• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Opa Spylac repareert...

Gestart door Sytse Fliege, 15 maart 2017, 21:34:34

Vorige topic - Volgende topic

Sytse Fliege

Ondertussen begrijp ik waarom elke Technics SA-400 problemen krijgt met soldeerverbindingen; de voeding van het tunerdeel loopt over een weerstand waar flink energie verstookt wordt (180 ohm, 20 volt spanningsverlies over de weerstand). Die weerstand wordt fiks heet. En koelt natuurlijk weer af als je de receiver uitzet. En wordt weer heet als je 'm aanzet. En dat enz. enz., totdat de soldeerverbindingen 't op een goede dag voor gezien houden.

Dat zal 't ontploffen van de STK plak wel niet veroorzaakt hebben en ondanks dat door de hitte drie elco's uit hun jasje gegroeid waren zal dat 't ook niet geweest zijn, want er was er niet één die echt slecht was.

Vast gewoon slijtage aan de STK plak zelf, die dingen gaan wel vaker stuk, vooral de Darlington exemplaren.

Plaatje; in het midden onder R705 die heet wordt. Helemaal links boven de spanningsverzorging van het tunerdeel, wat gevoed wordt over R705.

Ach, kikker toch op!

Sytse Fliege

PS: Wat overigens wel grappig is; wat significant scheelt in de warmteafgifte is de versterker op 240 Volt zetten. Hij stond nog op 220 Volt. Het scheelt 2 Volt over de weerstand (0,02 Watt), dus niet significant, maar alle beetjes helpen. Daarbij, alle andere onderdelen die warmte genereren (lampjes bijvoorbeeld, maar ook de STK plakken) zullen net even minder heet worden.

Al met al is het voelbaar minder (en nu ook acceptabel) warm, als je je hand op de behuizing legt.



Ach, kikker toch op!

Regenpak

Dat soort baggerontwerpen kan ik me kwaad om maken. Kom op zeg! Welke randdebiel gaat nu een 14 V rail uit 45 V maken! Je zit een dikke 2 W weg te stoken. Plus in de serieregulator nog een watt. Doet mijn Denon ook. Die maakt alle voedingsspanningen uit +/-55 V. Nu levert dat een extra dissipatie op van één watt ofzo, dus dat is ook weer niet zo'n ramp, maar daarom moest ik bij die PMA-700D een extra voeding inbouwen om de DAC van stroom te voorzien.

Tjerk
It's been Monday all week long!

Sytse Fliege

Tsja, el cheapo hè...

Ik denk dat dat toen de bean counters al hard bonen aan het tellen waren en de engineers op hun donderdertjes kregen als ze een componentje teveel gebruikten.

De mooie (audio)jaren '70 waren aan 't eindigen...

Ach, kikker toch op!

Sytse Fliege

Jaja, maffe combi's zijn we wel gewend hier, bij Opa S.

Luxman M-02 eindversterker met de voorversterker (gesplit) van een Sansui AU-555A.



De Luxman is compleet gereviseerd, maar had iets vreemds; hij speelde perfect, maar soms als je de luidsprekerswitches uitzette en daarna weer aan pakte het relais niet op. Best maf, omdat het zowel op A als op B voorkwam. Zette je de versterker uit en dan na een tijdje weer aan, dan deed hij 't weer prima, zelfs als je de schakelaars dan aan en uit zette, maar na een tijdje spelen gebeurde weer precies hetzelfde, niet meer aan de praat te krijgen.

Dat heb ik een tijdje laten bezinken. Er was geen haast bij, want dit is een eigen apparaat en ik zoek er (al heel lang trouwens...) een passende C-02 voorversterker bij. Maar opeens kreek ik een Eurekamomentje! Zou ik gewoon de verkeerde relais gemonteerd hebben? Eh... wat zit er in... eh... twee 24 Volt relais (24 Volt is zo'n beetje standaard, op wat eigenwijze modellen na) en eh... wat hoort er in...

Ik had er al eerder twee compleet gereviseerd, dus even naar de foto's van die revisies gekeken en...

jawel hoor, 12 Volt.

 >:(

Nou ja, opa S.'en kunnen zich natuurlijk ook wel eens vergissen dus snel andere relais er in en nu staat ie weer vrolijk samen met de Sansui mooie muziekjes te maken. De Sansui trouwens, omdat ik zo snel geen andere voorversterker had en van deze Sansui kunnen voor- en eindversterker gescheiden worden.





 
Ach, kikker toch op!

minplus

If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Sytse Fliege

Zo, vandaag een interessant project afgerond. Ik ben onder de indruk. Van dit ding. Ik weet niet wat er bijzonder aan is, maar dat er iets bijzonders aan is was me direct duidelijk na de eerste keer (test-)luisteren.

Het is iets in het hoog, iets wat me ook wel een beetje doet denken aan het mooie hoog van een Elipson 1303. Maar niet helemaal. Dat gezegd hebbende, ik zal het ding daar ook eens op beluisteren, eens kijken of het dan nog meer opvalt. Of er helemaal niet meer is, dat kan ook natuurlijk :).

Dit is 'm. Althans, dat was 'm toen ik hem hier binnen kreeg;





Zo, wat valt op... De goede verstaander ziet natuurlijk onmiddellijk dat het ding deels "verkeerd om" is opgebouwd. Dat toonregelprinten etc. verkeerd om zitten is niet ongebruikelijk in vintage audioland, maar dat de hoofdprint ook verkeerd om zit, da's zeldzamer. Hier dus 't geval. De grote voedingselco's zijn hun hoedje kwijt (jasjes gekrompen) en - maar dan moet je iets bekender zijn met de materie - de phonoprint (bruine print linksonder op de eerste foto) lijkt een preproductie testexemplaar te zijn. Best maf, want we praten niet over een lullig merkje hier. Anderzijds, ze waren ook best in staat af en toe vreemde streken uit te halen (en nu weet de kenner wel welk merk 't is denk ik :)).

Dit exemplaar is van iemand die er de rest van zijn leven naar wil blijven luisteren. "Gaat nooit meer weg" zei hij. Originaliteit is minder belangrijk dan functionaliteit. En daar is natuurlijk wat voor te zeggen, maar desondanks vind ik dicht bij het origineel blijven altijd prettiger. Niet helemaal gelukt trouwens, deels uit noodzaak, deels uit wens van de eigenaar (speaker connectors). Maar, waar het om gaat is dat het ding rücksichtlos in orde moest worden gebracht en dat ook heel lang moet blijven.

Ok, gaan we doen :).

Er was al een keer aan het ding gewerkt. Niet super netjes, maar gelukkig ook weer niet super slecht. Alhoewel, lijm kan je natuurlijk netter verwijderen dan dit;



En hapjes uit printplaten hoort natuurlijk ook niet;



En de bedrading van het lampje - defect overigens - met tape vastplakken is natuurlijk ook niet je van het;



Wel origineel én in orde (gelukkig!); Power MOSFETs!



OP veel plekken die vieze lijm :(;



En, wat zien we hier waar we niet blij van worden...



Rifa's!  :-X Dubbeldiodes!  :-X Lijm!  :-X En last, but not least, het speaker protectierelais. Die heeft me ook nog aardig wat hoofdbrekens gekost...

En het phono voorversterkerprintje (ai, gekrompen jasjes!);



En na het verwijderen van de heat sink ziet de "onderkant" van de hoofdprint er zo uit, yuck!;



Kijk, weten jullie nu nog niet wat 't is?



Aan de slag!

De koelpasta tussen de MOSFETs en de heatsink was door hitte (250mA ruststroom!) compleet verglaasd. Dat moest er af natuurlijk en dat was best nog een aardige klus. Normaliter veeg je het er vrij eenvoudig met een beetje IPA af, maar hier kwam een beitel en een fibreglass pen aan te pas (en zelfs daarmee duurde 't nog een flinke tijd voordat MOSFETs en heatsink van de troep ontdaan waren;





De grote voedingselco's was een probleempje, grote diameter en laag. Die zijn simpelweg niet meer te krijgen, helaas. Na wat zoekwerk kwam ik uit op een kleinere diameter en hoger, net passend onder de behuizing. Daarvoor moest de bevestiging worden aangepast, maar dat ging gelukkig relatief simpel en zonder dat het vreselijk opvalt.





En met dat laatste plaatje is iets interessants. In een ander topic hadden we het recent over het feit dat je zaken verkeerd kan interpreteren vanwege bepaalde verwachtingspatronen; confirmation bias. Toen de versterker klaar was voor de eerste test en ik het ding op netstroom zette (beveiligd) bleek er een forse sluiting in te zitten. Het duurde even voordat ik doorhad dat ik de grote voedingselco's verkeerd om had gemonteerd (polariteit verwisseld). Hoe komt dat nou? Wel, omdat ik er vanuit een soort automatisme vanuit ging dat de gemarkeerde zijde de negatieve zijde was. Maar dat IS dus de positieve zijde... Lekker dom. Gelukkig ben ik geen ezel, want ik heb die fout al eens eerder gemaakt, ook met elco's van dit merk... In de luchtvaart zou dat overigens onder de noemer "human factors" vallen.

Om een lang verhaal niet nog langer te maken (en er zijn er vast die nu echt van nieuwsgierigheid van hun stoel vallen over welke versterker dit nu is...) even samenvattend wat er aan gedaan is; uiteraard grondig gereinigd, lijmresten verwijderd, álle elco's vervangen, alle dubbeldruppeldiodes vervangen (veel  :'( ), de spark killers vervangen, het lampje vernieuwd, alle schakelaars en potmeters geserviced, nieuwe isolators en koelpasta tussen power torren en heat sink, de speakerterminals vervangen (kan je als drop in replacement krijgen) en uiteindelijk - met moeite - het speakerprotectierelais. Daarna uiteraard afgeregeld.

Ziet er toch beter uit hè, zo;



Dat speakerprotectierelais... To start with, 12 Volt. Dat is doorgaans minder eenvoudig te krijgen dan 24 Volt. Ik heb er wel relais voor, maar vaak heb ik een verloopvoetje nodig om ze te kunnen plaatsen. Tsja, hier even niet... Omdat de hoofdprint verkeerd om staat heb je opeens een stuk minder ruimte in de hoogte (nou ja, de laagte) voor een relais. Met een voetje gaat dus niet lukken. Het relais wat er in zit is niet meer te krijgen. Dan maar een standaard Omron relais. Normaliter zijn die lastig te verkrijgen, in 12 Volt, maar zowaar, deze keer kon ik er eentje bemachtigen. Wel drie keer zo duur als 24 Volt, maar ja, wie mooi wil zijn... Toen dat relais binnenkwam, geplaatst en... PAST NIET! Sh*t, nog steeds te hoog! Tenzij ik de print omhoog zou forceren, maar dat gaan we natuurlijk niet doen (later bleek dat ook sowieso niet te kunnen). Tsja, dan maar improviseren, een kleiner standaard relais er op zijn ruggetje ingelijmd en de connecties met kabel gemaakt. Zit eigenlijk dat relais als enige wel normaal in de versterker...

Tsja, niet helemaal zoals 't hoort, maar ja, beter dan dit lukt even niet en sowieso beter dan een veertig jaar oud relais terugplaatsen.

Zo, weten jullie al wat 't is? (Nee Regenpak, jij mag niet meedoen!)

 ;D 
Ach, kikker toch op!

Rubble

Het is een Elro, de afstandsbediening ligt er gewoon naast.....


:D :D :D
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

Sytse Fliege

Knap Rubble! Weet je ook het type?
Ach, kikker toch op!

Jeronimo

23 augustus 2020, 09:10:45 #1929 Laatste wijziging: 23 augustus 2020, 09:22:17 door Jeronimo
Aangezien het vintage is, blijkbaar niet eerder een (grondige) servicebeurt heeft gehad en gezien de getoonde transistor denk ik eerst aan een jaren 70-80 Hitachi. Aangezien ik op internet geen enkele Hitachi zie (of Luxman, Sansui of Denon etc.) met bedieningsswitches op het frontpanel die zijwaarts tuimelen, maar dat blijkbaar dat soort switches alleen op enkele Technics versterkers voorkomen, denk ik dat we het hier met een Technics van doen hebben. En neem aan dat die Hitachi transistoren ook door andere (Japanse) merken werden gebruikt. Ik heb eens gelezen dat dat wel vaker voorkwam. Welk type, tsja. Ik zou boven mijn macht proberen te tillen om hier ook maar een slag naar te slaan. ;D En aangezien algemeen bekend is hier dat Technics als merk een zeer speciale belangstelling heeft van OpaS en hij aan Regenpak een informatiewaarschuwingsverzoek geeft, zal het ook wel geen Technics zijn. ;)

Sorry OpaS, lezers, eigenlijk behoor ik hier natuurlijk helemaal geen reactie te geven, maar ik ben in een wat melige stemming vanochtend.

Regenpak

Die phonoprint is wel megavaag. Kan ik in de doc (nee, zeg verders niks) ook niet terugvinden. Lijkt wel een driverboard met al die TO-126'en en dikke Vitrohms.

Tjerk
It's been Monday all week long!

Sytse Fliege

Soms zie je dat wel eens bij apparaten die op beurzen voor demo's zijn gebruikt. Dan was het definitieve ontwerp nog niet klaar, maar wilden ze een beursintroductie niet missen.

Been there, done that (met meubels).

Maar..., de importeur van dit merk was ook nogal eigenwijs, dus wellicht dat ze het zo wel een verbetering vonden. Je zou ook nog kunnen denken aan een ingreep van een vorige eigenaar of reparateur, maar de elco's zijn "tijdcorrect", dus ik denk dat 't vóór de eerste verkoop is gedaan.

Ach, kikker toch op!

Sytse Fliege

23 augustus 2020, 10:00:59 #1932 Laatste wijziging: 23 augustus 2020, 10:02:53 door Sytse Fliege
@Jeronimo, je mag best meedoen met raden hoor, de overwegingen zijn overigens ook best interessant :)

Een Technics is het inderdaad niet, maar nu overtref je mij toch in kennis, want mij staat geen Technics versterker bij die knoppen heeft die (horizontaal) zijwaarts schakelen (wat dus inderdaad nogal uniek is, aan dit ding).

Ach, kikker toch op!

Sytse Fliege

PS: De twee drukknoppen zijn overigens tamelijk typisch voor het merk...

Ach, kikker toch op!

Rubble

"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield