• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Horen bij Horn

Gestart door berret, 18 september 2015, 21:39:40

Vorige topic - Volgende topic

Benco



Als de kat een koe was kon ik ze melken voor de kachel

mumsoft

Citaat van: horn op 31 juli 2016, 20:11:59
Het heeft een tijdje geduurd.
Maar de hoorns zijn toch af eigenlijk nog een beetje meer af dan op de foto's
de baspoort heeft een doekje ervoor gekregen en is gelakt op de foto is het nog grondverf.

Het is de Altec A5 vott de woofers zijn de 515B en de drivers voor de hooghoorn de 288
de bas kasten zijn de 828 originele oude kasten die heb ik gereviseerd (heel veel werk) :) en de wings heb ik er zelf bij gemaakt.
zo werden ze gebruikt in de theaters vroeger
met of zonder wings is best wel een verschil in midbas weergave.




Als ik het wel heb, is er e.e.a. veranderd in huize Horn. Helaas is huize Horn zelf geen steek dichterbij Leiden gekomen, of ik heb iets gemist. Maar hopelijk lukt het me toch een dezer maanden weer eens te komen 'buurten', als je dat leuk vindt.

Het lijkt me trouwens top om op dat enorme scherm een lekker filmpje te kunnen zien, en... horen!

Marc
Do re mi fa so la ti do
Lekker hangen op de ...

horn

Tuurlijk Marc je bent hier welkom  :)
We pmmen wel.
Ergens na Augustus kan het altijd wel
ik moet eigenlijk naar bed maar ik heb nu een lp van Dinu Lipatti op staan een opname uit 1948 of zo en klinkt geweldig echt,
die hoorns lijken wel een tijdmachine  ;D

Toen ik ze kocht waren het nog A7 kasten ik heb alleen de kast gebruikt om er de A5 van te maken
De A7 klinkt als op de kermis bij de botsauto's .........disco inferno  8)
helder sprankelend en een vette kickbass zeker ook lekker maar eigenlijk niet geschikt voor alle muziek
de A5 speelt een stuk gedistingeerder , gewichtiger en rustiger
je zou het niet zeggen als je de kasten ziet maar er komt weinig laag uit met de 515B woofers
maar klinkt wel heel mooi opgeruimd en doortekend een een beetje droog
maar meer dan genoeg een subwoofer hoeft niet.

Lenin

Hoi Horn,

Fijn dat je tevreden bent over de door mij gebouwde trafo's.

Ik bouw voornamelijk trafo's uit interesse, al bijna 30 jaar.

Mijn standaard ontwerp filosofie is dat een trafo smooth moet zijn, geen resonanties beneden de 300kHz-500kHz en liever nog boven de 1MHz. Ook bij sterk varierende belasting moet de trafo goed zijn, onbelast mag je deze dus ook gebruiken en ook uit fase, geaard of ongeaard.
Het lukt natuurlijk niet bij al mijn trafo's maar bij die van jou zit het wel goed ondanks de beide uitgangsimpedanties (met één uitgangsimpedantie zou het nog beter kunnen).
Het laat zich zien door prima blokgolfweergave bij 1kHz en 10kHz. Ook de koperverliezen zijn zeer laag, ik dacht zelfs onder de 0,2dB ( sorry, heb niet alle data hier op mijn vakantie adres)

Jou trafo kwam een beetje voort uit een eerdere trafo, een heavy duty die ik vaak voor Audionote updates inzet, en een trafo die ik voor een WE 275 (te vinden op een de site van DHTROB) kort daarvoor had gewikkeld. Het is altijd fijn als je iets als referentie er bij kan halen.

Ik weet dat je geen bandbreedte fanaat bent en helaas moet ik je op dit punt wel teleurstellen want deze trafo gaat zeker van 10Hz-100kHz. Het is niet anders, een beetje te hoge uitgangsimpedantie van de buis kan dit overigens wat compenseren ;-)

Btw, gebruikt kernmateriaal, een c-kern, is siliciumijzer en wel HiB kwaliteit met een kernverlies van 0,85W/kg. Dit materiaal kan verder worden uitgestuurd dan een normale c-kern en nog meer dan gewoon EI blik.

Groet, Martin



amp

Ik ben ook helemaal geen bandbreedtefanaat, maar misschien moet ik dat nog worden?
Bij muziek gebeurt boven 10 kHz bijna niks meer!
Met een cd gaan we niet verder dan 20 kHz..............
En al snel komen trillingen boven 13 kHz niet meer door je oren heen.
Geeft niks, want die fantaseren we er automatisch bij - we 'horen' ze dus langs de oren heen!

Wat geeft het als de ugt resoneert, voldoende ver vanaf het audiospectrum, bv op 100 kHz?
Is dat niet al voldoende?
En als de FR van een ugt bij 20 kHz gaat zakken maakt dat toch niks uit...................?
Is het juist niet beter als een ugt niet zo ver doorloopt ivm instabiliteit ivm tegenkoppelen - als je dat zou willen doen?

Lenin

Je zou kunnen denken dat alles boven de 20kHz er niet toe doet.....

Helaas is dat niet zo eenvoudig als het lijkt. Het gaat ook om samenhang van het geheel en dat tast je aan omdat het fase verloop anders wordt als je bv een trafo hebt die maar tot 40kHz kan.
Bedenk hierbij wel dat we het over analoog hebben waar relatief flauwe filter hellingen zijn.
Je merkt dat bv de ruimtelijkheid toeneemt als je trafo het beter doet in het hoog, dat die mooier wordt als je geen resonanties hebt (wat op heftige fase veranderingen duidt).

Uiteraard is het natuurlijk bij overall tegenkoppeling funest als je trafo een resonatie heeft want dan wordt het vaak mee koppeling i.p.v tegenkoppeling met als gevolg dat de zaak begint te oscileren. Als je geluk hebt hoor je nog een heftige fluittoon, heb je pech dan hoor je niets maar gaat je eindbuis naar de mallemoeren voor je er erg in hebt.



Theo van Wermeskerken

Ja, of te tweeter die dit gedoe ook niet echt leuk vindt.
En omdat het na de volumeregelaar gebeurt is het vermogen ervan niet te regelen.
Overigens kan het weghalen van tegenkoppeling uit een versterker die daar van fabriekswege mee is uitgerust ook helemaal
fout gaan, zoals een kennis van mij heeft ondervonden.
Ik ontwerp mijn buizenversterkers zonder overall tegenkoppeling en omdat hij daar dingen in hoorde die hij bij zijn versterker miste, haalde hij die tegenkoppeling los.
Het betrof een Chinese buizenversterker, merk ben ik even kwijt.
Het klonk volgen hem prima, maar om de een of andere reden sneuvelde al snel een tweeter en na vervanging daarvan
ook al snel de tweede.
Ik heb toen eens even gemeten en er stond een welhaast perfecte sinus op de uitgang, kreeg je met de toongenerator niet
mooier, maar op stevig vermogen en ver boven de gehoorgrens.
Ik begrijp dat dit 'grapje' wel vaker wordt uitgehaald, maar dit kan dus, nog los van de toegenomen gain, niet maar zo.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

amp

5 augustus 2016, 14:25:15 #37 Laatste wijziging: 5 augustus 2016, 14:58:41 door amp
Citaat van: Lenin op  5 augustus 2016, 05:47:34
Je zou kunnen denken dat alles boven de 20kHz er niet toe doet.....

Helaas is dat niet zo eenvoudig als het lijkt. Het gaat ook om samenhang van het geheel en dat tast je aan omdat het fase verloop anders wordt als je bv een trafo hebt die maar tot 40kHz kan.
Bedenk hierbij wel dat we het over analoog hebben waar relatief flauwe filter hellingen zijn.
Je merkt dat bv de ruimtelijkheid toeneemt als je trafo het beter doet in het hoog, dat die mooier wordt als je geen resonanties hebt (wat op heftige fase veranderingen duidt).

Uiteraard is het natuurlijk bij overall tegenkoppeling funest als je trafo een resonatie heeft want dan wordt het vaak mee koppeling i.p.v tegenkoppeling met als gevolg dat de zaak begint te oscileren. Als je geluk hebt hoor je nog een heftige fluittoon, heb je pech dan hoor je niets maar gaat je eindbuis naar de mallemoeren voor je er erg in hebt.

Och ja, natuurlijk..........
De UGT is een filter en hoe verder het kantelpunt van het audiogebied af zit, hoe kleiner de faseverschuiving in dat gebied.
In dat opzicht speelt dus bandbreedte van de UGT wel.
Wel is het zo dat het uiteindelijk om de differentiële fasevorming gaat.
Maar dat zit automatisch al goed natuurlijk als de UGT in de audioband geen faseverschuiving laat zien.

Duidelijk is ook dat resonanties ver van de audioband moeten zitten, omdat resonanties faseverschuivingen geven over een uitgestrekt gebied en zo het fasegedrag binnen de audioband kunnen beïnvloeden als ze te dichtbij komen.

Nu gaan we het maar even niet hebben over fasegedrag van luidsprekersystemen........ : :o

@Martin,
De UGT van Horn gaat tot 100 kHz zeg je. Dus het -3 dB-punt ligt op 100 kHz bedoel je?
Dat is dan toch voor een SE-UGT heel goed...................


Lenin

Ja, -3dB grens. Het een en ander hangt natuurlijk wel af van de aansturing.



[/quote]

Och ja, natuurlijk..........
De UGT is een filter en hoe verder het kantelpunt van het audiogebied af zit, hoe kleiner de faseverschuiving in dat gebied.
In dat opzicht speelt dus bandbreedte van de UGT wel.
Wel is het zo dat het uiteindelijk om de differentiële fasevorming gaat.
Maar dat zit automatisch al goed natuurlijk als de UGT in de audioband geen faseverschuiving laat zien.

Duidelijk is ook dat resonanties ver van de audioband moeten zitten, omdat resonanties faseverschuivingen geven over een uitgestrekt gebied en zo het fasegedrag binnen de audioband kunnen beïnvloeden als ze te dichtbij komen.

Nu gaan we het maar even niet hebben over fasegedrag van luidsprekersystemen........ : :o

@Martin,
De UGT van Horn gaat tot 100 kHz zeg je. Dus het -3 dB-punt ligt op 100 kHz bedoel je?
Dat is dan toch voor een SE-UGT heel goed...................
[/quote]

horn

5 augustus 2016, 17:49:01 #39 Laatste wijziging: 5 augustus 2016, 17:51:23 door horn
Hoi Martin
ik heb de metingen nog even opgezocht van de trafo's
de koper verliezen waren 0,19 dB
en dit waren de metingen :

Laatste meting voor het laag, stroombron met 1kΩ en bij 60, 65 en 70 mA (nauwelijk verschil te zien


Dit is het laag bij 65mA en bij verschillende uitsturing, "groot" signaal en "klein" signaal. Je ziet nu verschillen door de hysteresis veroorzaakt.


Hoog weergave . Opmerking hier bij is dat met de buis dit veel beter wordt, de stroombron heeft in het hoog nl een afwijking.
De resonantie zit boven de

amp

5 augustus 2016, 19:56:00 #40 Laatste wijziging: 5 augustus 2016, 19:59:32 door amp
Dus hier zie ik het -3-dB-punt op 62,5 kHz.
Betekent dat de spanning op 62,5 kHz secundair 30 % is ingezakt en de faseverschuiving 45 graden is.

Maar niet duidelijk is wat de Ri van de bron is bij deze meting.
In je versterker is dat de 300B en die zit op 700 Ohm.
Hoe lager de Ri van de buis, hoe hoger het -3 dB-punt.

Heb je ook op de buis gemeten Horn?

Lenin

@amp:
Bij de bovenstaande metingen staat dat er met een stroombron gemeten is met een weerstand van 1k Ohm in serie.
Uit ervaring weet ik dat meting met een buis een iets ander resultaat laat zien waarbij het laag iets slechter is en het hoog beter.

amp

6 augustus 2016, 10:21:04 #42 Laatste wijziging: 6 augustus 2016, 10:58:17 door amp
Dus de Ri was 1 kOhm.
Klopt?
Dan: de buis heeft Ri = 700 Ohm, dus het -3 dB-punt in het hoog verschuift op de buis naar boven.

horn

Citaat van: amp op  5 augustus 2016, 19:56:00
Dus hier zie ik het -3-dB-punt op 62,5 kHz.
Betekent dat de spanning op 62,5 kHz secundair 30 % is ingezakt en de faseverschuiving 45 graden is.

Maar niet duidelijk is wat de Ri van de bron is bij deze meting.
In je versterker is dat de 300B en die zit op 700 Ohm.
Hoe lager de Ri van de buis, hoe hoger het -3 dB-punt.

Heb je ook op de buis gemeten Horn?
Ik heb dit niet gemeten Peter
het zijn metingen van Martin die bij de trafo's kwamen...... welke fabrikant doet dit?
ik vind het heel professioneel en hij doet het wikkelen niet eens als werk maar als hobby.

Martin  denk dat de metingen er wel heel goed uitzien maar ik gaf ook al aan dat voor mij de hoorbare prestaties belangrijker waren dan goede metingen.
maar dat zit bij jou trafo's wel goed  8)
Ik heb bv Tamura trafo's gehad die fantastisch waren en maar tot 30k aangegeven waren en interstages tot 15 k stonden op die versterker
maar de klank was ook meer dan goed.







amp

6 augustus 2016, 11:02:34 #44 Laatste wijziging: 6 augustus 2016, 11:53:09 door amp
Ik heb hier een UGT liggen die nogal kleurt.
Misschien meet deze UGT best goed......
Ik zal eens meten.
Je zou bij deze trafo haast denken aan resonanties in de audioband.