• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Opa Spylac repareert...

Gestart door Sytse Fliege, 15 maart 2017, 21:34:34

Vorige topic - Volgende topic

minplus

Citaat van: DTdH op 16 april 2022, 10:36:05Sytse,

Heeft dat nog echte voordelen voor een CD-speler, dat toevoegen van metaal/gewicht?
Ik kan niks bedenken; betere Faraday misschien? Hoe hard heeft een mens dat nodig dan?

Dirk

Ik heet geen Sytse ( ::) ), maar ik zou liever een degelijke speler nemen die van zichzelf al gewichtig is.
Van metaal ipv plastic. Een CD 204 weegt bv. 7 kilo.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Regenpak

Ik vind 't niet gek maar wel raar.

Tjerk
It's been Monday all week long!

Sytse Fliege

Heeft dat nog echte voordelen voor een CD-speler, dat toevoegen van metaal/gewicht?
Ik kan niks bedenken; betere Faraday misschien? Hoe hard heeft een mens dat nodig dan?

Dirk

Geen idee. Ik zou zeggen 90% marketing en misschien 10% stabiel staan en minder last van omgevingsinvloeden.

Maar ja, dat zijn maar mijn 2 centen.

Geïnitieerde

Sytse Fliege

Citaat van: Nicolas op 15 april 2022, 21:35:45Oefen maar goed op Accuphase, ooit komen de mijne langs.  :angel:

Welkom!

Geïnitieerde

Sytse Fliege

Citaat van: sherlock op 16 april 2022, 08:34:45Ik zag een bekende laserunit die vroeger ook in veel Sony's zat  , De KSS213 of de KSS240.

Volgens de Lampizator een KSS151A; http://www.lampizator.eu/lampizator/references/TEAC%20VRDS_25/TEAC_VRDS%252025_CD_player.html, dus inderdaad een Sony loopwerk.

Schijnt dus een goed loopwerk te zijn. Het ding hier slikt in ieder geval alles probleemloos, ook zelfgebrande cd's.

Geïnitieerde

Sytse Fliege

't Duurt ff, maar dan heb je ook wat. Een vreemde combi namelijk  ;D

Geïnitieerde

Sytse Fliege

Voor de meelezende baasjes (:)), op een haar na klaar, maar nog even geduld svp.

Geen katje om zonder handschoenen aan te pakken overigens, deze Technics SE-A3 (MK1), zelfs als we 't gewicht van ruim 35kg. nog even buiten beschouwing laten.

Maar wel heel erg cool!

Geïnitieerde

minplus

Mooie en gewichtige bak. Volgens info zelfs 39 kilo.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Regenpak

In ieder geval mooie wappers!

Tjerk
It's been Monday all week long!

Tullyo

Citaat van: Sytse Fliege op 28 april 2022, 15:47:31Voor de meelezende baasjes (:)), op een haar na klaar, maar nog even geduld svp.

Geen katje om zonder handschoenen aan te pakken overigens, deze Technics SE-A3 (MK1), zelfs als we 't gewicht van ruim 35kg. nog even buiten beschouwing laten.

Maar wel heel erg cool!

Wacht het geduldig af ;D Is inmiddels nog een wapper aan de collectie toegevoegd. Als je er tijd voor hebt komt hij tzt ook jouw kant op ;D

Niemand

Citaat van: minplus op 16 april 2022, 15:56:59

Dirk

Ik heet geen Sytse ( ::) ), maar ik zou liever een degelijke speler nemen die van zichzelf al gewichtig is.
Van metaal ipv plastic. Een CD 204 weegt bv. 7 kilo.
8kg de 104 7kg
Diversen behandeld en gebouwd ,naar Henri vd Heiden inzichten.
Door ThvW en Berret.
 CD205 voorheen Philips cd204. Chaos3
kabels tot in de filters vd Tannoys  3828
Filter en DFcabinets Peter GRF2.
Nak 700
Diverse dt's
Astin Trew phono pre ontwerp Sander De Waal

Sytse Fliege

Beschofte maakt luld, dus hier een revisieoverzichtje van Tullyo's bakbeest, wat ik onderhanden heb genomen.

Het betreft een tamelijk zeldzame en loodzware (dik 35kg) eindversterker van Technics, een SE-A3, geproduceerd op 15 mei 1980.

Op de grote bufferelco's na die nog prima waren is de versterker compleet gereviseerd. Een pittige klus, door het gewicht, maar ook omdat alles aardig op elkaar gepakt zit en het niet altijd even eenvoudig is om de boel te demonteren, c.q. ergens bij te komen.

Bij hermontage had dat overigens ook gevolgen, maar daar kom ik straks nog wel even op. Eerst maar eens wat overzichtfotootjes;

Dit is de onderzijde, waarbij je onder en boven links voedingsprinten ziet en rechts daarvan de metalen voedingsplaten die de power transistors en de eindtrappen van stroom voorzien. Niet zo goed zichtbaar, maar wel aanwezig is de print waar de speaker relais en de "binding posts" op zitten. In het midden de print met de stuurelektronica voor de grote VU-meters, zekeringen en spanningsregelaar.

Hoe de voedingsplaten zijn opgebouwd kan je mooi zien op deze foto, één plaat voor de positieve kant van de voeding, één voor de negatieve kant en de kleine voor ground;

Bij dit plaatje van de bovenzijde kan je - na het weghalen van het een en ander aan beplating de andere printen zien, helemaal links in het midden weer de print met de relais er op, links daar boven en onder de printen van de differentieelversterker en rechts daarvan verbonden met een kabeltje de print met de drivers en het biascircuit. Helemaal rechts, naast de versterker, zie je een unit met bufferelco's, per kant twee dubbele power elco's van 22.000uF per stuk, waarmee de totale buffercapaciteit van deze versterker op een uiterst indrukwekkende 88.000uF uitkomt.

Deze bufferelco's maten iets onder de opgegeven waarde, maar zijn wel gewoon in orde. Ze mogen sowieso standaard 20% minder meten en ze zullen waarschijnlijk gedurende normaal gebruik ook nog wel wat in capaciteit toenemen. Daarbij, nieuwe bufferelco's zitten doorgaans ook een stukje onder de opgegeven capactiteit.

De hoeveelheid lampjes is ook fors, maar dat mag ook wel, want het geeft een prachtig resultaat op de VU-meters. Om die reden zijn de lampjes bij deze revisie ook gewoon weer vervangen door gloeilampjes en niet door LEDs, want ik ben nog geen LEDs tegengekomen die net zulk mooi licht geven (voor deze toepassing) als de ouderwetsche gloeilampjes.

De print met drivers en biascircuit;

Eén van de poweramp units;

't Wordt al aardig leeg (let op de dikke laag stof!);

En nu ook de print met de relais en de binding posts gedemonteerd (daar kan je dus amper bij, als de boel gemonteerd is, wat betekent dat je tijdens de revisie geen fouten kunt veroorloven);

De print van de differentieel amp ziet er zo uit;

En hier ook nog even zonder het kapje, waarbij je de differentieeltransistors ook goed kan zien (die twee dingen rechts boven, met elk vijf pootjes);

De VU-meter (etc) print heeft een kunststof afschermplaat tussen de onderkant en het chassis, hier even verwijderd voor het schoonmaken en om later de benodigde componenten op de print te kunnen vervangen;

Bij het demonteren van de powerunits kom je dan eindelijk de power transistors tegen. Het zijn in totaal acht units die elk uit twee transistors bestaan, dus al met al 16 power transistors, geen kattenpis!

Zo, nu reinigen en dan aan de slag met de revisie!

Ingedroogde koelpasta, dus oud verwijderd en nieuw aangebracht, ook tussen de twee koelsegmenten;

En nog een klodder pasta voor de temperatuur sensortransistors;

En met alles weer gemonteerd (print voorzien van nieuwe elco's en compleet opnieuw gesoldeerd;

Hulpvoedingsprinten, elk met twee relais, links origineel, rechts gereviseerd;

Nieuwe speakerprotectierelais;

Hier een slechte soldeerverbinding - bij de C van Q107 (waarschijnlijk de reden dat de versterker vóór de revisie snel in protect ging);

En hier al weer in de opbouw (naast het vernieuwen van de soldeerverbindingen ook veel diodes vervangen op deze printen);

En hier alweer in de test;

Speelt weer de sterren van de hemel en hopelijk, met een beetje tlc goed voor de volgende 40 jaar!

Geïnitieerde

Benco

Mooi werk , zoals altijd .
Proficiat !

Als de kat een koe was kon ik ze melken voor de kachel

Sytse Fliege

Ah, wat ik natuurlijk nog even moest vermelden; toen alles gereviseerd en weer gemonteerd was lukte het niet de versterker af te regelen, omdat hij niet uit protect kwam. Maar dat was best vreemd, want normaliter komt dat dan omdat er iets mis is, maar in dit geval was alles gewoon prima in orde.

Het kostte even wat moeite om er achter te komen wat er nu mis was, maar uiteindelijk bleken de beide differentieelprinten niet in hun connectors geklikt te zijn. Dit is echt murphy first class, want a) gebeurt dat niet zomaar en b) was het bij beide printen het geval. Waarom ging dat hier mis? Omdat je niet kan zien wat je doet, als je die printen terug plaatst. Alles is zo compact gebouwd en bovendien zijn de zijkanten waar je het eenvoudig had kunnen zien als er een goede opening was geweest alleen maar voorzien van een heel klein gaatje en als klap op de vuurpijl, bij het monteren kon je toch een goede klik voelen, ondanks dat de print niet goed zat, waardoor het leek dat hij goed in de connector zat. Daar was bij Technics destijds toch wat minder goed over nagedacht...

Uiteindelijk was het dus eigenlijk heel simpel (ookal kostte het nog steeds de nodige moeite om ze er goed in te krijgen), eenmaal goed geplaatst was het verder geen enkel probleem meer.

Geïnitieerde

Sytse Fliege

Geïnitieerde