• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Absorptie vs diffusie in kleine ruimte

Gestart door Not Tubeless, 3 maart 2016, 17:32:54

Vorige topic - Volgende topic

Knosti de Platenwasser

Ja, en het mooie is: het is niet meer de site van Toine... ;)
... on an Electrospective Odyssee.

TrueRibbon

3 februari 2020, 14:01:36 #16 Laatste wijziging: 3 februari 2020, 21:02:42 door quasiribbon
Dag beste mensen,

Ik wil zeer graag wat akoestische verbeteringen in mijn ruimte aanbrengen. Begin ik nu met diffusie achter de luidsprekers of diffusie achter de luisterstoel? (Luisterafstand achter de stoel tot de muur is zo'n 50cm) Eerste reflecties van de zijwanden en plafond wil ik in een volgend stadium aanpakken. Ik heb namelijk (heel) veel mogelijkheid om mijn luidsprekers (sonus faber cremona auditor m) ruim in de luisterruimte te plaatsen (1,80m van de voorwand tot aan de luidsprekers) en 1,50m tot de zijwanden. Ik denk zelf dat ik daarom het meeste winst kan behalen door de voor/achterwand aan te pakken en/of het plafond (reflectie).

Groet Joost
-Music connects people-

Hoodman

Joost,

Heb je als eerste een gróót dik echt wollen kleed? Dat vangt van het het plafond al op. Ik heb achter de speakers in het midden zware bamboe voor difuus, andere mensen dempen daar weer. Achter de luister positie kun je difuus doen om het wat groter te laten klinken, maar zit je echt heel dichtbij de Achtermuur zou ik dempen net zoals de zij muren(Of combineren)plafond doet ook veel, maar zoals ik al zeg een vloerkleed vangt dat ook op. Ik heb ook grof plafond en daarom demp ik het daar niet  het geeft meer ruimtelijkheid zonder dat het heen en weer gaat kaatsen. Het kan ook een beetje persoonlijke smaak zijn. En het ligt ook een beetje aan welke speakers je hebt.

bram freestone

Citaat van: quasiribbon op  3 februari 2020, 14:01:36Dag beste mensen,

Ik wil zeer graag wat akoestische verbeteringen in mijn ruimte aanbrengen. Begin ik nu met diffusie achter de luidsprekers of diffusie achter de luisterstoel? (Luisterafstand achter de stoel tot de muur is zo'n 50cm) Eerste reflecties van de zijwanden en plafond wil ik in een volgend stadium aanpakken. Ik heb namelijk (heel) veel mogelijkheid om mijn luidsprekers (sonus faber cremona aduitor m) ruim in de luisterruimte te plaatsen (1,80m van de voorwand tot aan de luidsprekers) en 1,50m tot de zijwanden. Ik denk zelf dat ik daarom het meeste winst kan behalen door de voor/achterwand aan te pakken en/of het plafond (reflectie).

Groet Joost

Zet ze liever niet tegen een lange wand,ze moeten vrijuit kunnen spelen,dus de diepte in.

Denk niet dat het dempen,difusors veel zoden aan de dijk zet.

Het zijn bookshelfs dus je kunt spelen kwa hoogtes (belangrijk)

Mocht je ze nog niet zo lang hebben,leer eerst de sound kennen en denk niet dat weet ik al.

de juiste sound voorelkaar krijgen bereik je met steeds andere plaatsingen.
Phillips MFBserie 587.AH494.<br />CDspeler Phillips 690,<br />,T+A pulsar 2000.NAD 7130.audio Cambridge CXA 60,aiwa 8700,philips AH 798, AH684,Erres A8000,TA6000 Ta 8000.<br />Sennheiser HD650,HD598+dragonfly red+black<br />   wharfedale 10.7, Wharfedale EVO 4.4.

Bloom

Absorptie of demping gebruik je meestal om een teveel aan bas "op te zuigen". Diffusie gebruik je meestal om ongewenste reflecties van (meestal) hogere of hoge tonen in een ruimte weg te werken. Diffusie is verstrooiing. Hierbij wordt niks "opgezogen", maar wordt het geluid verspreid in de ruimte zodat de eerder tot stand gekomen ongewenste reflecties van hoge(re) tonen geen kans meer krijgen.
Achter paneelluidsprekers zoals elektrostaten gebruik je meestal diffusie en geen demping. Om bij conusluidsprekers en subwoofers een teveel aan bas weg te werken gebruik je absorptie of klankopslorpend materiaal.

chansig

Om laag te absorberen heb je behoorlijk wat absorptie nodig.

In mijn ruimte wordt behoorlijk gedempt. Ook achter en naast de speakers. Mijn speakers staan bijna tegen de achter en zijkant aan. Ook een paneel aan het plafond en panelen aan de achterzijde. Er zijn mensen die meer hebben met diffusie. Ik heb veel meer met dempen. Al die nare reflecties gewoon weg...ruimtelijkheid zit in de opname.  ;D

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

minplus

Citaat van: Bloom op  3 februari 2020, 20:15:25Absorptie of demping gebruik je meestal om een teveel aan bas "op te zuigen". Diffusie gebruik je meestal om ongewenste reflecties van (meestal) hogere of hoge tonen in een ruimte weg te werken. Diffusie is verstrooiing. Hierbij wordt niks "opgezogen", maar wordt het geluid verspreid in de ruimte zodat de eerder tot stand gekomen ongewenste reflecties van hoge(re) tonen geen kans meer krijgen.
Achter paneelluidsprekers zoals elektrostaten gebruik je meestal diffusie en geen demping. Om bij conusluidsprekers en subwoofers een teveel aan bas weg te werken gebruik je absorptie of klankopslorpend materiaal.

X2
Met goede diffusie haal je al het schelle en scherpe weg wat door reflectie ontstaat. Dat kan een extreem verschil opleveren qua geluid, het verschil tussen super en nog net te pruimen als je niet beter gewend bent, is mijn ervaring. Absorptie is bijna alleen nodig als je speakers teveel bas leveren.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Hoodman

Citaat van: Bloom op  3 februari 2020, 20:15:25Absorptie of demping gebruik je meestal om een teveel aan bas "op te zuigen". Diffusie gebruik je meestal om ongewenste reflecties van (meestal) hogere of hoge tonen in een ruimte weg te werken. Diffusie is verstrooiing. Hierbij wordt niks "opgezogen", maar wordt het geluid verspreid in de ruimte zodat de eerder tot stand gekomen ongewenste reflecties van hoge(re) tonen geen kans meer krijgen.
Achter paneelluidsprekers zoals elektrostaten gebruik je meestal diffusie en geen demping. Om bij conusluidsprekers en subwoofers een teveel aan bas weg te werken gebruik je absorptie of klankopslorpend materiaal.
nee niet speciaal voor de bass  daar heb je basstraps voor(in de hoeken)te veel diffusie is ook niet mooi, maar dat is persoonlijk. Om bass te dempen heb je 10/15 cm dikke steenwol panelen nodig, anders werk dat ook niet echt.


Heintje

... en absorbtie geeft een héél ander effect dan diffusie ...

Hoodman


Bloom

Citaat van: nostalgie op  3 februari 2020, 21:35:04
Citaat van: Bloom op  3 februari 2020, 20:15:25Absorptie of demping gebruik je meestal om een teveel aan bas "op te zuigen". Diffusie gebruik je meestal om ongewenste reflecties van (meestal) hogere of hoge tonen in een ruimte weg te werken. Diffusie is verstrooiing. Hierbij wordt niks "opgezogen", maar wordt het geluid verspreid in de ruimte zodat de eerder tot stand gekomen ongewenste reflecties van hoge(re) tonen geen kans meer krijgen.
Achter paneelluidsprekers zoals elektrostaten gebruik je meestal diffusie en geen demping. Om bij conusluidsprekers en subwoofers een teveel aan bas weg te werken gebruik je absorptie of klankopslorpend materiaal.
nee niet speciaal voor de bass  daar heb je basstraps voor(in de hoeken)te veel diffusie is ook niet mooi, maar dat is persoonlijk. Om bass te dempen heb je 10/15 cm dikke steenwol panelen nodig, anders werk dat ook niet echt.
En wat denk je dat een basstrap doet? Absorptie!

Hoodman

Dat weet ik ook wel! En dat zijn dus echt dikke absorbers, vooral kamerhoeken zijn belangrijk. Zij muren en achter de luisterplek  dempen is meestal voor de hoge en midden frequentie, (lage)bass dempen valt nog niet mee maar is ook niet altijd nodig, maar in de hoek(en) zit vaak een eventueel probleem.

TrueRibbon

Citaat van: nostalgie op  3 februari 2020, 14:58:07Joost,

Heb je als eerste een gróót dik echt wollen kleed? Dat vangt van het het plafond al op. Ik heb achter de speakers in het midden zware bamboe voor difuus, andere mensen dempen daar weer. Achter de luister positie kun je difuus doen om het wat groter te laten klinken, maar zit je echt heel dichtbij de Achtermuur zou ik dempen net zoals de zij muren(Of combineren)plafond doet ook veel, maar zoals ik al zeg een vloerkleed vangt dat ook op. Ik heb ook grof plafond en daarom demp ik het daar niet  het geeft meer ruimtelijkheid zonder dat het heen en weer gaat kaatsen. Het kan ook een beetje persoonlijke smaak zijn. En het ligt ook een beetje aan welke speakers je hebt.

Wel een kleed maar niet van wol en ook niet heel erg dik. Mijn kamer is trouwens 4.56 x 4.88 m en mijn kleed 1.70 x 2.40 m dus misschien ook nog wel te klein ? Ik heb wel 2 bankstellen (een 1.5 zits en een 2 zits) die ook nog wat vloeroppervlak bedekken dus ik vermoed dat het vloeroppervlak daardoor wel qua formaat voldoende is 'gedempt'. Ik zit ongeveer 50cm vanaf de achtermuur (achter de luisterplek) dus misschien kan ik daar een skyline paneel van rivasono plaatsen voor diffusie of juist daar een absorptiepaneel? En hoe groot zou zo'n paneel dan moeten zijn vraag ik me af? Esthetisch gezien vind ik diffusiepanelen echt schitterend. Ik luister over de lange zijde vd kamer (als je daar al van kan spreken want mn kamer is helaas bijna vierkant) en langs 1 zijde over de gehele lengte een gordijn (niet een heel dik gordijn) en het scheelt enorm of ik het open of gesloten heb. Ik luister het liefste met het gordijn gesloten en ook nog een klein kleedje over de tv die tussen de luidsprekers in staat (wel 50cm ongeveer achter de luidsprekers) Verder zet ik ook de salontafel aan de kant zodat er niets tussen mijn luidsprekers en mijn oren in de weg staat (scheelt ook weer heb ik gemerkt). 

Groet Joost
-Music connects people-

Hoodman

Kijk eens op MPL, daar staat een adverteerder die mooie demp panelen verkoopt in alle maten en kleuren en eventueel met mooie opdruk die zijn gemaakt van steenwol en véél goedkoper dan de bekende fabriekanten.

Een dik wollen kleed doet meer dan een dun ding en voor de bass eigenlijk al helemaal niets. Net als dikke gordijnen ook meer doen. Ik zou achter je luister plaats dempen. Welke speakers heb je? Als je er plaats voor hebt zou ik ook een groter kleed nemen. Maar heb je last van ophoping van bass? Ik had dat vooral in een hoek en met bass traps scheelt dat, maar helemaal weg is het ook niet.