Waarde potmeter.

Gestart door ....., 13 mei 2016, 19:37:02

Vorige topic - Volgende topic

.....

Citaat van: Theo van Wermeskerken op 14 mei 2016, 15:52:00
Citaat van: richard op 14 mei 2016, 12:29:31
Citaat van: grf-r 2 op 13 mei 2016, 23:58:43
Dank aan kermiswerken ;Dweet ik gelijk weer hoe het ervoor staat, wordt dus twee maal mono lijnbuizen....schema zoeken dus..
Je kan misschien ook twee dubbeltriodes gebruiken, de ene gebruik je links, de andere rechts. Als de buizen op zijn verwissel je ze.

Dat kan, maar lang niet met alle buizen.
Als je namelijk van de niet gebruikte helft de gloeispanning niet ook kunt uitschakelen is die niet gebruikte helft door
kathode vergiftiging nog veel eerder op dan de wel gebruikte.
Bij een dubbeltriode met middenaftakking op de gloei kan dat, bij bv ecc88 en 6sn/sl7 kan dat niet.

Welk? enkel buisje zou jij gebruiken voor een mono kanaal?

Theo van Wermeskerken

Ik zou nooit twee losse mono kanalen opbouwen en al helemaal niet in een voor / regelversterker.
Maar er zijn mooie enkeltrioden zat en ook wel met een mooi lage mu, versterking is met de meeste bronnen niet nodig.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

geerd

en als versterking zoals je all aangeeft met de meeste bronnen niet nodig is waarom dan versterken .
is het dan niet beter om in het kader van less is more alleen het volumen te regelen
extra voor die het missen ,,,,  .....  ???? !!!!
zelf plaatsen waar nodig bvd of b,v,d

.....

Citaat van: geerd op 14 mei 2016, 18:26:47
en als versterking zoals je all aangeeft met de meeste bronnen niet nodig is waarom dan versterken .
is het dan niet beter om in het kader van less is more alleen het volumen te regelen

Hoe? stel jij dat dan voor, alleen een potmeter wordt hier afgeraden...

Mijn bronnen zijn c.d speler tuner en dt. voor het laatste dacht aan een ''losse'' phonotrap met instel mogelijkheden.

En inderdaad zit het idee less is more achter.

.....

Citaat van: Theo van Wermeskerken op 14 mei 2016, 18:22:31
Ik zou nooit twee losse mono kanalen opbouwen en al helemaal niet in een voor / regelversterker.
Maar er zijn mooie enkeltrioden zat en ook wel met een mooi lage mu, versterking is met de meeste bronnen niet nodig.

Heb jij dan niet een goed schema voor mij wat goed gaat met de v/d Veen's.

Het is inderdaad wel zo, wat ik kan vinden op het net, allemaal uitgaat van een dubbeltriode.....

Theo van Wermeskerken

Het kan toch ook heel mooi met een dubbeltriode.
Als voorbeeld een e88cc en dan schakel je de twee sectie's parallel.
Moet je dan eens naar de RI kijken.
Mu speelt dan geen rol, kost je een paar procent signaalspanning.
Die uitgaande lijn moet laagohmig blijven, daarin dus geen potmeter.
Ik werk zelf graag met een 6SN7.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

.....

Citaat van: Theo van Wermeskerken op 14 mei 2016, 19:24:56
Het kan toch ook heel mooi met een dubbeltriode.
Als voorbeeld een e88cc en dan schakel je de twee sectie's parallel.
Moet je dan eens naar de RI kijken.
Mu speelt dan geen rol, kost je een paar procent signaalspanning.
Die uitgaande lijn moet laagohmig blijven, daarin dus geen potmeter.
Ik werk zelf graag met een 6SN7.

Wat je daar schrijft is voor mij hocus spocus, m.a.w heb een bestaand/werkend schema nodig...eventuele hulp bij het bouwen kan ik wel bij een

forumlid hier niet al te ver vandaan terecht, m.a.w heb geen reet verstand van stijlheden mu's Ri enz........ :-[ :-[

De van der Veens zijn complete bouwpakketten die ik bij Amplimo heeft gekocht en de boel staat op print......kwestie van in elkaar zetten, bias

instellen en spelen maar.......(gaan nog een keer naar Thanatos om de boel na te lopen op de scoop). 

En lees inderdaad veel goeds over de 6sn7.

.....

Heren bedankt voor uw bijdragen allemaal.

Ben er wel een beetje uit, wordt sparen voor een Dynavox TPR 1 .

Misschien wel tweede hands te vinden, moet dan wel niet in gepruts zijn.

Buisjes zijn de genoemde 6N3, naar wat ik kan vinden op het net, standaard een goed geluidje....

Is met wat moden een mooi ding van te maken, enige wat ik ervan vind is dat ie spuug lelijk is...maar luisteren doe je met je oren.... ::) dus niet

heel belangrijk....