Waarde potmeter.

Gestart door ....., 13 mei 2016, 19:37:02

Vorige topic - Volgende topic

.....

Wil graag een passieve voorversterker bouwen, ofwel een volume regeling voor mijn van der Veen's monobloken.

Vraag is welke waarde moet ik hebben? de ingang is 1.7 v rms en 100k Ohm.

Vraag 2 is kun je nog Alps black kopen?(en waar?) die zijn iets beter dan de blauwe.

Vraag 3  log of lin ?

Alvast dank voor de reacties.

geerd

heb het zelf gedaan met een alps blauw van 100 k werkt prima wel afschermen ivm brom
extra voor die het missen ,,,,  .....  ???? !!!!
zelf plaatsen waar nodig bvd of b,v,d

Be tweeter

100 k is een behoorlijk hoge waarde die niet in alle gevallen lekker zal werken.
hier een hele verhandeling over het onderwerp
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

richard

Citaat van: Be tweeter op 13 mei 2016, 21:55:06
100 k is een behoorlijk hoge waarde die niet in alle gevallen lekker zal werken.
hier een hele verhandeling over het onderwerp
Zonder het hele artikel te hebben gelezen, ik meen dat de verhouding tussen de uitgangsimpedantie van de bron en de waarde van de potmeter gelijk moet zijn met de verhouding tussen de waarde van de potmeter en de ingangsimpedantie eindversterker. Met een uitgangsimpedantie van 1000 Ohm en een ingangsimpedantie van 100 kOhm zou de potmeter 10 kOhm moeten zijn.

Aan de andere kant, ik heb jaren met een passieve 'voorversterker' gedraaid, maar wat een verademing toen ik eenmaal een fatsoenlijke echte voorversterker had.

Genoeg is beter.

.....

Heren! dank voor uw reacties.

Een ''echte'' voortrap, ja zou ik best willen maar dan twee maal mono, daar heb ik nog niets kunnen vinden op buizengebied...

Twee maal een(buizen) lijntrapje dus, zodat met een losse phonotrap de keuze ook enorm is......

Theo van Wermeskerken

Dat laatste klopt, dat wordt nooit wat. ( slaat op de bijdrage van Richard )
Bij een passieve voorversterker, ook al een verkeerde benaming want het is dan een passieve verzwakker, zit die potmeter
gewoon op de verkeerde plek en wordt de lijn er achter hoogohmig.
Net als bij bv het gebruik als volumeregelaar als die in de uitgang zit van een cd speler.
Die klinkt ook het beste als de uitgaande lijn de lage uitgangsimpedantie heeft die die speler heeft zonder die potmeter.
Ergo : vol open, geen weerstandswaarde in serie.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

.....

Dank aan kermiswerken ;Dweet ik gelijk weer hoe het ervoor staat, wordt dus twee maal mono lijnbuizen....schema zoeken dus..

Theo van Wermeskerken

Als er niet versterkt behoeft te worden ( doet een passieve ook niet ) dan gewoon per kanaal een triode als kathodevolger.
Die verzwakt dan het signaal een paar procent.
Is dan dus te betitelen als een actieve verzwakker  ;D

geerd

de litle dod mk 2 en 3 zijn hoofdtelefoon versterkers 2x mono buizen die tevens als voorversterker kunnen dienen klasse A
extra voor die het missen ,,,,  .....  ???? !!!!
zelf plaatsen waar nodig bvd of b,v,d

richard

Citaat van: grf-r 2 op 13 mei 2016, 23:58:43
Dank aan kermiswerken ;Dweet ik gelijk weer hoe het ervoor staat, wordt dus twee maal mono lijnbuizen....schema zoeken dus..
Je kan misschien ook twee dubbeltriodes gebruiken, de ene gebruik je links, de andere rechts. Als de buizen op zijn verwissel je ze.
Genoeg is beter.

Be tweeter

Citaat van: geerd op 14 mei 2016, 12:23:34
de litle dod mk 2 en 3 zijn hoofdtelefoon versterkers 2x mono buizen die tevens als voorversterker kunnen dienen klasse A
Ik kan zo geen voorversterkers bedenken die niét klasse A zijn maar ik ken ze niet allemaal.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

.....

Citaat van: richard op 14 mei 2016, 12:29:31
Je kan misschien ook twee dubbeltriodes gebruiken, de ene gebruik je links, de andere rechts. Als de buizen op zijn verwissel je ze.

Ja dat is mogelijk, maar wil per se twee maal mono...knipoog naar de beginperiode van b.v Marantz...dus twee maal een behuizing.

Zal best ergens een simpel schema te vinden zijn.

.....

In ieder geval bedankt! allemaal voor de bijdragen, en misschien weet iemand hier wel waar ik zulke schema's kunt vinden op het net

of nog in oude buizenboekjes.

Met wat hulp van hier, zou ik toch zelf wel zoiets kunnen bouwen heb ook een adresje waar ik relatief goedkoop aan onderdelen kan komen.

.....

Citaat van: Be tweeter op 14 mei 2016, 12:38:28
Citaat van: geerd op 14 mei 2016, 12:23:34
Ik kan zo geen voorversterkers bedenken die niét klasse A zijn maar ik ken ze niet allemaal.

Moet inderdaad een schema zijn wat in class A staat.

Theo van Wermeskerken

Citaat van: richard op 14 mei 2016, 12:29:31

Dat kan, maar lang niet met alle buizen.
Als je namelijk van de niet gebruikte helft de gloeispanning niet ook kunt uitschakelen is die niet gebruikte helft door
kathode vergiftiging nog veel eerder op dan de wel gebruikte.
Bij een dubbeltriode met middenaftakking op de gloei kan dat, bij bv ecc88 en 6sn/sl7 kan dat niet.