• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Opa Spylac repareert...

Gestart door Sytse Fliege, 15 maart 2017, 21:34:34

Vorige topic - Volgende topic

Sytse Fliege

15 maart 2017, 21:34:34 Laatste wijziging: 2 mei 2019, 20:06:43 door Prof. Dunning Kruger
Misschien wel leuk om hier af en toe wat wederwaardigheden te plaatsen over wat Opa Spylac zoal uitspookt, als hij niet onder de douche staat.

Vandaag naar het land der levenden teruggehaald, uit eigen collectie, deze zeldzame en behoorlijk ondergewaardeerde Technics versterker, een SU-V7X van 23 mei 1986, in die periode ook een van de topmodellen.



Mooi ding, en let op; heel discreet opgebouwd!

;D

Geen super high end of zo, maar wel een mooi opgebouwde versterker met goede specs (hifi engine);

Power output: 100 watts per channel into 8Ω (stereo)
Frequency response: 20Hz to 20kHz
Total harmonic distortion: 0.003%
Damping factor: 80
Input sensitivity: 0.17mV (MC), 2.5mV (MM), 150mV (line)
Signal to noise ratio: 72dB (MC), 78dB (MM), 93dB (line)
Channel separation: 55dB (line)
Output: 150mV (line)
Speaker load impedance: 4Ω to 16Ω
Dimensions: 430 x 147 x 392mm
Weight: 13.5kg

De V?X lijn is vreemd opgebouwd, de V2X, V4X en V6X zien er heel anders uit, moderner, maar zijn juist weer ouder.
Boven deze V7X is er dan nog een V10X en dat is gelijk de enige andere uit de reeks met een X markering.
Later volgden dan wel weer de SU-V450, 550 en 650, modellen die qua uiterlijk op de V7X en V10X leken. Zon' SU-V450, niet heel erg discreet opgebouwd.... was dan bijvoorbeeld mijn tweede zelf bij elkaar gespaarde versterkingsproduct (de eerste een SA-400).

Volgt u het nog, met die modelnamen? Ik niet.

Na ja, hoe dan ook, onderhavig exemplaar speelt na een relaistransfusie en wat andere TLC weer als een brandweerman die na drie maanden binnendienst weer eens een brandje mag blussen.

Hier, nog een binnenpretje binnenprentje;

Ach, kikker toch op!

minplus

Erg mooi ding, lekker, met balans en toonregeling en aanverwante artikelen. :-*
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Randomuser

Mooi ding, gelukkig geen IC eindtrap maar 4 mooie eindtorren per kanaal.
Ben benieuwd wat dat Computer Drive IC'tje precies doet.

Technics was ook lekker vaag met de benamingen toen, V7X is nieuwer dan V8X, de tweede is meer oldschool opgebouwd, beetje net zoals de SE-A5.

Sytse Fliege

Ach, kikker toch op!

Jan66

Doe je ook onderhoud?
Zo ja, welke merken?

jpio

Ja mooi apparaat idd.. kan me die nog wel herinneren, stond prominent te pronken bij Van Ingen Hifi destijds.
Pioneer 20 serie, Onkyo-D 7955, Pioneer cdspeler, Nakamichi deck, Philips TvW 104 cdspeler, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Q acoustics 3020i

Sytse Fliege

Citaat van: Rowdy op 16 maart 2017, 18:33:50
Doe je ook onderhoud?
Zo ja, welke merken?

Ja, soms, maar niet aan alles. PM me maar als je wat hebt.
Ach, kikker toch op!

Sytse Fliege

Zo, vandaag noeste arbeid verricht aan een mooie receiver, een Technics SA-700.

Zoveel mogelijk uit elkaar gehaald om schoon te maken en overal waar aan gewerkt moet worden bij te kunnen.

Dan ziet zo'n ding er zo uit;

Ach, kikker toch op!

trumpe

Mooi degelijk spul dat Technics.
Decennia lang luisteren zonder problemen.
Die grote eindbakken met die grote wappers vond ik altijd mooi.

bachfreak

Citaat van: Opa Spylac op 15 maart 2017, 21:34:34
Misschien wel leuk om hier af en toe wat wederwaardigheden te plaatsen over wat Opa Spylac zoal uitspookt, als hij niet onder de douche staat.

Vandaag naar het land der levenden teruggehaald, uit eigen collectie, deze zeldzame en behoorlijk ondergewaardeerde Technics versterker, een SU-V7X van 23 mei 1986, in die periode ook een van de topmodellen.



Mooi ding, en let op; heel discreet opgebouwd!

;D

Geen super high end of zo, maar wel een mooi opgebouwde versterker met goede specs (hifi engine);

Power output: 100 watts per channel into 8Ω (stereo)
Frequency response: 20Hz to 20kHz
Total harmonic distortion: 0.003%
Damping factor: 80
Input sensitivity: 0.17mV (MC), 2.5mV (MM), 150mV (line)
Signal to noise ratio: 72dB (MC), 78dB (MM), 93dB (line)
Channel separation: 55dB (line)
Output: 150mV (line)
Speaker load impedance: 4Ω to 16Ω
Dimensions: 430 x 147 x 392mm
Weight: 13.5kg

De V?X lijn is vreemd opgebouwd, de V2X, V4X en V6X zien er heel anders uit, moderner, maar zijn juist weer ouder.
Boven deze V7X is er dan nog een V10X en dat is gelijk de enige andere uit de reeks met een X markering.
Later volgden dan wel weer de SU-V450, 550 en 650, modellen die qua uiterlijk op de V7X en V10X leken. Zon' SU-V450, niet heel erg discreet opgebouwd.... was dan bijvoorbeeld mijn tweede zelf bij elkaar gespaarde versterkingsproduct (de eerste een SA-400).

Volgt u het nog, met die modelnamen? Ik niet.

Na ja, hoe dan ook, onderhavig exemplaar speelt na een relaistransfusie en wat andere TLC weer als een brandweerman die na drie maanden binnendienst weer eens een brandje mag blussen.

Hier, nog een binnenpretje binnenprentje;


Heb zelf de V-SU450 en het exterieur lijkt best veel op die van de foto. Klinkt niet verkeerd maar is geen hoogvlieger.

Roeivogel

Leuk als je hier regelmatig wat inside foto's / info kan plaatsen. Wellicht om de zoveel tijd eens een uitgebreider verhaaltje met voor en na foto's?

Tevens voorstel tot titelwijziging van dit topic naar Spylac repareert, Spylac vervangt en dan wachten tot je Carglass achter je aan krijgt wegens oneigenlijk gebruik van hun slogan = gratis publiciteit  :laugh:
ADAM ARTist 5 / B&W DM2A + DM4 + DM100i / Dual 721 / Eltax Linear Response 10.5 / Onkyo A-809 / TvW CD104 / Schiit Bifrost 2 / Schiit Magni 3 / Schiit Modi Multibit 2 / Sony CDP-35 / Sony CDP-XB930 / Sony MDS-JB980 / Technics S(pylac)A-600 / Technics SL-Q3 /  Thorens TD-320 Mk II

Lampje

Citaat van: Roeivogel op 31 maart 2017, 17:05:35
Leuk als je hier regelmatig wat inside foto's / info kan plaatsen. Wellicht om de zoveel tijd eens een uitgebreider verhaaltje met voor en na foto's?


Voor en na foto's.  ;)

"Opruimen....ja, het gaat lukken!"

Sytse Fliege

Dat scheelt een bok op een slorrel.
Ach, kikker toch op!

Sytse Fliege

Deze bevallige schone kocht ik vorige week op marktplaats met het doel het een tweede leven te geven.



Een Technics SA-600A (de A staat voor zwart), het kleinere zusje van de mastodont SA-1000. Qua vermogen komt ze niet in de buurt - alhoewel 70 Watt bij 8 ohm schoon aan de haak niets is om je voor te schamen - maar wat betreft zeldzaamheid komt ze dat wel. In het zilver zijn ze nog wel eens te vinden, met name in de US, maar in het zwart wordt het al heel erg zeldzaam en áls je er dan één vindt is het een Duitse legershop versie, met een houten behuizing, amerikaanse stekker en een -FEE codering achterop de sticker met het model en het serienummer.

En deze? Misschien wel de enige ter wereld, een origineel Nederlandse versie, met de -XGH codering achter het typenummer in de standaard Europese uitvoering. Nog nooit gezien.

De revisie is ondertussen achter de rug. Eigenlijk was het ding, op wat zwetende elco's en de gebruikelijke krakende potten en schakelaars na best nog in goede staat, maar helaas was er ook het broddelwerk van een uilenbal die er zo nodig een nieuwe volumepot is moest smekken en daarbij gelijk maar de halve print heeft weggeboord plus - onnodig - een groot gat in de front chassisplaat. Maar goed, een originele gebruikte pot had ik nog op voorraad, dus na wat restauratiewerkzaamheden zit dat er nu allemaal weer goed in. De grote voedingselco's die ik bij twijfel altijd vervang waren bij dit exemplaar nog helemaal goed en ik heb ze daarom hergebruikt, ook omdat ze in een nogal maffe maat van 35mm rond x 100mm hoog komen, toch wel leuk om dat origineel te laten. Ook het relais is hergebruikt, na het polijsten van de contacten die er overigens nog heel aardig uitzagen.

Alle kleinere elco's zijn vervangen door Nichicon muse, dat zijn toch slijtdelen en op deze manier is het ding weer goed toegerust voor de volgende veertig jaar. Als ik zo'n revisie doe zit ik af en toe wel eens te mijmeren waar dat ding dan zal zijn. In een museum niet denk ik, daarvoor heb ondertussen al te veel van dit soort revisies gedaan :).

De schakelaars zijn volledig gedemonteerd, want ook ultrasoonreiniging of "deoxit" is ontoereikend om dat weer goed te krijgen. De contactrails moeten opnieuw gepolijst worden en dan - met het juiste soort vet om nieuwe corrosie tegen te gaan - kunnen ze er met wat geluk ook de volgende veertig jaar weer tegenaan.

En natuurlijk is alles schoongemaakt, in- en extern. Ik heb wel smeriger apparaten gezien dan deze, maar ze knappen van een goede schoonmaakbehandeling altijd weer aardig op.

Waren we klaar na de revisie? Nee.

Want, heel vervelend, tijdens het elektronisch afregelen bleek dat één eindtrap geen ruststroom kreeg. Je zoekt je een ongeluk naar zoiets, alle componenten uit dat circuit nalopen en de voltages van de transistors nameten. Niks nada, alles was in orde! Dan wordt je niet blij. Van de eindtorren had ik de voltages nog niet opgemeten (wel gecheckt, ze waren goed), omdat je daar als alles gemonteerd is niet echt makkelijk bijkomt. Maar goed, als je alles uitgesloten hebt moet je aan 't onmogelijke gaan denken en verrek, wat bleek nu, de bases van de eindtorren in dat kanaal kregen geen stroom. What the h**l??? Uiteindelijk bleek er in de stekkerverbinding van de eindtor subprintjes naar de hoofdprint een heel klein clipje gebroken te zijn, waardoor de verbinding geen contact maakte. Grrrrrrrrrrrr. Blijkbaar een zwak punt, want terwijl ik een poging ondernam dat te repareren brak er ook nog een tweede af. Maar goed, probleem gevonden en met wat kunst en vliegwerk in orde gemaakt.

Resultaat? Een prachtig spelende mooie oude en zeer zeldzame jaren '70 receiver, eer van mijn werk.

En zoals altijd, het idee was kopen, reviseren en verkopen, maar als er zoveel van je zelf in is gaan zitten en 't resultaat is zo mooi en het ding zo zeldzaam, dan gaat 't je toch weer aan je hart :).

Nog wat foto's;

Zo kwam ie binnen;



Sticker met het type en het serienummer (gebouwd op 4 Juli 1978);



Zo ziet zo'n schakelaar er van binnen uit;



Na revisie al weer grotendeels in elkaar;



Het vrouwtje van pinnetje zes van het bovenste deel was kapot, dat van pinnetje vijf sneuvelde later ook;



En Kleine ligt onderwijl lekker te slapen, op de door haar persoonlijk gesloopte Elipsons.
Opa heeft de flarden er maar afgeknipt, zodat 't er nog een klein beetje netjes uitziet...

Ach, kikker toch op!

minplus

Mooi, zo'n revisie van mooie apparatuur.

Voor dat laatste heb ik zoals bezoekers hebben kunnen zien groen centimeter-gaas op een cm. voor het doek van de JBL's bevestigd. Werkt perfect. :)

Zou het ook over en om de stoelen moeten doen...*$#&%$* :'(
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right