• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Saxofoonliefhebbers hier?

Gestart door Jeronimo, 9 augustus 2015, 19:01:02

Vorige topic - Volgende topic

Jeronimo

Wat betreft die afstand daar vinden we wel wat op. :)

Mijn vingers zijn ook nog wat stroef, bij de weg. Daarbij is mijn embouchure ook niet wat het geweest is. >:( Ik heb de afgelopen twee jaar alleen maar tijd gehad voor vriendin, werk en studie. En platen draaien en verzamelen! ;D Maar de laatste grote tentamenserie is al in oktober aanstaande. En nu mijn sax zijn grote beurt gehad heeft is de mogelijkheid van een jamsessie aanleiding genoeg om te zorgen dat de vingers weer wat leniger worden en de embouchure naar het juiste niveau op te krikken.

Na die tentamens ga ik overigens hier in de buurt rondkijken naar andere saxofonisten of andere houtblazers om regelmatig samen te spelen. Daar kijk ik al naar uit!  :) :)  Maar eerst die tentamens halen.  :police:

Jeronimo

Ik heb even moeite om een bekende muzikant met een Buescher TT of Aristocrat te vinden. John Hodges speelde ook Buescher maar dat was er een uit de 400 serie. Hierbij een clip waarbij je een idee krijgt van het geluid: https://www.youtube.com/watch?v=nZ-huSiotSc

Be tweeter

Citaat van: KT88 op  9 augustus 2015, 20:32:34
Offtopic: Als jij gaat bassen Arjan..... :D

Ontopic: ik kan ook heel goed roeptoeteren.  ;D
Ik wil best bassen maar hebben we daar Bootsy Pocus al niet voor?  8)
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

Nicolas

Citaat van: Jeronimo op 10 augustus 2015, 10:44:27
Wat betreft die afstand daar vinden we wel wat op. :)

Mijn vingers zijn ook nog wat stroef, bij de weg. Daarbij is mijn embouchure ook niet wat het geweest is. >:( Ik heb de afgelopen twee jaar alleen maar tijd gehad voor vriendin, werk en studie. En platen draaien en verzamelen! ;D Maar de laatste grote tentamenserie is al in oktober aanstaande. En nu mijn sax zijn grote beurt gehad heeft is de mogelijkheid van een jamsessie aanleiding genoeg om te zorgen dat de vingers weer wat leniger worden en de embouchure naar het juiste niveau op te krikken.

Na die tentamens ga ik overigens hier in de buurt rondkijken naar andere saxofonisten of andere houtblazers om regelmatig samen te spelen. Daar kijk ik al naar uit!  :) :)  Maar eerst die tentamens halen.  :police:

Afstand moet je eerder lezen als de tijd om deze te overbruggen. Auto's genoeg hier, geen probleem. Maar ik kan geen halve of hele dag missen op dit moment. Teveel zorg voor gezin en huis.

Succes met de tentamens!
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

Jeronimo


Jeronimo

13 augustus 2015, 08:57:12 #20 Laatste wijziging: 14 augustus 2015, 12:28:07 door Jeronimo
Wat ik uit diverse bronnen heb begrepen is dat Amerikaanse saxofoons uit de jaren 20-40 na WOII in grote getale naar Europa zijn verscheept en daar verkocht. Daaronder bevonden zich ook stencils. Er zullen daarom ook zeker anderen zijn die net als ik moeite hebben gehad om zijn/haar sax te plaatsen naar merk, type en periode van bouw. Daarom heb ik ten behoeve van geïnteresseerde forumleden als ook belangstellenden die via zoekmachines op deze draad terecht komen nog enige foto's aan mijn startpost toegevoegd als nadere identifiërs.

Wellicht is ook nog interessant dan te vermelden dat met name in Amerika - waar er een toenemende belangstelling voor dit soort oude saxen zou bestaan - de afgelopen jaren steeds meer informatie over deze vintage instrumenten op internetsites is verzameld. Maar als ik niet een beoordeling van een professionele bouwer/reparateur had gevraagd, dan wist ik nog steeds niet met zekerheid over de antecedenten van mijn sax.

Voor mij leek deze kenmerken te hebben van de True-Tone, Aristocrat, New Aristocrat en zelfs van Conn-typen. Ik kwam er niet uit. Nieuwe informatie is onder meer dat het niet ongebruikelijk was dat de merken op stencils van bestaande typen allerlei nieuwe features die op latere series zouden verschijnen, monteerden. Nu mijn sax door een deskundige is aangemerkt als zo'n tussenmodel (hier: True-Tone en Aristocrat) Buescher, en wat de essentiële applicatuur betreft helemaal Aristocrat, heb ik eindelijk zekerheid: het is een voorloper van de Aristocrat. En maakt de nummering (24799) voor mij ook weer zin. Dit serie-nummer lijkt te passen in de nummering die de Buescher fabrieken hanteerden bij beide modellen. Dat wil zeggen: het valt precies tussen de bekende serienummers van deze typen in. Wel is het zo dat er met de nummering van stencils uit die tijd zoveel blijkt te zijn gerommeld (nummers zouden bijvoorbeeld door derden zelf zijn aangebracht, verkopers dan wel bouwers) dat serienummers bij dit soort stencils op zichzelf niet doorslaggevend kunnen zijn. De reparateur heeft (wellicht daarom? - vergeten te vragen) de nummering niet in zijn oordeel betrokken.

Edit: Amerikaanse saxofoons uit de jaren 20-40 kwamen in grote getale naar Europa. Daaronder bevonden zich ook stencils zoals die van mij. Het is dus niet zo dat, zoals ik deze post begon, stencils in grote getale naar Europa kwamen. Aangepast.

Jeronimo

15 augustus 2015, 18:45:58 #21 Laatste wijziging: 8 september 2015, 10:32:59 door Jeronimo
Hierbij wat clips van modellen van de Buescher True-Tone en (New) Aristocrats. Enerzijds om een indruk te geven van het geluid van deze vintage Amerikanen. Anderzijds om aan te geven hoezeer Buescher (net als andere merken toen) continue aan het innoveren was- het waren ook de hoogtijdagen van de saxofoon - en dat het geen wonder is dat ik er zelf echt niet meer uitkwam op basis van de informatie op internet. ;D Terzijde: qua ergonomie zou Buescher zich toen niet in de voorhoede bevinden. Maar allá, met zo'n geluid en karakter? :-*

Hier een duidelijke deskundige uitleg over de saxofoon True-Tone en de muzikale waarde van dit type. Ik zie dat ik onder andere de aangewezen linker pink plateau met de rollers heb, alleen in een veel "modernere" uitvoering. De handige front f voor altissimo-grepen zie ik ook terug op die van mij. Diverse andere zaken wijken echter af. Bijvoorbeeld zijn de kleppen op de bell zijn hier gesplitst naar beide zijden. https://www.youtube.com/watch?v=6BKInPECCyQ

https://www.youtube.com/watch?v=3uPIu523THk Demonstratie van de True Tone. Hij kan vol en ook fel klinken. Mooi hoor. Ik kan helaas niet verstaan wat er gezegd wordt.

https://www.youtube.com/watch?v=2hRmvXQ8zfQ New Aristocrat, in deze clip verondersteld eind 20'r jaren. Daarmee een voorloper van de reguliere Aristocrat. Hier zie ik dat het linker pink plateau exact gelijk is aan die van mij en nog een aantal overeenkomsten, maar weer behoorlijke verschillen in ergonomie en die geplitste kleppen op de bell. De demonstrant laat horen hoe je met deze sax ook kan "fluisteren". Wat ik ook met die van mij kan doen.

Wat een prachtig "klassiek" geluid hier: https://www.youtube.com/watch?v=Wl44bwS3MMc 1925 Buescher Truetone Alto

https://www.youtube.com/watch?v=TR9WhbJkB9Q Aristocrat. Met twee kleppen aan één zijde van de bell, zoals bij die van mij. Maar op andere punten weer iets afwijkend. Zo heeft het hetzelfde linker pink plateau mechaniek, echter het aparte rollertje op de bovenste (Gis) knop toets ontbreekt, terwijl deze toets ook is verlengd. Of beter gezegd, de Gis-toets op mijn sax is nog niet volledig ontwikkeld tot die op de eerste Aristocrats.

Edit: toevoeging aan laatste volzin.

Jeronimo

22 augustus 2015, 10:00:44 #22 Laatste wijziging: 25 augustus 2015, 14:49:01 door Jeronimo
Ik heb de afgelopen week gecorrespondeerd met een pro uit Amerika, die een site beheert waar veel kennis is verzameld over onder meer stencils. Duidelijk is dat mijn sax inderdaad een overgangsmodel Buescher Aristocrat is en gedateerd moet worden tussen 1926 en 1932. Er zijn wel overgangsmodellen bekend, maar die hebben niet de lage B en en Bb pads aan dezelfde kant van de bell. Het zou zelfs bijna onmogelijk zijn een silver plated Buescher stencil te vinden met dat kenmerk. Zeker één uit zo'n vroege periode.

Er de afgelopen jaren veel informatie verzameld en op internet toegankelijk gemaakt over reguliere modellen en stencils van de diverse merken. Op grond van de correspondentie die ik heb gevoerd over mijn sax en het deskundigenoordeel van de saxbouwer en reparateur/restaurateur door wie ik mijn sax laat onderhouden, is er zeker aanleiding om wat gaten in die kennis te dichten. Zo is bijvoorbeeld American Triumph geen apart merk (stencil) maar de naam van een serie modellen blaasinstrumenten die door Harry Pedler in de 1920-begin1930 werd verkocht. Zo zijn er ook trompetten die door Pedler met die opdruk werden verkocht. En verder kan aangenomen worden dat Buecher inderdaad stencils leverde aan Harry Pedler and sons en niet alleen Conn of Martin.

Er hebben nog geen forummers in dit draadje gereageerd die zelf sax spelen. Maar wellicht kennen jullie iemand die er over denkt om een vintage Amerikaan (Buecher, Conn, Martin) te kopen. Dan zou deze informatie daarbij dienstig kunnen zijn. Ook een reden voor mij om van deze posts zoveel werk te maken is het feit dat dit een openbaar forum is. Heel goed mogelijk dat iemand buiten het forum informatie zoekt over modellen en typen bouwjaren van vintage Amerikanen en dan wat aan mijn posts heeft. Hoewel deze draad duikt bij Google en IE (nog) niet op. Bij Yahoo! weer wel. (niet meer actueel).

Bij vragen kan ik via PM nadere informatie over de oudere Buecher modellen geven, die ik heb verzameld.

Jeronimo

11 september 2015, 19:04:21 #23 Laatste wijziging: 16 september 2015, 05:51:34 door Jeronimo
Update. Zoals gezegd, qua bouw is mijn sax te dateren tussen 1926 en 1932. Echter op Saxgourmet is te lezen dat Harry Pedler and sons inc. pas in 1936 zou zijn opgericht. Welnu, of deze datum is niet juist, of ze hadden daar toen mijn stencil ergens nog liggen en hebben die toen medio 1936 verkocht. Dat laatste past niet helemaal in het plaatje want er was toen al de Aristocrat op de markt met de verder ontwikkelde linker pink toetsenplateau. Maar misschien is hij toen met een discount verkocht, geen idee. Of er is een andere reden, die ik niet kan bedenken. Jammer dat er geen documentatie van stencils is bewaard gebleven. De kist waarin ik 'm bij aankoop zag had aanwijzingen kunnen geven, maar ik heb die laten liggen en gekozen voor een moderne casing. Dom, dom. Die kist was voor mijn zin te vernaggeld (een bekend euvel van de sax-kisten uit die tijd), maar ik had 'm erbij moeten nemen.  Inmiddels lees ik ook waarom de beide Bb en B kleppen bij de Aristocrat (series 1) naar de buitenkant van de bell werden geplaatst. Dat zou het smoren van het geluid dat uit de betreffende toongaten kwam voorkomen, dat plaats zou vinden door de nabijheid van het lichaam van de speler. Dus deze toongaten waren aan de andere (buiten) kant van de bell geplaatst dan waar het lichaam zich bevindt (de binnenkant van de bell).

Edit: typo.

ToppieTopa

Hallo Jeronimo,
Dank voor deze post met veel interessante informatie! Ik heb zojuist een tenorsax gekocht die precies lijkt op jouw alt (behalve dan dat het een tenor is :-)). Het gaat om deze (serienummer 21465):
https://harrybakker.nl/saxofoons/occasions/tenorsaxofoon/product/1633-tenorsaxofoon-american-triumph
Ik had 'm al een poosje in huis op proef, dus had al wat gezocht naar informatie over het ding. Daarbij kwam ik deels op het zelfde spoor als jij, maar jij bent al een stuk verder gekomen. Ik ging er nog van uit dat hij uit de periode moest komen waarin Harry Pedler & Sons als bedrijfsnaam bestond (1937-1958), maar had er nog niet bij stil gestaan dat die gravering er natuurlijk ook pas jaren later op aangebracht kan zijn. Op basis van plaatjes kijken had ik ook al het idee dat het een beetje tussen de Buescher True Tone en Aristocrat in zit. Ik heb ook contact gehad met een Amerikaan met verstand van deze dingen en hij is het hiermee eens (Paul Race van deze site: https://schooloftherock.com/html/stencil_saxophone_list.html). Hij kende dit type saxen nog niet. Ik vraag me nu wel af of het niet zo kan zijn dat deze saxen wel pas na 1937 zijn gebouwd, maar dat ze hierbij nog voorraden oude onderdelen hebben gebruikt (linker pinkplateau bijvoorbeeld). Zou dat niet waarschijnlijker zijn dan dat ze complete saxen 10 jaar lang ongebruikt bewaard hebben?
Overigens begrijp ik niet goed wat je over de serienummers schrijft: je schrijft dat jouw nummer tussen de bekende nummers van de True Tone en de Aristocrat in zit. Maar als ik de lijst op http://www.saxpics.com/?v=ser&manID=1 bekijk dan zit er een factor 10 verschil tussen jouw (en mijn) nummer en de serienummers van Bueschers rond 1930. De saxen met nummers in onze range dateren van veel eerder (1914-1915).
Hoe dan ook, leuk om te lezen dat er nog iemand rondloopt met zo'n ding. Mocht je er nog meer over te weten zijn gekomen, dan houd ik me aanbevolen. In ieder geval ben ik er net als jij erg blij mee. Het is mijn eerste eigen sax (hiervoor gehuurd van de muziekschool) en ik heb voorafgaand aan de aankoop uitgebreid diverse andere saxen geprobeerd (deels met geoefende toehoorders). In deze vergelijking heeft hij twee 'echte' Bueschers, een Conn 10M, een Martin comm. II en een Keilwerth Toneking Special verslagen!
Vriendelijke groet,
Menno

Jeronimo

8 januari 2018, 20:00:55 #25 Laatste wijziging: 13 januari 2018, 12:14:28 door Jeronimo
Citaat van: ToppieTopa op  6 januari 2018, 21:27:23
Hallo Jeronimo,
Dank voor deze post met veel interessante informatie! Ik heb zojuist een tenorsax gekocht die precies lijkt op jouw alt (behalve dan dat het een tenor is :-)). Het gaat om deze (serienummer 21465):
https://harrybakker.nl/saxofoons/occasions/tenorsaxofoon/product/1633-tenorsaxofoon-american-triumph
Ik had 'm al een poosje in huis op proef, dus had al wat gezocht naar informatie over het ding. Daarbij kwam ik deels op het zelfde spoor als jij, maar jij bent al een stuk verder gekomen. Ik ging er nog van uit dat hij uit de periode moest komen waarin Harry Pedler & Sons als bedrijfsnaam bestond (1937-1958), maar had er nog niet bij stil gestaan dat die gravering er natuurlijk ook pas jaren later op aangebracht kan zijn. Op basis van plaatjes kijken had ik ook al het idee dat het een beetje tussen de Buescher True Tone en Aristocrat in zit. Ik heb ook contact gehad met een Amerikaan met verstand van deze dingen en hij is het hiermee eens (Paul Race van deze site: https://schooloftherock.com/html/stencil_saxophone_list.html). Hij kende dit type saxen nog niet. Ik vraag me nu wel af of het niet zo kan zijn dat deze saxen wel pas na 1937 zijn gebouwd, maar dat ze hierbij nog voorraden oude onderdelen hebben gebruikt (linker pinkplateau bijvoorbeeld). Zou dat niet waarschijnlijker zijn dan dat ze complete saxen 10 jaar lang ongebruikt bewaard hebben?
Overigens begrijp ik niet goed wat je over de serienummers schrijft: je schrijft dat jouw nummer tussen de bekende nummers van de True Tone en de Aristocrat in zit. Maar als ik de lijst op http://www.saxpics.com/?v=ser&manID=1 bekijk dan zit er een factor 10 verschil tussen jouw (en mijn) nummer en de serienummers van Bueschers rond 1930. De saxen met nummers in onze range dateren van veel eerder (1914-1915).
Hoe dan ook, leuk om te lezen dat er nog iemand rondloopt met zo'n ding. Mocht je er nog meer over te weten zijn gekomen, dan houd ik me aanbevolen. In ieder geval ben ik er net als jij erg blij mee. Het is mijn eerste eigen sax (hiervoor gehuurd van de muziekschool) en ik heb voorafgaand aan de aankoop uitgebreid diverse andere saxen geprobeerd (deels met geoefende toehoorders). In deze vergelijking heeft hij twee 'echte' Bueschers, een Conn 10M, een Martin comm. II en een Keilwerth Toneking Special verslagen!
Vriendelijke groet,
Menno
Jammer dat er zo weinig over bekend is. De oprichtingsdatum van Harry Pedler is eigenlijk het meest objectief vast te stellen. Dat betekent dat saxen met het opschrift van die firma niet voor 1936 zijn verkocht. Maar verder is het onzeker. In die tijd was het heel normaal dat merken als Buescher saxen ongegraveerd leverden aan andere zaken met het logo van dat bedrijf door de sax fabrikant ingegraveerd. Mogelijk zou inderdaad zijn dat een partij (overstock?) daarvan naar die Harry Pedler is gegaan. , door Buescher zelf ingegraveerd. De saxbouwer van wie ik deze sax van heb gekocht geeft aan dat de applicatuur is aangebracht gelijk Buescher dat deed. Bij stencils kan je uit de serienummers niets met zekerheid vaststellen. Dat de firma Pedler zelf uit allerlei (door Buescher vervaardigde) spare parts deze liet maken voor de verkoop lijkt mij (eigen inschatting) wat onwaarschijnlijk, omdat er toen al wat verder ontwikkelde typen Buescher op de markt waren en saxofoons zulke belangrijke, ingeburgerde instrumenten waren. Als jouw tenor ook zo mooi klinkt als mijn alt dan feliciteer ik je van harte. :) Dat betekent dan waarschijnlijk ook dat je enigszins geoefend moet zijn om steeds een zuivere toon te houden. ;D Veel speelplezier en dank voor je reactie.

Edit

ToppieTopa

Dank voor je reactie. Het blijft een hele puzzel inderdaad, een duidelijk verhaal rond saxen met dit opschrift heb ik nog niet kunnen vinden. Er wordt op allerlei fora heel wat afgespeculeerd over blaasinstrumenten van aan Buescher-gerelateerde bedrijven in Elkhart...
Overigens is de sax redelijk zuiver, maar hij is dan ook net helemaal gereviseerd.

Jeronimo

Graag gedaan. Het is ook allemaal wat ik hierover naar voren kan brengen. Happy playing! :)