• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Opa Spylac repareert...

Gestart door Sytse Fliege, 15 maart 2017, 21:34:34

Vorige topic - Volgende topic

Sytse Fliege

Zo, ondertussen wat extra wederwaardigheden met de Technics "professional" set.

Om te beginnen, de SH-9020 Peak/Average meter unit startte op met een lichte brom, maar na aanklikken van een relais was dat weg. Wat echter na een paar dagen spelen opeens gebeurde (daarom is het goed na revisies altijd een tijdje test te draaien) was dat de rechter meter opeens PLAF volledig naar rechts ging staan en dat ging ook na aan en uit zetten en het enige malen betasten van alle knoppen niet meer weg. Bij nameten bleek er een negatieve DC spanning van iets van 4 volt op te staan en tsja, dat vind zo'n meter niet leuk.

Daarop alle transistors en diodes gecontroleerd, maar die bleken allemaal ok te zijn. Uiteindelijk bleek het met de hulp van Tjerk een defect opamp ICtje te zijn (JRC 4558). Eigenlijk had ik die helemaal niet verdacht, ik had er geen slechte ervaringen mee, maar er bleek er toch een echt kapot te zijn. Toen dat eenmaal was opgelost bleek de linker meter nog amper te spelen en zat er bovendien permanent een flinke brom in het ding. Grrrrr!  >:(

Gelukkig had ik dat als snel gevonden, dat bleek een stommiteit uit eigen koker te zijn, per abuis een diode na controle buiten de print verkeerd om terug gemonteerd. Jaja, dat soort stommiteiten - je weet dat je daar goed op moet letten - komen toch af en toe nog voor, hoe veel ervaring ondertussen ook.

Eenmaal de diode omgedraaid; perfect! Het ding werkt nu weer helemaal zoals het hoort en ook de opstartbrom is volledig verdwenen. I love it when a plan comes together!

Dat was één. Het volgende was uitzoeken waarom de 4K regeling in de +dB stand van het rechter kanaal van de equalizer SH-9010 niet werkte. Ook daar geen problemen met transistors of diodes. Maar nu was ik wat wijzer, dus ook de JRC 4558's getest. En jawel hoor, ook hier was er daarvan één kapot. Ook die vervangen en probleem opgelost, hij speelt nu weer prima. Maar ik ben er nog niet klaar mee, want nu is gebleken dat die IC's "failure prone" zijn zal ik ze allemaal moeten vervangen en zoveel voorraad nieuwe had ik niet, er zitten er totaal 12 in geloof ik. Komt goed.

Een ander probleem wat me tijdens de laatste dagen opviel was dat de gecombineerde 8-segments potmeter van de voorversterker SU-9070 voor volume en balans toch af en toe nog een beetje kraakt. Die had ik al wel behandeld, maar blijkbaar toch nog niet goed genoeg. Die moet er dus binnenkort weer uit en gedemonteerd voor een wat uitgebreidere behandeling. Best een lastig ding helaas, je ziet regelmatig dat mensen er andere potmeters in monteren en een deel van de functionaliteit (balans) daarbij gewoon wordt uitgeschakeld. Da's niet mijn "stiel", dus we gaan tot het gaatje om het ding weer in orde te krijgen (ookal moet ik toegeven dat ik weet dat het bij dit model potmeters niet altijd lukt helaas, maar ik heb hier goede hoop).

Rechts onder in de hoek zit ie, 't boefje;



PS: minplus en Boer Bruut (als je meeleest); dit plaatje is bewust klikbaar en opent apart in je browser, zodat - als je wilt - je het plaatje kunt vergroten om de details beter te zien.

Ondertussen ook al weer begonnen aan een volgend project uit deze serie; een extra eindversterker SE-9060, waarover hieronder meer.



Ach, kikker toch op!

Sytse Fliege

Maar eerst;

Citaat van: Rogers Hifi op 30 december 2020, 11:07:27
Citaat van: Sytse Fliege op 30 december 2020, 10:26:46Grappig genoeg is er bij deze Technics versterkers altijd één van die elco's die slecht meet, onuitgezonderd, alle SE-9060's die ik onder handen heb genomen hadden dat.

Is die slechte steeds het exemplaar dat je verwijderd aan de kant waar de + als eerste in de voedingslijn zit? Verse elco`s zijn in de regel beter dan exemplaren die al 4 x de klok rond zijn gegaan :-)

Het ligt nog iets anders dan Rogers Hifi waarschijnlijk vermoedde, er is namelijk geen sprake van een enkelvoudige voeding, maar van een dubbele, elk kanaal heeft zijn eigen aparte voeding. Je zou dan verwachten dat er altijd twee voedingselco's dezelfde symptomen vertonen, maar het is er altijd maar eentje.

We hebben het overigens over de vier grote voedingselco's van 18.000 uF / 56 Volt, zoals hieronder te zien;



Omdat ik nu met het nieuwe SE-9060 project ben gestart heb ik gelijk even gekeken welke elco er nu eigenlijk slecht is. In dit geval blijkt dat C503 te zijn, deze meet beduidend minder dan de overige exemplaren, namelijk 13.620 uF, waar de andere exemplaren allemaal zo rond de 17.000 uF zitten.

Deze elco verzorgt in het linker deel van de versterker de negatieve voedingsspanning, dus niet de positieve zoals Rogers Hifi vermoedde.

Ofwel, dit raadsel is nog niet opgelost.

Hieronder het deel van het schema waar deze elco's te zien zijn;

Ach, kikker toch op!

Regenpak

(J)RC4558 (dual 741) zijn wel ruisbakken vergeleken met NE5532. Die ook nogeens sneller zijn.

Tjerk
It's been Monday all week long!

Sytse Fliege

Die ga ik nu ook bestellen, als standaard vervanger voor deze opamps (dank voor de tip).
Ach, kikker toch op!

Sytse Fliege

Vandaag in mijn nieuwe fotohoekje eens een beetje geëxperimenteerd. Twee "camera's" gebruikt, een Samsung Galaxy S2 en een Canon EOS450D met EF 24-105mm "L" lens. Mogen jullie raden wat met wat gemaakt is;

A:



B:



En, welke 't meest gefotsjopt is...

Ach, kikker toch op!

Regenpak

De Technics is het hardst gefotosoept en is de Sumsing. Minder scherptediepte en meer korrel. Maar het is subtiel. Kan het goed fout hebben dat het allebei dat kanon is.

Tjerk
It's been Monday all week long!

Sytse Fliege

Ja, dat is dus precies waarom ik het zo poneerde, de Technics is dus gemaakt met de Canon. Met een "L" lens ook nog eens!

Ik kan hoog en laag springen, maar die Samsung Galaxy S2 uit het jaar kruik maakt dus gewoon betere foto's.

Maar, wel met een nadeel, dat simpele lensje vervormt wel behoorlijk, waardoor je in Fotosjop alles weer recht moet breien.

Ik heb met de Canon een hele serie foto's gemaakt en ondanks gebruik van statief of image stabilizer, handmatige instelling van de aperture etc. lukt het gewoon niet altijd om een scherpe foto te krijgen, q.e.d.;



Maar goed, ik geef me nog niet gewonnen, morgen verder experimenteren.

PS: Die Galaxy S2 is écht goed; ik heb daarna nog een S4 en een S6 gehad en nu een Galaxy A10, geen één daarvan haalt 't bij die bejaarde S2. Best maf eigenlijk.

Ach, kikker toch op!

Tom!

Nou kun je een 450D ook wel in de categorie bejaard zetten, die is ouder dan de S2. Ik ben van een 400D naar een 750D gegaan, mijn foto's zijn exponentieel beter geworden.
Mijn Samsung schiet overigens ook heel behoorlijke plaatjes. Zo beboorlijk dat de Canon steeds vaker thuis blijft.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

morph

10 januari 2021, 21:23:32 #2138 Laatste wijziging: 10 januari 2021, 21:25:58 door morph
Sowieso voldoen de camera's op smartphones en tablets meestal prima voor allerlei doeleinden.
De Canon heeft de "anti-tril" in de lens en volgens mij moet die uit als je een statief gebruikt (heb je gedaan, misschien?)
Buiten dat kan je autofocus verlopen.
Je ziet bv bij de (eerste) Technics dat enkele koelribben wel scherp zijn, terwijl je daar misschien niet op gefocust hebt.
Bij sommige toestellen kun je dat nog bijregelen.

De diafragmawaarde en groothoek van de Galaxy zijn zodanig dat er heel wat scherp blijft, tenzij je dat doelbewust probeert te omzeilen.

Tom!

Als ik op statief schiet, die ik dat op de tijdontspanner. Geen enkele kans op bewegingsonscherpte.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

Sytse Fliege

Citaat van: Tom! op 10 januari 2021, 21:11:07Nou kun je een 450D ook wel in de categorie bejaard zetten, die is ouder dan de S2. Ik ben van een 400D naar een 750D gegaan, mijn foto's zijn exponentieel beter geworden.
Mijn Samsung schiet overigens ook heel behoorlijke plaatjes. Zo beboorlijk dat de Canon steeds vaker thuis blijft.

De S2 is van 2011, de EOS450D van 2008. Ok, ik begrijp dat 't snel kan gaan met de hardware, maar in drie jaar tijd een toen toch best prijzige camera ingehaald door een smart phone?

Daarbij, de Canon zou 't dan kunnen verliezen wat ruis betreft, maar met een L lens toch niet op scherpte?

Maar misschien dat ik gewoon nog even wat verder moet experimenten (@morph, ja, ik weet dat de ontbibbering uit moet op statief).

Ik moet zeggen dat ik mijn Canon ook al heel lang amper nog gebruik, een smartphone is vele malen sneller, maar in nabewerking zou in mijn geval de Canon toch een stukje beter moeten scoren Wat vertekening betreft, maar ook wat "horizontaalheid" betreft, vaak zijn de smart phone foto's niet helemaal recht en dat kost toch ook weer tijd om in orde te sjoppen. Althans, met de de wél vreselijk antieke versie die ik daarvan gebruik (Elements 2.0 :). Toch bevalt dat stuk software me prima, vooral omdat Adobe toen nog niet wilde weten welke kleur onderbroek je aan had als je Photoshop opstart...

Ach, kikker toch op!

Sytse Fliege

Citaat van: Tom! op 10 januari 2021, 21:33:06Als ik op statief schiet, die ik dat op de tijdontspanner. Geen enkele kans op bewegingsonscherpte.

Dat wordt inderdaad de volgende stap.

Ach, kikker toch op!

minplus

Ik moet zeggen dat ik de mooie Olympus ook maar weinig gebruik tegenover de iPhone. Eigenlijk vnl voor heel speciale foto's.

En dat de Lux (wat een super mooi ding) qua uiterlijk veel mooier is dan de Tech.
Die laatste komt pas in een Tech-torentje tot z'n recht en samen zijn ze dan ook heel erg mooi.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Tom!

Ik weet niet hoeveel clicks je 450 erop heeft staan, dat gaat ook tellen. Mijn 400D heeft helaas nog geen teller maar ik denk dat ik de 100.000 ben gepasseerd, ik heb het ding stevig gebruikt de afgelopen 15 jaar. Nu is-ie eigenlijk alleen nog te gebruiken voor wat buitenplaatjes, met name dit soort packshots gaan over zijn grenzen. Ik heb ook een paar goede lenzen maar die halen niet meer uit de body, de CCD is inmiddels zijn zwakste punt.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

Sytse Fliege

Niet zo heel veel clicks, ik heb de camera eigenlijk nooit super intensief gebruikt. Ik zal de oude USB kabel eens tevoorschijn toveren en kijken of er nog software is om die clicks op te vragen.

Ach, kikker toch op!