• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

lezen wie houdt er van en van wat?

Gestart door boze vrouw, 11 november 2005, 22:39:30

Vorige topic - Volgende topic

minplus

Enkele uitgifte, 1-delig?
Ken 'm niet.
Zelf Het Kristallen Zwaard aan het herlezen. Een strip herlezen is toch leuker dan een boek herlezen, wat ik ook van tijd tot tijd doe met speciale, vanwege de extra dimensie.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

morph

Ja, een losstaand verhaal.
Een wansjot noemt men dat glofik maar hierin wordt heel wat meer geschoten.

morph


Snowpiercer
scenario: Jacques Lob (eerste verhaal) / Benjamin Legrand
tekeningen: Jean-Marc Rochette

Een heruitgave van dit album uit de reeks Wordt Vervolgd Romans, uit 1994:

De IJstrein
Aangevuld met twee niet eerder in het Nederlands vertaalde verhalen.

morph


Man van het jaar - deel 12 - 1927, de robot van Metropolis
tekeningen: Senad Mavric
scenario: Jean-Pierre Pecau

Een reeks rondom figuren die al dan niet zijdelings bij opvallende jaartallen in de geschiedenis betrokken zouden kunnen zijn geweest de hoofdrol spelen.
De robot in de film was geen man en het boek draait ook meer om Fritz Lang en in mindere mate om Brigitte Helm, de actrice die de robot speelde. Het verhaal is redelijk (de andere delen rond het jaartal-concept hebben me nooit aangetrokken), maar het wakkerde in ieder geval wel het opnieuw bekijken van de film aan.

De film Metropolis is indrukwekkend (kostten destijds 3,5 miljoen Reichsmark, bioscoopopbrengst 75 duizend...) en heeft een mythische status, mede door de grote invloed op vele films sindsdien.
Een kopie van de film is na de flop in Duitsland internationaal gedistribueerd en werd ingekort waarna de originele verwijderde stukken zijn vernietigd. In de VS had men de beste kopie filmnegatief, maar van de oorspronkelijke tweeënhalf uur op 35mm was er slechts 90 minuten over. De editor had naar eigen inzicht de volgorde veranderd en fade-outs toegepast.
In 2008 werd er in Buenos Aires een 16mm positieve kopie met de ontbrekende stukken gevonden, nagelaten uit een privécollectie. Zwaar beschadigd weliswaar, maar aan de hand van de nog bestaande partituur voor orkest, gespeeld tijdens de eerste vertoningen, kon zo de juiste volgorde hersteld worden en de ontbrekende delen correct tussengevoegd.
In 2010 is deze versie op dvd uitgebracht.

minplus

Alle 3 onbekend.
Vandaag Wouden van Opaal 11 opgehaald en 5 en 6 van Op zoek naar de Tijdvogel.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

morph


Sasmira - integraal 1
Tekst & tekeningen - Laurent Vicomte
Tekeningen - Claude Pelet

Sytse Fliege

Citaat van: minplus op 27 juni 2020, 19:45:32Alle 3 onbekend.
Vandaag Wouden van Opaal 11 opgehaald en 5 en 6 van Op zoek naar de Tijdvogel.

Heb je 'm gevonden?

Ach, kikker toch op!

minplus

Nog niet. Ik ga de 2e reeks herlezen en daarna de delen 5 en 6. Wie weet dat ik 'm dan vind.
Heb je de 1e reeks zelf al gelezen?
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Bloom


De volledige Foundation serie van Isaac Asimov. Zeven boeken. Ik heb die ooit gelezen als puber in het Nederlands, maar daarna nooit meer. Dit is de Engelstalige versie. Ik wou die toch nog eens opnieuw lezen nu ik vernomen heb dat er een tv-serie van gemaakt zal worden.

morph


Sasmira - integraal 2
Tekst - Laurent Vicomte
Tekeningen - Anaïs Bernabé

morph


de Lijkwade - 3 - Corpus Christi, 2019
tekeningen: Éric Liberge
tekst: Gérard Mordillat en Jérôme Prieur

Verrassend mooie driedelige cyclus over (zo blijkt nu) godsdienstwaanzin.


Vervolgens enig ongecompliceerd vermaak:

Luc Orient - alle avonturen 3
scenario: Greg
tekeningen: Paape

- De krater van tovenarijen
- Het legioen van verdoemde engelen
- 24 uur voor de planeet aarde
- Val verovert de ruimte (reclamestrip uit dezelfde periode, geschreven door Yves Duval)
en voorafgaand door een interview met Michel Regnier (Greg)

morph

Na vol bewondering "Het goud van de zwendelaar" van Juanjo Guarnido doorgebladerd te hebben tijdens de voorpublicatie in Eppo (en dat ik ga lezen als het in album verschijnt), nu toch maar eens aan Blacksad begonnen.
Omdat niet alle vijf delen meer direct leverbaar zijn, de integrale maar genomen en die blijkt leuke extra's te hebben:


Blacksad - integraal
scenario: Diaz Canales
tekeningen: Guarnido
Bevat de verhalen:
- Ergens tussen de schaduwen
- Arctic Nation
- Rode ziel
- De hel, de stilte
- Amarillo
plus twee korte verhalen die nog niet in album waren verschenen en schetsen

Sytse Fliege

Blacksad is een van mijn meest favoriete strips. Ik ga ze lekker weer eens herlezen :)

De IJstrein/Snowpiercer heb ik net seizoen 1 van afgerond op de Flix. Beetje vreemd einde. Maar dat is in de strip wellicht anders.

Ach, kikker toch op!

morph

25 juli 2020, 13:37:10 #3103 Laatste wijziging: 26 juli 2020, 23:49:40 door morph
Ik ken de Netflix-serie niet, dus misschien verpest dit de spanningsboog in het scenario ervan:
Het eerste boek "De ijstrein" (1984*, iets meer dan 100 blz.) beschrijft de machtstrijd tussen de bewoners van de voorste en de achterste wagons en "eindigt" met de vervanging van de machinist van de locomotief die eeuwig (?) doordendert in het sneeuwlandschap.
recensie boek
recensie eerste filmversie

(* - ik zie nu dat ik in mijn vorige bericht 1994 geschreven heb, wat dus fout is)

Het tweede (1999, andere tekenaar) en het daarop voortbordurende derde boek beschrijven de toestand in een andere ijstrein en behandelen als zijspoor in het scenario het ontstaan van de situatie rondom ijstreinen.

Het eerste boek behandelt vooral de situatie van het moment zelf en huidige gebeurtenissen en het spanningsveld dat dat veroorzaakt tussen mensen die zich al zolang in een beperkte ruimte bevinden, zonder enig uitzicht op een einddoel.
Destijds, bij verschijnen (en voorpublicatie in het Casterman tijdschrift "Wordt Vervolgd"), deed het mij in sommige scènes denken aan de film "Stalker" van Andrej Tarkovski en het daarin gebruikte concept van de verzegelde tijd.

morph

Blacksad heb ik tot op heden wat bevooroordeeld genegeerd omdat de gezichtsuitdrukkingen me tegenstonden.
Té Disney-lionkingerig, waarbij de expressie als bij mime-spelers overdreven ver doorgevoerd wordt. Wat ook maar enige fantasie over gemoedstoestand en eigen invulling bij voorbaat overbodig maakt. Weliswaar knap in uitbeelding, maar dat zou niet het enige horen te zijn wat tot doel heeft je in een verhaal te trekken. En de Disneyfilms lijden helaas al decennialang onder dit mij irriterende euvel.

Het gebruik van deze vorm van expressie is begrijpelijk in deze strip omdat de Spaanse tekenaar jarenlang aan Disney animatiefilms heeft meegewerkt. En kom daar maar eens van los, als je dat al wilt.
Maar de verhalen blijken gelukkig veel meer te zijn dan een trucje en de tekeningen en camerastandpunten zijn waanzinnig mooi.
Tekenpracht die mij dus pas opviel in "Het goud van de zwendelaar" en waar ik nu met terugwerkende kracht van zit te genieten.

Ik ben nu in het tweede verhaal aan het lezen, "Arctic Nation", en ik ben verkocht en verknocht.