om een phono voorversterker te bouwen.
Maar door het gesprek met Berret en voornoemde liefde borrelde plots het idee naar boven om een cd speler
te voorzien van een RIAA trapje om te proberen het digitale domein een analoog schopje te geven.
In een cd speler zit al een correctie netwerkje, daar bekend als deëmphasis.
Vanmiddag dat netwerkje aangepast en het is nu al ongehoord wat je dan hoort.. ;D
Of het een succes gaat worden is vooralsnog ongewis..

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

audiovorden

21 september 2020, 18:52:16 #2757 Laatste wijziging: 22 september 2020, 19:59:43 door audiovorden
Een dergelijke combinatie lijkt mij niet voor de hand te liggen. Riaa correctie beinvloed toch de verhouding tussen hoge en lage tonen? Verrassend dus.
Ben benieuwd naar je eerste luisterindrukken.

Regenpak

Dus je hebt een reverse RIAA netwerk in je CD geprakt om hem op je PHONO input te kunnen aansluiten? Apart. Daar gaat je 96 dB S/N verhouding.

Ik heb ook zo'n netwerk in elkaar geflanst maar da's alleen maar om een grammelefoonplatenversterker te kunnen testen. Hij bromt. Ik haat PHONO inputs.

Tjerk
It's been Monday all week long!

horn

hoe maak je die riaa weer ongedaan dan, waar doe je dat ?