• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Muur isoleren tegen luchtgeluiden

Gestart door BunnY, 25 januari 2017, 14:54:23

Vorige topic - Volgende topic

BunnY

Goedemiddag mensen!

Ik zit met een vraag waar ik online niet echt een eenduidig antwoord vind, en ik denk dat hier meer expertise zit dan op bouwfora!

Mijn huis heeft een muur die ik zou willen isoleren tegen luchtgeluid, dit wil zeggen:
- mijn muziek dat naar de buren zou kunnen lekken
- mijn gepraat dat naar de buren zou kunnen lekken
- gepraat van de buren dat naar MIJ zou kunnen lekken
- muziek van de buren dat naar MIJ zou kunnen lekken.

Het gaat over een muur van 3 'echte' bakstenen met een laag pleisterwerk. Wat zou nu een efficiënte manier zijn om dit akoestisch te isoleren en maximum (!!) 10cm plek te verliezen?

Ik denk aan:
1) Geschrankt 2 lagen gipsplaten monteren en dit pleisteren.
2) 3 a 4cm isolatieplaten en pleisteren.
3) 1 en 2 combineren
4) Een houten frame maken, dit opvullen met 3 cm glaswol (of zoiets) en dit afwerken met gipsplaten
5) een houten frame maken, dit opvullen met 3cm glaswol (of zoiets) en dit afwerken met houten plankjes (type lambrisering)

Andere mogelijkheden mogen gerust aangehaald worden!
We'll see about that !!

Be tweeter

25 januari 2017, 14:57:35 #1 Laatste wijziging: 25 januari 2017, 16:33:01 door Be tweeter
Houten of metalstud framewerk zetten zodat er nog steenwolplaten achter kunnen liggen, afwerken met gips. Zal iets meer dan 10 cm worden maar dempt goed.

edit: steen- i.p.v. glaswol
We do not embrace reason at the expense of emotion. We embrace it at the expense of self-deception. (Herbert Muschamp)

BunnY

Als er een houten frame wordt gebruikt, dan kan dat natuurlijk ook gewoon minder dan 10cm worden gemaakt... Kies je immers zelf, toch?

En klopt het dat harde isolatieplaten weinig doen qua geluid?
We'll see about that !!

geerd

hout is het handigste maar geleid geluid een staal profiel voor systeem wanden bv c 50 is beter .
schroef je tegen de muur is 50 mm dan steenwol 50 mm harde platen ertussen afwerking met gips platen 12 mm.
deze afwerklaag doe je dubbel totaal dus totaal 24mm is 74 mm totaal ruimte verlies .
kunt ook andere kopen die dikker zijn 80 mm maar c 50 voldoet de want staat los van de muur 1 cm bv en zit op de vloer en het plafond vast waardoor overdracht vanuit de muur weg valt


de kosten zijn ook lager dan hout en het is zuiver recht en vlak werkt beter af dichtzetten naden is dan voldoende
extra voor die het missen ,,,,  .....  ???? !!!!
zelf plaatsen waar nodig bvd of b,v,d

art

In mijn flat twee jaar geleden een wand laten verplaatsen. (Was gips 10 cm).
Nieuwe wand bestaat uit houten regels en Fermacell. Uitermate geluidsdempend!
Fermacell (hier een 20 mm dik aan beide zijden) is uitermate zwaar, dus 2 man zeker nodig om een plaat te plaatsen. Ook zaag nodig, snijden gaat niet. Het is echter niet geschikt om direct zware dingen aan te hangen, dus dat kolossale schilderij van het rondborstige, wenende zigeunermeisje moet je plannen.   ;D

Tussenruimte kun je opvullen met van alles. Licht materiaal (glaswol b.v.) dempt nauwelijks, hooguit wat  hoge tonen. Als je zeker weet dat de wand droog blijft is droog zand een mooie, maar wel veel gedoe om dat er feilloos tussen te krijgen.

Wat je ook gebruikt, monteer 'luchtdicht'. Ook kleine kieren zijn imposante geluidslekken.


richard

Een buigslappe voorzetwand plaatsen. Deze stellen op bouwvilt en nergens 'hard' bevestigen of vastzetten aan de achterwand en bij voorkeur ook niet aan vloer en plafond; daarmee doe je het effect grotendeels teniet.

De voorzetwand maak je inderdaad van houten of metalen regels, tussen de muur en de regels een laag isolatie of vilt. Het regelwerk bekleden met gipsplaat. Bij voorkeur twee lagen, maar 12 mm voldoet ook. Ook het gipsplaat overal ongeveer een cm vrij houden van vloer, plafond en zijwanden. De kier afwerken met een plint of beter nog een flexibel blijvende kit.

Tussen de regels isoleren met glas- of steenwol, een niet te harde persing, dit is niet nodig. Eventueel een schuimrubberachtig materiaal voldoet ook. Wol dempt het geluid, het isoleert niet. Geen tempex gebruiken, prima warmte-isolatie maar dempt niet en kan gaan resoneren in de tussenspouw.

Als je een dergelijke constructie bouwt moet je voorkomen dat hij in zijn geheel naar voren komt; je ontkomt er niet aan om de bovenregel toch hier en daar in het plafond vast te zetten. Doe dat niet te strak.

Het doel is dat de geluidstrillingen worden opgevangen door de voorzetwand en geabsorbeerd in het buigslappe materiaal van de gipsplaat (wordt omgezet in warmte). De trillingen mogen niet worden doorgegeven aan de tussenmuur, vandaar dat je de wand nergens hard mag bevestigen of contact mag laten maken.

Overigens zijn er ook systemen in de handel waarbij gipsplaat gelijmd is op een dikke laag schuimrubber. Dit schuimrubber lijm je met montagekit tegen de tussenwand. Het geheel wordt bekleed met een tweede laag gipsplaat. De gipsplaat blijft ook hier vrij van vloer, plafond en zijmuren.
Genoeg is beter.

art

Citaat van: richard op 25 januari 2017, 18:35:49
Een buigslappe voorzetwand plaatsen.

Ehhh..... dat is het recept om een 'harde' kamer acoustisch te verbeteren.

Ook belangrijk, maar m.i. ging het hier om pure demping naar/van de buren. Enfin, TS zal het wel laten weten.   ;)


Roots

Nee dat is hoe ze discotheken isoleren van de buitenwereld.

Het is net als een drumhok bouwen...Google er maar eens op:-))
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SCD-555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

kurt

Goede constructie tips van Richard.
Het vraagt wel de nodige dissipline om het juist te doen, geen harde verbindingen naar vaste constructies is belangrijk.

Nog een tip eventueel, vergeet glaswol en rotswol als je echte geluidsisolatie wil.

Gebruik Accorub (dat schuimachtige) dit isoleert ettelijke keren beter het geluid. Niet goedkoop wel efficiënt.
Het bestaat reeds vanaf 2cm maar is dan wel slap en dienst op een oppervlak gekleefd te worden.
4cm op de muur kleven mooi zonder kieren gaat al een deftig resultaat geven.
Je kan je bij leveranciers van dit soort matriaal laten informeren, Google maar eens op Accorub.

Dubbel gyproc, 2 keer 12,5mm is ideaal als afwerking, liefst geen inbouw stopcontacten uiteraard.
De stutten  verankeren doorheen de geluidsisolatie naar de achterliggende muur is zoals aangegeven
een harde verbinding die je zeker NIET mag doen.

Gr. Kurt.

.....

25 januari 2017, 19:12:38 #9 Laatste wijziging: 25 januari 2017, 19:15:07 door grf-r 2
Citaat van: art op 25 januari 2017, 18:51:47
Citaat van: richard op 25 januari 2017, 18:35:49

Ehhh..... dat is het recept om een 'harde' kamer acoustisch te verbeteren.



Nee, dit is een denkfout....op deze manier worden studio's en drumboot's gebouwd in bestaande huizen/panden....en ik verzeker je, mits echt prof gedaan, kun

je een kamer verder rustig met een migraine tot rust komen. (bron de RBS studio's te Rotterdam).

Akoestiek en herrie isolatie zijn twee aparte werelden....hebben dan niets met elkaar te maken...behalve het raakpunt ''geluid''. 

.....

Citaat van: kurt op 25 januari 2017, 19:09:47
Goede constructie tips van Richard.
Het vraagt wel de nodige dissipline om het juist te doen, geen harde verbindingen naar vaste constructies is belangrijk.

Nog een tip eventueel, vergeet glaswol en rotswol als je echte geluidsisolatie wil.

Gebruik Accorub (dat schuimachtige) dit isoleert ettelijke keren beter het geluid. Niet goedkoop wel efficiënt.
Het bestaat reeds vanaf 2cm maar is dan wel slap en dienst op een oppervlak gekleefd te worden.
4cm op de muur kleven mooi zonder kieren gaat al een deftig resultaat geven.
Je kan je bij leveranciers van dit soort matriaal laten informeren, Google maar eens op Accorub.

Dubbel gyproc, 2 keer 12,5mm is ideaal als afwerking, liefst geen inbouw stopcontacten uiteraard.
De stutten  verankeren doorheen de geluidsisolatie naar de achterliggende muur is zoals aangegeven
een harde verbinding die je zeker NIET mag doen.

Gr. Kurt.

Met name het ''contact'' geluid of mechanische belasting, zoals in het ''bestek'' stond,( is maar moeilijk uit te leggen aan beunhazen die je verbouwing doen)....is het belangrijkste punt...totaal geen contact met de achterliggende muren/wanden/plafond.

kurt

De bevestiging van de isolerende wand maken met het plafond en de vloer door gebruik te maken van dempings materialen.
Veerstalen schroefkoppelingen bestaan wel ergens.

Het voornaamste is het totaal ontbreken van directe koppelingen met de te isoleren scheidingsmuur.

geerd

ja metalen profielen vloer plafond en zijmuren zet je vast met 2 zijdig lijmend comprie band .
eerst onder dan boven dan de staanders tegen de muren dan de tussen staanders .
glaswol is in huis rommel , steenwol platen verwerken goed werken goed en zijn goedkoop
er zijn [beteren] maar stukke duurder en niet nodig voor deze vorm van isolatie
extra voor die het missen ,,,,  .....  ???? !!!!
zelf plaatsen waar nodig bvd of b,v,d

art

Ja, contactgeluid is een probleem.
Maar als je het simpel wilt houden (DIY) is een prima demping te bereiken met 'zwaar' materiaal.

Toevallig zit hier in 't dorp een aannemer die (ook) studio's bouwt (d'r zit er ook een in ons dorp), waarmee ik soms wat klets op dorpsgedoe.

Hij (en kennelijk ook de architecten die de bouwplannen maken/adviseren) zweren kennelijk bij zwaar materiaal. Vloer van kritische ruimtes wordt dan ook vaak zwevend gemaakt en omdat we hier nogal wat vliegtuigen hebben krijgt dat ook veel aandacht; op de gebruikelijke manier 10 tot 20 cm dak isolatie b.v.
De studioruimte zelf gaat vaak met een soort acoustisch stucwerk, maar ook allerlei houten ribbels en zelfs tapijt op de muren komt voor.

Enfin, er zullen wel meer wegen naar Rome zijn .....

richard

25 januari 2017, 21:57:25 #14 Laatste wijziging: 25 januari 2017, 22:03:40 door richard
Citaat van: grf-r 2 op 25 januari 2017, 19:22:47
Met name het ''contact'' geluid of mechanische belasting, zoals in het ''bestek'' stond,( is maar moeilijk uit te leggen aan beunhazen die je verbouwing doen)....is het belangrijkste punt...totaal geen contact met de achterliggende muren/wanden/plafond.
Was dat ook niet een van de problemen bij Vredenburg? Maar dan in het groot.

Een goed gebouwde voorzetwand kan behoorlijk wat dempen, maar het is nooit 100% geluidsdicht, er zal nog steeds via de vloer, het plafond en de wanden geluid naar de buren lekken.

Citaat van: BunnY op 25 januari 2017, 14:54:23
Het gaat over een muur van 3 'echte' bakstenen
Maar een muur van drie bakstenen dik is behoorlijk, woon je in een kasteel?
Genoeg is beter.