• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Opa Spylac repareert...

Gestart door Sytse Fliege, 15 maart 2017, 21:34:34

Vorige topic - Volgende topic

Regenpak

Citaat van: Sytse Fliege op 21 juni 2022, 21:27:20Interessant voor jou om dat ding eens in Spice te stoppen?

Ik ben wel benieuwd óf het iets uitmaakt. Zo nee, dan is het dus eigenlijk veiliger die diodes gewoon weer terug te plaatsen?
Het zou zo maar kunnen dat ze in Loosdrecht óók een stukke tor hadden en toen besloten "Hinweg damit!". Denk dat er wel wat uit te halen is met LTSpice. Als ik weer eens de kolder in de kop krijg zal ik het er inprakken. Heb er tenslotte reeds een hele mooie Joepieversterker inzitten.

Tjerk
It's been Monday all week long!

Sytse Fliege

Ach, kikker toch op!

Nicolas

25 juni 2022, 00:00:37 #2867 Laatste wijziging: 25 juni 2022, 00:15:39 door Nicolas
Ik vraag het even hier omdat de kennis hier zit. Ik heb een Atari ST computer waarvan enkele condensatoren van de voeding duidelijk bol staan. Het gaat om een Mitsumi SR98 voeding (foto van internet):



Ik vervang alle 6 de "grote" elco's. Er zit ook nog een kleiner op in het midden bovenaan, maar dat ziet er goed uit en is met haar 1uF 50V iets te exotisch voor mijn thuiscollectie. :) Deze is in de regel ook nog in orde en wordt niet vervangen in de typische recap kitjes.

Is het in orde als ik alle elco's vervang door exemplaren van dezelfde uF, minstens dezelfde temperatuurklasse, en minstens even grote spanning? Is het een probleem in deze toepassing als ik bv een 10V elco vervang door eenzelfde maar dan 35V? Verondersteld dat het qua afmetingen allemaal past natuurlijk.

De voeding geeft 12V en 5V DC als outputs.
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

Regenpak

Citaat van: Nicolas op 25 juni 2022, 00:00:37Is het in orde als ik alle elco's vervang door exemplaren van dezelfde uF, minstens dezelfde temperatuurklasse, en minstens even grote spanning? Is het een probleem in deze toepassing als ik bv een 10V elco vervang door eenzelfde maar dan 35V? Verondersteld dat het qua afmetingen allemaal past natuurlijk.
Ja. Nee. Dit soort schakelende voedingen is niet echt spannend. Meestal falen ze doordat de opstartelco z'n capaciteit heeft verloren. Zolang de spanning erop blijft geen probleem maar na stroomuitval gaat de voeding niet meer aan. Ik weet niet of die hier ook inzit maar als je toch al alles vervangt is die ook meegenomen.

Doet de voeding het überhaupt nog?

Tjerk
It's been Monday all week long!

Nicolas

De voeding werkt, maar die 47uF elco in het primaire deel (linksonder) staat zo bol als een kernreactor bij mij.
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

Nicolas

Zo, de recap is klaar. Na de middag eens testen.

Helaas heb ik niet genoeg elco's in voorraad voor de tweede voeding, maar die heb ik nog niet bekeken dus die is misschien al eens onder handen genomen.
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

Nicolas

De andere Atari heeft een ander model voeding, en die elco'tjes stonden nog niet in standje Lolo Ferrari.
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

gslikker

12 juli 2022, 20:11:48 #2872 Laatste wijziging: 12 juli 2022, 20:14:21 door belegjeboterham
Citaat van: Sytse Fliege op 21 juni 2022, 19:22:02Naar aanleiding van Belegjeboterhams opmerking over weggeknipte diodes en mijn reactie daarop begon ik me toch af te vragen waarom dat nu gedaan is. En aangezien ik toevallig zelf ook met een Luxman R-1500S bezig ben kon ik er gelijk even naar kijken.

En dan is dit exemplaar dan ook nog eens nog vagerder, want niet alleen hebben ze bij één eindtrap die diodes weggeknipt, men heeft ook in de andere eindtrap transistors en een weerstand weggeknipt. Ik ben van Luxman (of Audioscript) wel wat gestuntel gewend, maar dit is toch wel tamelijk vaag.

Zoek de verschillen;



Uiteindelijk is het niet helemaal vreemd dat ook twee torren zijn weggeknipt, want als je in het schema kijkt zie je dat die torren sowieso geen functie meer hebben als de diodes zijn weggeknipt;



Beetje onduidelijk plaatje qua part nummers, maar D802 en D803 zijn doorgaans weggeknipt en daarmee vervalt de verbinding van de collectors van Q805 en Q806 met de drivers Q807 en Q808. Als ze er überhaupt al inzitten, want in die ene eindtrap dus niet. Net zo goed als R818 en R819, die zijn ook weggeknipt.

Helaas ben ik niet technisch genoeg om het nut hiervan te duiden, maar het is natuurlijk wel vreemd dat je de nodige componenten inbouwt en ze er dan later weer uithaalt.

Daarom vermoed ik ook dat Audioscript hier aan de gang is geweest, zou een beetje vreemd zijn als Luxman dat af fabriek zo deed.


Ik ben weer eens bezig met dit ding. Nu is het wel bekend dat de Luxman versterkers een beetje onbetrouwbaar zijn (tenminste, meestal zijn ze al eens rigoreus bewerkt) en nu kom ik even iets geks tegen.

Volgens het schema zit er een condensatortje tussen de Q803 collector en basis. (47pF C805)De basis ligt dicht tegen de negatieve voedingsspanning. Op collector komt, afhankelijk van de sturing, maximaal een spanning niet ver van de positieve spanning aanligt. Echter, dit condensatortje is een 50 Volt type ook volgens de partslist, te laag dus...

Regenpak

Citaat van: belegjeboterham op 12 juli 2022, 20:11:48Volgens het schema zit er een condensatortje tussen de Q803 collector en basis. (47pF C805)De basis ligt dicht tegen de negatieve voedingsspanning. Op collector komt, afhankelijk van de sturing, maximaal een spanning niet ver van de positieve spanning aanligt. Echter, dit condensatortje is een 50 Volt type ook volgens de partslist, te laag dus...
Dat is de Miller-C. Meestal zijn die keramieke C's veel hoger qua spanning maar het staat er nooit op. De parts list kan fout zijn. Ik zeg: als-ie na al die jaren niet stuk is gegaan lekker laten zitten. Sommige typen C zijn onbetrouwbaar. Sansui's Black Flag zijn notoir maar dat zal dit niet zijn.

Tjerk
It's been Monday all week long!

gslikker

Ik heb/had diverse zakjes met kleine (zeg maar beneden ca 500pF)keramische condensatortjes met Sony partnummer en beschrijving erop, allemaal 50V, en die zien er allemaal hetzelfde uit of ze nu groen of bruin zijn.
Voor de voedingsontkoppeling hebben ze trouwens wel 500V types gespecificeerd.
Ach ik heb de tijd en spullen dus ik heb ze al vervangen omdat ik de printen toch wilde schoonmaken.
Overkill en onnodig, ik weet het wel maar het prutsen is de hobby he.....

Regenpak

Citaat van: belegjeboterham op 13 juli 2022, 07:15:53Overkill en onnodig, ik weet het wel maar het prutsen is de hobby he.....
Da's toch ook prima. Ik ben zelf meer van de "If it ain't broke don't fix it"-school. Hoewel ik vaak genoeg zondig tegen die regel  :angel:

Tjerk
It's been Monday all week long!

Sytse Fliege

Kijk, dat vind ik toch lief, dat mensen even de tijd nemen om een aardig berichtje te sturen!



PS: De tekst was aanpasbaar, zakelijk gezien is het denk ik beter dat ik me geen Sytse Fliege noem ;D , dus dat heb ik zelf veranderd, maar van de rest ben ik afgebleven, 100% authentiek!

 ;D

Ach, kikker toch op!

dimitri

Jammer van de "in me nopjes", maar altijd mooi dat je werk gewaardeerd wordt!
Technics SL-1500C | Shure V15-III/SAS & Denon DL-103/FG2 | Luxman C-02 / M-02 | Tannoy Arden mk.1 (met Peter GRF-R x-overs)

Regenpak

Jammer van die rooie kronkeltjes onder "Fliege". Dat is toch ècht een perfect goed Duits woord.

Tjerk
It's been Monday all week long!

Sytse Fliege

Ja, dat gebemoei ook altijd, van die spelltsjeks, grrrr...  >:(

Ach, kikker toch op!