• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Van Home Theater "terug" naar stereo? "JA"

Gestart door Frits, 2 oktober 2016, 14:30:09

Vorige topic - Volgende topic

Frits

Gisteravond film gekeken via TV van Jack Reacher. Wat mij echt opvalt is dat de REL het op de stereo versterker (Speak-on aansluiting op de A speaker uitgang van de Denon) met het kijken naar een film het veel beter doet dan via de SR (via de cinch aansluiting), ondanks een goede afstelling met Audessy. Het komt er een stuk strakker uit.

Qua spraak (geen center in gebruik) valt het ook mee. In mijn opstelling met de Hepta Spring met de bas/midden naar binnen afstralend kan ik rustig wat uit het midden zitten. Speakers staan bij mij zo'n 3,5 meter uit elkaar. Het hoog/midden zorgt voor een goed links/rechts effect en de beide bas/middens zorgen voor een goede spraakverdeling. Werkt bij mij prima. Indien nodig kan ik altijd het geluid van de tv nog iets bijzetten, maar heb dat nog niet gedaan. Vertraging kan ik op mijn TV instellen.

Kijkend (en luisterend) naar de film gisteravond heb ik nu toch echt besloten afscheid te nemen van de SR. Heb deze op MP gezet. Vond het een lastig besluit om te nemen, maar de geluidskwaliteit is nu gewoon echt beter. Het verlies van de achter effecten kan daar voor mij niet tegenop.

Be tweeter

'Goed ingesteld met Audissey' is mij nog nooit zo gelukt dat het goed klonk en vind ik dus een contradictio in terminus. Handmatig heeft mijn voorkeur. Vooral klankkwaliteit kwam nooit uit de verf.
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

Frits

Ik ben daar ook handmatig mee bezig geweest. Eerst via Audessy ingesteld en later handmatig bijgesteld. Maar via die processorsturing op de SR bleef ik mijn twijfels houden, met name bij de subwoofer aansturing. Stond wel op standaard 0. Ook met de instelling op de subwoofer zelf bezig geweest, kon het maar niet optimaal krijgen.

Maar het is nu erg goed, heb er dus nu ook geen last meer van. :)

Be tweeter

We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

Frits

Ik heb de SR6009 nu te koop gezet voor 575,-. Is dat een nette prijs?

rob768

Citaat van: Frits op  8 oktober 2016, 21:35:45
Okay? Wat zou dan in mijn geval aan te raden zijn?

Gewoon een "goede" surround versterker? Ik heb zowel prima surround bij mijn films alsmede perfect stereo geluid bij mijn muziek zonder enige problemen. Ok, beetje allegaartje van speakers maar het klinkt prima.

Frits

Lijkt mij dat de SR6009 toch geen prulding is. ???

rob768

Nee zeker niet, maar vastlopen hoort hij ook niet te doen

Frits

De processor gestuurde receivers hebben dat risico helaas in zich. een van de redenen voor mij om terug te gaan naar stereo.

art

Citaat van: Be tweeter op 23 oktober 2016, 10:49:29
'Goed ingesteld met Audissey' is mij nog nooit zo gelukt dat het goed klonk en vind ik dus een contradictio in terminus. Handmatig heeft mijn voorkeur. Vooral klankkwaliteit kwam nooit uit de verf.

Helemaal  mee eens.   ;)

eeltje

heb verschillende surround receivers gehad maar kan er niet aan wennen. ik ga ook maar eens een stereo versterker kopen met twee luidsprekers. ik hou het lekker simpel

Frits

Afhankelijk van de luidsprekers kun je ook kiezen om er een sub bij te nemen. Bij films wel zo effectief.

Stoffel

Hoi Frits, las jouw draadje en ben ook al eens terug geweest van surround naar stereo maar het hoeft niet? Ik heb eens kennis gemaakt met een Denon 3313 inmiddels een jaar of 5 of 6 geleden nu en deze weet het netjes te scheiden, surround en pure direct in stereo. Ook in de zone's 1,2, & 3. We hebben hier zone 2 de grilplek (buiten), en 3 de slaapkamer. Allemaal benaderbaar middels het netwerk en via de Avr App. Met een Nas is de Denon wel eigenwijs, sterker nog, ik heb nog geen Nas gevonden waarmee hij wil communiceren? Maar werkt stereo voor jou het best?, handhaaf je stereo, ik ben zeer te spreken over de 3313, krachtig genoeg, en klinkt erg zuiver/ natuurlijk voor een transistor versterker. Wat betreft Audyssey, inderdaad de versterker zijn ding laten doen wat betreft meten, en dan zelf naar wens aanpassen. Met Marantz heb ik geen ervaring voor wat betreft surround, Denon doet het mijn inziens best aardig, ook in het stereo beeld op pure direct. Misschien heb je er iets aan?

TANNOY

Citaatik ben zeer te spreken over de 3313, krachtig genoeg, en klinkt erg zuiver/ natuurlijk voor een transistor versterker.

7x135 Watt Transistor?
people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves. <br />On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.<br /><br />

https://sweetspotaudio.nl/forum/

Stoffel

Ik bedoelde eigenlijk dat het geen mooie stereo lamp versterker betreft of hybride zoals bijv een Luxman A-491.
Had ik geen Jack russel met zijn dagelijkse 15 minuten razernij hadden wij wellicht ook een mooie stereo lamp versterker. Een echte clas A versterker in stereo blijft het mooist. Ook schitterend om te zien als het een opengewerkt model betreft.