van der Veen BBB 70/100 versterker modificaties.

Gestart door ....., 18 maart 2016, 11:15:39

Vorige topic - Volgende topic

.....

Oh wie oh wie kent deze versterker van Menno van der Veen en wat is verstandig/wijs om te ''moden''.

versterkerschema staat in zijn eerste boek, blz 185  hoofdstuk 14 bouwen fase 4 70 en 100 watt versies op print.

Buisbezetring is ECC 82 ingangstrap/fasedraaier  4X EL 34 eindbuis.( zonder iets te veranderen kunnen ook 6550 en KT 88 geplaatst worden).

Ik heb voor de 100 wat versie gekozen en na ''ingespeeld'' te hebben in de UL instelling heb ik nu de versterker in TRIODE staan.

Ecc 82 is van RUBYtubes en de EL 34 van Swedlana.

Raaf

Staat er ergens een schema online ? Dan is het eenvoudiger suggesties te doen

De meest eenvoudige mod is buizen veranderen, ik vind de oude productie buizen beter klinken dan de nieuwe .
Probeer om te beginnen eens een ECC82 van Philips, RCA, Valvo of Telefunken.
RCA 6211 zijn ook erg aan te bevelen .
En de koppel condensatoren zijn natuurlijk erg bepalend .
"Tubes are for Music, transistors are for electronics in general"

fusion

Als je wil modden, moet je eerst een beetje bepalen wat je zoekt in het geluid en wat je doel is. Je hebt de eindtrap overgezet van UL naar triode. Heb je nog instellingen aangepast? Hoe bevalt deze aanpassing?
Ik neem aan dat vdveen goede componenten gebruikt, aanpassen van C's kan altijd. Maar als er al goede inzitten ?
Een schema zou enorm helpen, elk ontwerp kent compromissen en die hebben invloed op de klank. Dus soms gaat een mod verder dan wat buizen vervangen of C's vervangen, maar dan ga je filosofie van een versterker aanpassen.

.....

Citaat van: Raaf op 18 maart 2016, 13:18:13
Staat er ergens een schema online ? Dan is het eenvoudiger suggesties te doen

De meest eenvoudige mod is buizen veranderen, ik vind de oude productie buizen beter klinken dan de nieuwe .
Probeer om te beginnen eens een ECC82 van Philips, RCA, Valvo of Telefunken.
RCA 6211 zijn ook erg aan te bevelen .
En de koppel condensatoren zijn natuurlijk erg bepalend .

Shema is te zien op de webside van Plitron  www.plitron.com.

kijk bij vacuum tube audio transformers/tube amplifier circuit board, dan zie je het volledige schema.

de ecc82 is van ruby daar had is zelf nog nooit van gehoord,weet ook niet waar dat gemaakt word, zit standaard in het bouwkitje.

.....

Citaat van: fusion op 18 maart 2016, 14:56:22
Als je wil modden, moet je eerst een beetje bepalen wat je zoekt in het geluid en wat je doel is. Je hebt de eindtrap overgezet van UL naar triode. Heb je nog instellingen aangepast? Hoe bevalt deze aanpassing?
Ik neem aan dat vdveen goede componenten gebruikt, aanpassen van C's kan altijd. Maar als er al goede inzitten ?
Een schema zou enorm helpen, elk ontwerp kent compromissen en die hebben invloed op de klank. Dus soms gaat een mod verder dan wat buizen vervangen of C's vervangen, maar dan ga je filosofie van een versterker aanpassen.

Je bedoeld de bias? bias is voor alle instellingen(pt/ul/tr hetzelfde, nl 50mA (500mV).en de buis staat dan op 24.7 watt aan warmteverwerking en

een el 34 kan max 25 watt aan, je kunt wel hoger in bias gaan maar dit gaat ten koste van je levensduur van de el 34.

De koppel ctjes zijn geel van kleur en kan geen merk ontdekten, en zijn door Amplimo geleverd in dit bouwkitje.

Tja en wat zoek ik? net als iedereen, zo hoog mogelijk weergave kwaltijd. (is nu al niet verkeerd hoor!!).

Raaf

Het schema is niet erg duidelijk maar om te beginnen zou ik C1 overbruggen .
Daarna uitproberen hoe het klinkt zonder C3 .
In de eindtrap : plaats diodes tussen de uitgang trafo en R14
In de voeding valt ook nog wel wat te tweaken, die is erg basic.
Ik denk aan snubber condensatoren over de diodes , eventueel een C-L-C filter .
En plaats eens diodes in de voeding naar de driver buisjes .
"Tubes are for Music, transistors are for electronics in general"

.....

Citaat van: Raaf op 18 maart 2016, 16:24:26
Het schema is niet erg duidelijk maar om te beginnen zou ik C1 overbruggen .
Daarna uitproberen hoe het klinkt zonder C3 .
In de eindtrap : plaats diodes tussen de uitgang trafo en R14
In de voeding valt ook nog wel wat te tweaken, die is erg basic.
Ik denk aan snubber condensatoren over de diodes , eventueel een C-L-C filter .
En plaats eens diodes in de voeding naar de driver buisjes .

Het is ook een ''basic'' schema en is eigenlijk bedoeld om mee te experimenteren..........maar omdat de versterker zo goed klink is er op verzoek

een print voor gemaakt.....als ik het goed begrepen heeft is ie in Canada erg popiejopie...maar kan niets over vinden op het net..... :(

Van C 1 is mij afgeraden om die te overbruggen, daar ik verschillende(vintage) voorversterkers gebruik.

Voor C 1 krijg ik van een forumlid een veel betere kwaltijd c, moet alleen nog een keer ophalen samen met een Nikko Beta 3 v.v.

Zou aan hem ook kunnen vragen hoe ik de diodes moet plaatsen.

En wat vind Tubejack hiervan?

Het is voor mij allemaal ter oriëntatie wat er mogelijk is.

Voor zover iedereen alvast bedankt voor de bijdragen in dit draadje. :)

verder ben ik benieuwd wat er nog aan ideeën komt..... :) :) 

tubejack

Misschien staat het schema en documentatie hier duidelijker?  http://plitron.com/wp-content/uploads/Atcl_93.pdf

Wat ik er van vind?  Ik ben altijd wat terughoudend met modificeren.
Je hebt al een grote stap gemaakt door van UL naar Triode te schakelen. :)

C1 kun je inderdaad overslaan als er geen DC uit je voorversterker komt . (of wat je ook hebt aangesloten)
Nadeel is al die buis ooit stuk gaat dat die ongeveer de halve voeding spanning voor zijn kiezen krijgt
Als er een koppel C in je voorversterker zit, dan is het natuurlijk geen probleem, neem daar eventueel een steviger exemplaar voor die 450volt kan hebben.
Liefst een MKP of beter.

Als je C3 weg haalt neemt de open lus versterking af van je versterker.  Gewoon even proberen of dat werkt.  Anders een hele goede elco plaatsen b.v. Nichicon Muse gold.

Daarna zou je "iets"  in je voeding kunnen doen een CLC  kan, maar ook een E-chocke  werkt bij mij goed.

.....

Citaat van: tubejack op 18 maart 2016, 17:15:36
Misschien staat het schema en documentatie hier duidelijker?  http://plitron.com/wp-content/uploads/Atcl_93.pdf

Wat ik er van vind?  Ik ben altijd wat terughoudend met modificeren.
Je hebt al een grote stap gemaakt door van UL naar Triode te schakelen. :)

C1 kun je inderdaad overslaan als er geen DC uit je voorversterker komt . (of wat je ook hebt aangesloten)
Nadeel is al die buis ooit stuk gaat dat die ongeveer de halve voeding spanning voor zijn kiezen krijgt
Als er een koppel C in je voorversterker zit, dan is het natuurlijk geen probleem, neem daar eventueel een steviger exemplaar voor die 450volt kan hebben.
Liefst een MKP of beter.

Als je C3 weg haalt neemt de open lus versterking af van je versterker.  Gewoon even proberen of dat werkt.  Anders een hele goede elco plaatsen b.v. Nichicon Muse gold.

Daarna zou je "iets"  in je voeding kunnen doen een CLC  kan, maar ook een E-chocke  werkt bij mij goed.

Dit spreekt me toch meer aan, met alle respect voor de bijdrage van Raaf dank hiervoor!

Dan ben ik er wel bijna uit, wima's voor kopel c's. en voorbuisjes zoals voorgesteld door Raaf.

Voorversterker is nu de voortrap van een Kenwood KA 7300. en is volledig door een vakman gerestaureerd, en afgeregeld.

Optie is een Nikko Beta 3 ook die is door de dezelfde man onder handen geweest.

In die optiek zou ik C1 kunnen overbruggen.

En waar koop ik die Nichicon Muse gold ?

Dank voor juli reacties. :) :)

tubejack

Nichicon bestel ik meestal bij Mouser.  Vervelende is alleen dat je minimaal €50 moet bestellen vanwege de verzend en handeling kosten.
Op Ebay worden ook aangeboden een iets hogere spanning is niet erg.  Zolang het formaat maar fysiek past  ;)