• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Geluid in een kamer: reflecties, galm—hoe zit het nou eigenlijk?

Gestart door Koen K, 11 september 2015, 22:44:01

Vorige topic - Volgende topic

rob768

Mooi stukkie lees- en leervoer :). Een ding is me niet helemaal duidelijk. Uit het stuk maak ik op dat weinig galm beter zou zijn, en vervolgens blijkt dat b.v. de Royal Albert Hall een soort mega galm heeft. Die staat nou niet bekend om zijn slechte akoestiek volgens mij. Tegenstrijdig?

Be tweeter

15 januari 2017, 15:42:24 #31 Laatste wijziging: 15 januari 2017, 15:44:17 door Be tweeter
De Royal Albert Hall heeft de galmsignatuur van de Royal Albert Hall. Wanneer die goed is opgenomen kun je hem het beste weergeven en thuis de indruk krijgen van die grote ruimte door er niet ook nog eens de sterke galmsignatuur van de doorzonkamer aan de Vinexstraat 11234 overheen te gooien. ;)
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

Koen K

Bovenstaande klopt, en bovendien:

Zonder galm zou er (te) weinig geluidsdruk overblijven bij onversterkte muziek in zo'n grote zaal. In de orkestbak mag de geluidsdruk dan met gemak boven de 120 dB(A) komen, maar zonder galm is daar op enkele tientallen meters afstand weinig van over, helemaal als je bedenkt dat het publiek en meubilair veel geluid absorberen.

Verder is, zoals je in onderstaande plaatje zag, de galm over de hele ruimte genomen veel gelijkmatiger van sterkte dan het directe geluid. Dat zorgt ervoor dat er minder verschil is in geluidsdruk tussen de voorste en achterste rij naarmate er meer galm is. Zo is het achterin luid genoeg en voorin niet té luid.



Ignorance more frequently begets confidence than does knowledge.  ~ Charles Darwin
The first principle is that you must not fool yourself — and you are the easiest person to fool.  ~ Richard Feynman

kurt

Akoestiek in een kamer dus.

Hoe komt dat de hifi beleving in een zelfde kamer (de living luisterruimte) soms zo kan verschillen van de ene dag naar de andere?

De gemoedstoestand gaan de meesten denken.
En laat in de avond is zowiso beter omwille van de rust ook op het net, maar daar dit topic niet over.

Maar zonder hilariteit te willen opwekken stel ik mijn vraag toch....
Zouden er atmosferische invloeden een rol kunnen spelen, zoals luchtvochtigheid in een woning bvb.?

chansig

In de avond is het stiller...ook buiten...dat scheelt zeker op hoe je audio ervaart. Of luchtvochtigheid van invloed is ? Geen idee.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

Koen K

Goede vraag—in de PA, waar de afstanden groter en de omstandigheden minder gecontroleerd zijn, kan de luchtvochtigheid in principe een rol spelen. Vochtige lucht absorbeert meer geluid dan droge lucht, waardoor het geluid minder ver 'draagt' en je op kortere afstanden al de effecten van atmosferische absorptie gaat merken (= minder hoge tonen). Maar dan heb je het over afstanden van vele tientallen tot enkele honderden meters.

Wat betreft variaties in temperatuur zal een klankverandering eerder door veranderend gedrag van de luidsprekers komen (bijvoorbeeld doordat rolranden aanmerkelijk stijver zijn wanneer de temperatuur richting de 0° C gaat) dan door invloed op de geluidsgolven zelf.

Ik geloof niet dat geluidstechnici van deze dingen wakker liggen—wind is een belangrijkere omgevingsinvloed. Voor een huiskamer, waar het meestal zo'n 20° C zal zijn, de luisterafstand extreem kort is en het met de wind doorgaans wel meevalt, zou ik zeggen dat de invloeden verwaarloosbaar zijn.

Behalve gemoedstoestand, die zeker een grote invloed kan hebben, zou ik denken dat het ook niet zo hoeft te zijn dat je oor zich in fysieke zin altijd hetzelfde gedraagt (een punt waar in audiofiele kringen niet zo vaak aandacht aan besteed wordt, trouwens).

Ignorance more frequently begets confidence than does knowledge.  ~ Charles Darwin
The first principle is that you must not fool yourself — and you are the easiest person to fool.  ~ Richard Feynman

kurt

http://i65.tinypic.com/tah2f4.jpg
Hopelijk is hier gelukt een foto te posten...
Het gaat om een diffuser die ik
bouwde. 243x110cm. Lekker groot, groot genoeg om middendoor te zagen en zodoende nog 2 forse
panelen over te houden.
Veel werk aan, minstens 25 uren.

De kleine tegen de achterwand staan er al jaren, met groot succes. Veel meer is er niet
nodig voor een meer dan
behoorlijke akoestiek in de
luisterruimte.
http://i65.tinypic.com/2ltr8mu.jp

http://i63.tinypic.com/168u5uh.jpg
Bovenstaand is te zien hoe de segmenten zijn opgebouwd.
Een beetje praktijk na de grote lappen theorie. ;)
Gr. Kurt.

Knosti de Platenwasser

... on an Electrospective Odyssee.

minplus

23 januari 2017, 12:58:46 #38 Laatste wijziging: 23 januari 2017, 13:02:03 door minplus






De image-code blauw maken en met ctrl c - ctrl v hier plakken

Mooi gemaakt trouwens. :)
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Sytse Fliege

Ach, kikker toch op!

minplus

If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

kurt

Vergelijk het aquarium met dat paneel...
(Het aquarium kwam er na lang zeuren van vrouw en kinderen.)
De hifihobby primeert hier nogal. ;D
Niet iedere huisvader heeft deze privileges.

De kleine panelen staan daar efficiënter dan het grote.
Zoals gezegd wil ik dat middendoor zagen om ze over de ruimte te verdelen, maar ik vind het
wel imposant staan.
Als het bvb. wit geschilderd mooi tegen een wand staat, misstaat het niet in een modern interieur.