• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Van Home Theater "terug" naar stereo? "JA"

Gestart door Frits, 2 oktober 2016, 14:30:09

Vorige topic - Volgende topic

Frits

2 oktober 2016, 14:30:09 Laatste wijziging: 23 oktober 2016, 12:06:21 door Frits
Ik heb zo langzamerhand mijn bedenkingen tegen de complexiteit van de benodigde instellingen op mijn HT receiver om een goed (surround) geluid te krijgen van TV, DVD, NAS en Tuner (al dan niet internetradio). Ook loopt mijn SR regelmatig vast in een keuze van bron of heb ik plotseling geen geluid meer in Zone 2. Dan moet de stroom eraf. Ligt misschien aan mij, maar ik begin mij eraan te storen. In de stereo boven is alles eenvoudig aan te sluiten en klinkt het gewoon super.

Ik zal dan waarschijnlijk terug gaan door het gemis van een paar surround effecten, maar de andere "problemen" nemen bij mij steeds meer de overhand en ik begin mij eraan te ergeren.

Ik overweeg nu de HT receiver de deur uit te doen en dan verder te gaan met een goede stereoset, waarschijnlijk een deel van de stereo installatie die ik al heb. Ik denk dat ik spullen genoeg heb om er iets van te kunnen maken wat eenvoudiger werkt en voor stereo geluid zeker beter zal klinken. Surround effecten zullen minder zijn, maar hoe erg dat is?

NAS en DVD kunnen gebruikt worden via mijn Panasonic Viera TV voor films en muziek.
TV geluid aansluiting naar versterker kan via de tulp audio uitgangen.
Tuner (analoog) en CD gewoon op de versterker.

Een goede versterker van 2 x 50 Watt met 4 speakeruitgangen en een pre-out, zoals mijn Denon kan m.i. prima als basis dienen, mogelijk aangevuld met 2 MA's voor aansturing van de fronts.

Wie is ook "terug" gegaan en wat zijn de ervaringen?

Groet,
Frits

Satch

Ik ben niet echt 'terug gegaan', ik had een combinatie van een Yamaha decoder en eindversterkers voor center en rear. Voor de fronts (geen sub) gebruikte ik mijn gewone installatie. Op een gegeven moment merkte ik dat het surround gedeelte nauwelijks gebruikte: een film in stereo over de installatie was wat mij betreft prima. Dus de decoder/eindversterkers/luidsprekers verkocht en nooit spijt gehad.

Frits

Dan ben je ook niet echt "weg" geweest. ;D

Dank voor je reactie. Hoop te horen van leden hier die dit ook gedaan hebben.

Be tweeter

Ik ben nog niet terug, om de eenvoudige reden dat het hier probleemloos werkt. Audio staat altijd in stereo, Iets met beeld altijd in surround.

Er lijken me overigens geen problemen bij een 'downgrade' te verwachten. Ik zou apparaten waar je zowel beeld als geluid van krijgt dubbel aansluiten. ( dvd, digitale ontvanger, multimediaspeler). Bij gebruik met beeld heb je dan geen audiosync problemen door de tv als audiobron te kiezen en als je een cd zou draaien in je dvd speler kun je audio direct naar de versterker/ receiver leiden.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

Frits

Komend weekend wordt de proef op de som genomen. De SR gaat plaats maken voor de stereo compenenten uit mijn stereo installatie boven en dan kan bepaald worden wat het gaat worden.

Het wordt een test op geluidskwaliteit van stereo muziek en films en het gemak in het gebruik van de installatie.

Sytze Fliege

Laat het ons weten, ik ben wel benieuwd.

Groeten van een stereofan :).
Ik mag dan een 🤡 zijn, ik wil wél serieus genomen worden 😡 

Ach, 🐸 toch op!

Frits

8 oktober 2016, 21:01:18 #6 Laatste wijziging: 8 oktober 2016, 21:26:33 door Frits
Mijn Panasonic Viera heeft helaas alleen een koptelefoon uitgang die ik nu gebruik. Kwaliteit daarvan is slecht. Er is ook een optische uitgang op de tv, daar zal dan een kastje tussen moeten naar cinch. Of hetzelfde maar dan van HDMI naar cinch. Wie heeft hier ervaring mee?

Stereo van CD, tuner klinkt uiteraard prima.

TANNOY

people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves. <br />On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.<br /><br />

https://sweetspotaudio.nl/forum/

Frits

Okay? Wat zou dan in mijn geval aan te raden zijn?

TANNOY

Citaat van: Frits op  8 oktober 2016, 21:35:45
Okay? Wat zou dan in mijn geval aan te raden zijn?
als alleen voor tv is...kun je met een simpel dacje af..

Alles werkt dan inprincipe qua merken ..
people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves. <br />On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.<br /><br />

https://sweetspotaudio.nl/forum/

Frits

Zoals? Heb helemaal geen verstand van een dac. Ik ben nog een analoogbeet. ;D

Frits

Een Dragon Red op een USB van de tv is niet een goede oplossing? Geluid via de HDMI is het beste?

Wim72

Ik zou een DAC zoeken voor optisch in naar RCA uit voor uw tv op de stereo versterker die zijn niet zo duur of gewoon een goede DAC waar alles in kan wat digitale signalen betreft naar RCA uit.

rob768

Ik snap eerlijk gezegd het doel en nut niet van deze discussie. Een goede AV receiver is probleemloos te gebruiken voor stereo, en als hij niets mankeerd EN alles is goed aangesloten zou je ook geen problemen moeten hebben. Niks met een goede film in surround. Net zo min als muziek in stereo.

Wim72

Citaat van: rob768 op  9 oktober 2016, 23:26:58
Ik snap eerlijk gezegd het doel en nut niet van deze discussie. Een goede AV receiver is probleemloos te gebruiken voor stereo, en als hij niets mankeerd EN alles is goed aangesloten zou je ook geen problemen moeten hebben. Niks met een goede film in surround. Net zo min als muziek in stereo.

Goede stereoweergave met een multikanaals of stereo toestel doet in dit topic niet zo terzake eigenlijk...
Gebruiker die topic heeft geopend vindt het allemaal te complex die multikanaalsreceivers , te veel storingen en wil simpel stereo toestel gebruiken voor muziek 90 % en en er ook tv via afspelen.