• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Translator Reference revisie projectje

Gestart door Technics, 30 maart 2017, 22:40:56

Vorige topic - Volgende topic

Technics

Citaat van: abovemidpoint op 22 april 2017, 21:08:17
Het impedantieverloop stelde nogal eisen aan de versterker, van 3 tot bijna 30 ohm als ik het me goed herinner. Een kleine Quad kon hem niet de baas. Ik heb er uiteindelijk een Luxman M2 (150Watt) voor gekocht. Onder de bezielende leiding van de bij velen bekende Hans Pol. Waar blijft de tijd.

Mijn Luxman M383 kan ze goed hebben. (levert volgens mij ook 2x200 watt bij 8 ohm).
De drivers kunnen ook allemaal best wat aan volgens Dynaudio, de D21 600 watt nominaal, de D28 300, de D52 200, en de 21W54 160.
Natuurlijk hangt het ook van andere componenten (condensatoren, spoelen en weerstanden) af welke spanning en stroom (dus vermogen) de luidsprekers kunnen dissiperen.

bron:
D21data.pdf
D28data.pdf
D52data.pdf
21w54data.pdf
Main set: T+A TAL 160, Luxman C-383, M-383, Marantz CD17 KI, HTPC, Cambridge Dacmagic 100
PC: Piega LDR 2.2, Psub4, Denon PMA1500r
Boven: Piega TP3, Technics SU800
Stofhappend: Piega LDR 6.2, LDS's en S3 sats en nog een Psub4. Phonar P300, setje actieve DIY: Eton Duetta ADW met Seas Excel tweeter

abovemidpoint

Mijn Luxman M383 kan ze goed hebben. (levert volgens mij ook 2x200 watt bij 8 ohm).
De drivers kunnen ook allemaal best wat aan volgens Dynaudio, de D21 600 watt nominaal, de D28 300, de D52 200, en de 21W54 160.
Natuurlijk hangt het ook van andere componenten (condensatoren, spoelen en weerstanden) af welke spanning en stroom (dus vermogen) de luidsprekers kunnen dissiperen.

bron:
D21data.pdf
D28data.pdf
D52data.pdf
21w54data.pdf
[/quote]

Tja nogmaals waar blijft de tijd, een Luxman 150 Watt voor en  eind was toen flink geld, 3000 goldens.

Het probleem met het impedantieverloop was (en is) dat je bij de specs van versterkers daar weinig over vindt. meestal beperkt de opgave van het vermogen zich tot de 4 en 8 ohm. Er zijn geneog freaks die het kunnen meten.

Ik kan me nog wel de folder herinneren met een mooi grafiekje van Hans Baan over het impedantieverloop.

EAR vv Krell KSA 50S, Scheu draaitafel SEAC 308 l arm Shure m97xe en een Denon 301, Lumin D1, Carvers , Sony CDP-X3000ES, B77, + Audio Innovations 500 met Monitor Audio Silver line

Birdy

28 april 2017, 02:50:26 #32 Laatste wijziging: 28 april 2017, 03:22:19 door Birdy
Citaat van: Technics op 15 april 2017, 11:00:27
Ik zit met nog een vraag, kan ik de D52 zonder filteraanpassing uitwisselen met een setje D54? Waar moet ik bij de T/S parameters op letten?
Datasheets:
http://www.gattiweb.com/images/dynaudio/d-52_data.pdf
http://www.gattiweb.com/images/dynaudio/D5406.pdf

De D52 heeft een lagere gevoelligheid nl. 92 dB vs 96 van de D54. Voor de rest komen de meeste specs wel overeen.

Het frequentie bereik komt aardig overeen met de D54. De D54 zal je met weerstanden wat moet verzwakken.. De bovenzijde van de D54 valt heel mooi af boven pakweg 5-6 KHz en heeft geen spoel nodig is mijn ervaring, ik gebruik alleen een condensator. De D54 is m.i. nog steeds een van de betere middentoners, geweldig met stemmen en gitaar maar ook met sax. De onderzijde moet minimaal op 1 KHz gefilterd worden omdat de uitslag beperk is van zo'n 54 mm dome. Dan wordt hij ook niet mechanisch overbelast ondanks zijn grote elektrische belasting wat weinig zegt! De mechanische begrenzing komt al veel eerder inzetten! Ondanks dat doen deze dynaudio units het goed met een 6 dB filter. De D54 is Top notch kwaliteit, de D28 vindt ik wat minder, ik heb destijds de D28 en D21 vervangen door een magnetostaat vanaf 5 KHz. Wellicht kan de D21 vanaf 5 KHz ingezet worden, vindt ik net wat beter dan de D28 (oude type). Al bij al een mooie set units en een mooi project! Succes.
Groeten Ronald

Dynaudio D54 - Visaton RHT12S - Vifa 21WP250 
Toshiba sb620 - Hifime 9018 DAC - laptop

Technics

2 mei 2017, 17:19:49 #33 Laatste wijziging: 2 mei 2017, 17:23:52 door Technics
Even een kleine update!

Alles binnen:

Oud vs. nieuw:

En helemaal klaar:

Nu moet ik nog even de gaten voor de Nippies uitboren in zowel de fronts als de kasten.
Daarna alles met houtvuller opvullen, netjes maken en verven als het beter weer is buiten.
Main set: T+A TAL 160, Luxman C-383, M-383, Marantz CD17 KI, HTPC, Cambridge Dacmagic 100
Stofhappend: Piega LDR 6.2, LDS's en S3 sats en nog een Psub4. Phonar P300, setje actieve DIY: Eton Duetta ADW met Seas Excel tweeter

Technics

Citaat van: Birdy op 28 april 2017, 02:50:26
Het frequentie bereik komt aardig overeen met de D54. De D54 zal je met weerstanden wat moet verzwakken.. De bovenzijde van de D54 valt heel mooi af boven pakweg 5-6 KHz en heeft geen spoel nodig is mijn ervaring, ik gebruik alleen een condensator. De D54 is m.i. nog steeds een van de betere middentoners, geweldig met stemmen en gitaar maar ook met sax. De onderzijde moet minimaal op 1 KHz gefilterd worden omdat de uitslag beperk is van zo'n 54 mm dome. Dan wordt hij ook niet mechanisch overbelast ondanks zijn grote elektrische belasting wat weinig zegt! De mechanische begrenzing komt al veel eerder inzetten! Ondanks dat doen deze dynaudio units het goed met een 6 dB filter. De D54 is Top notch kwaliteit, de D28 vindt ik wat minder, ik heb destijds de D28 en D21 vervangen door een magnetostaat vanaf 5 KHz. Wellicht kan de D21 vanaf 5 KHz ingezet worden, vindt ik net wat beter dan de D28 (oude type). Al bij al een mooie set units en een mooi project! Succes.

Bedankt voor je reactie! Ik blijf de D52 wel gebruiken, dan hoef ik niks meer aan te passen aan het filter. De D54 verkoop ik wel los of ik bewaar ze voor een ander project. Ik hoop dat het weer een beetje bijdraait zodat ik weer aan de slag kan met de kasten! Ik kijk er wel na uit om dit project af te gaan ronden!

Heb verder ook nog vier 21W54 woofers over straks en nog een enkele werkende D21.
Ik kwam dit tegen op >>Marktplaats<<
Is het een goed idee om deze behuizingen aan te schaffen en de 21W54, D54 met de D21 hierin te zetten en te verkopen? Of leveren de Units los meer op?

richard

Citaat van: Technics op  2 mei 2017, 17:19:49
Even een kleine update!
...
Ik zou die zware kabels goed vastzetten zodat het gewicht niet aan de soldeerverbindingen komt te hangen. Die kunnen daar niet tegen en moeten bij voorkeur spanningvrij zijn (mechanische spanning dus). Dit geldt ook voor de soldeerverbinding aan de luidsprekerunits.
Genoeg is beter.

Technics

Citaat van: richard op  3 mei 2017, 20:40:27
Ik zou die zware kabels goed vastzetten zodat het gewicht niet aan de soldeerverbindingen komt te hangen. Die kunnen daar niet tegen en moeten bij voorkeur spanningvrij zijn (mechanische spanning dus). Dit geldt ook voor de soldeerverbinding aan de luidsprekerunits.
Goeie tip! De contactpunten van de woofers zijn stevig maar die van de tweeters en mids een stuk dunner inderdaad. Ik zal ze met m'n hete lijmpistool voorzien van trekontlasting!

Technics

(Ik wou weer een update doen maar dan zie ik dat Photobucket geen 3rd party hosting usage meer ondersteund voor niet betalende gebruikers... Wat is een goed (gratis) alternatief?)

De kasten staan nu bij een spuiter matzwart te worden. Ik ga ze volgende week ophalen en dan kan de eindassemblage beginnen. (Foto's zullen uiteraard ook volgen)

maartens

Goedemorgen,

(een kleine introductie)
Ik ben een newbie op dit gebied. In mijn studententijd kocht ik mijn eerste setje Translators. Toen al stond de Reference op eenzame hoogte maar was natuurlijk voor een student onbetaalbaar.
twee jaar geleden heb ik een setje op de kop kunnen tikken. De woofers wareen al gerefoamd (helaas weet ik niet door wat, wat of waar).
Afgelopen week heb ik mijn Pioneer receiver vervangen door een sterke NAD versterker. Ik merk meteen het verschil. Deze speakers hebben duidelijk een krachtige versterker nodig. Al een duidelijke verbetering. Ook al omdat mijn kamer vrij groot is (75m2).
Ik heb thuis een Sonos systeem die via een DAC is aangesloten op de NAD. Functioneert erg goed en ik heb nog geen behoefte aan een mediaplayer die hogere resoluties aankan. Tzt zal Sonos wel met een verbeterde versie uitkomen.

Omdat ik nieuwsgierig was geworden naar het verschil van een oude platenspeler ten opzicht van de Sonos heb ik de oude Revox B790 van mijn ouders van de zolder gehaald. Die heeft 1 minuut gedraaid voordat de condensator van de voeding eruit vloog. Inmiddels via Revox-online een setje besteld van componenten die ter vervanging kunnen dienen. Ook heb ik een RES meter gekocht om gemonteerde condensatoren te kunnen meten

Me verder in deze materie (condensatoren) verdiepende las ik ook berichten over het recappen van de luidsprekers. Via MP kwam ik in contact met iemand die dat had gedaan (toch niet dezelfde persoon als de auteur van dit forumbericht??) Ik ben aan het onderzoeken of ik een recap van mijn Reference luidsprekers moet (of zal) uitvoeren.
Dit forumdraadje is dus voor mij erg interessant. Helaas ontbreken de foto's. Is het mogelijk deze nog een keer up te loaden. Ik gebruik Flickr daarvoor.
Ik ben met name benieuwd hoe de kast er van binnen uit ziet. Zitten er schotten in? Zijn er afgesloten ruimtes? En hoe kan ik mijn kabels het beste leggen? Mogen de kabels ook langer zijn dan de huidige?

Mvg

Maarten

FloFri

Een oud topic, duidelijk. Maar dit:

"Zal ik bij Translator eens vragen of ze nieuwere filters nog hebben liggen? Of moet ik ze zelf maken?"

trok mijn aandacht. Ik ben hier voor mijn Impact 5 ook mee bezig. Maar kun je Translator benaderen? Ik heb nooit meer een adres van ze gezien. Bedankt!

WanFie

Hans Baan, de oprichter van Translator is al geruime tijd overleden. Iemand uit Utrecht heeft de resterende spullen overgenomen.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)