• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

PCM vs DTS

Gestart door vhsaap, 2 juli 2017, 10:31:38

Vorige topic - Volgende topic

vhsaap

Ik heb al wat research gedaan en weet inmiddels dat PCM raw audio is. En DTS compressed audio. En overal waar ik kom raden mensen me aan om PCM audio stream te kiezen boven DTS. Maar er is me toch iets nog niet helemaal duidelijk.

Ik heb mn computer met een hdmi kabel aangesloten op mn surround versterker (met 7.1 speaker systeem). Ik kan mn computer (ik run linux) nu op 3 verschillende audio output configuraties zetten.

- PCM 5 channel
- PCM 7 channel
- Digital stereo, passthrough (en dan kan ik wat protocollen aanvinken, zoals AC3, DTS, PCM)

Als ik nu een blueray afspeel waar een DTS audio spoor op zit. En ik selecteer de derde optie. Dan komt er op mn versterker DTS te staan. En afhankelijk van de blueray worden 5 of 7 speakers aangestuurd.

Als ik de PCM 5 channel selecteer. Zie ik 5 ch PCM op mn receiver en er worden 5 speakers aangestuurd. Maar als ik PCM 7 channel op mn computer selecteer zie ik7 ch PCM op mn receiver en worden er ook 7 speakers aangestuurt. Zelfs als het maar een 5.1 signaal betreft.

Welke instelling kan ik nu het beste gebruiken?

art

Op zich kloppen je bevindingen. Veel software (PC, maar ook sommige receivers) genereren opgewekt 7 kanalen uit een 5.1.
Dat is (denk ik) omdat er geen vast protocol is voor 7.1, maar wel voor 5.1. Je kunt dus in principe boven de 5 kanalen genereren wat je wilt.
Overigens zou ik een DTS-signaal afspelen als 'DTS' tenzij je receiver dat niet goed afhandelt. Eerst omzetten naar PCM heeft eigenlijk geen nut. 5-channel PCM kan wel interessant zijn als je discs hebt die dit native aanleveren óf als je actieve speakers hebt die direct een digitaal signaal accepteren. Maar dan heb je geen standaard receiver nodig, maar wel een (dure!) speciale voorversterker of een uitgebreid programma op je PC. In het laatste geval is de bediening vaak weer gecompliceerd .....