• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Teveel laag

Gestart door Bartus, 9 januari 2018, 21:02:19

Vorige topic - Volgende topic

Bartus

9 januari 2018, 21:02:19 Laatste wijziging: 9 januari 2018, 21:10:11 door Bartus
Hoi!

Helaas irriteer ik mij al een poosje aan teveel laag in de woonkamer.
De bass staat gewoon wat irritant te dreunen, het lijkt soms wel of de lage tonen een beetje blijven hangen?

Al een poosje ben ik op zoek naar een oplossing. Heb de ''direct line'' van de versterker geprobeerd, speakers verder uit elkaar, dan weer dichter bij elkaar, verder van de muur etc.
Helaas geen verbetering. Merk wel dat als ik ze dichter bij de muur zet het nog erger wordt.

Mijn setup is als volgt:

Bron:          Bluesound node 2
Versterker: Technics SU-V670
Speakers:   Q Acoustics 3050

Alles met elkaar verbonden met prima interlinks en luidsprekerkabel.
Niet het beste van het beste, maar ook geen bouwmarkt meuk.

De kamer is 8,5 meter bij ongeveer 3 meter.
Soms heb ik het idee dat de luidsprekers gewoonweg te groot zijn voor de kamer, kan dit?

Bijgaand even een foto van de kamer inrichting. Achter mij staat nog een tafel met 4 stoelen en een kast.


Hier een filmpje, waar je volgens mij wel aardig moet kunnen horen waar het misgaat.
https://www.youtube.com/watch?v=q-wJwfptMGQ

Hopelijk kan ik met tips het geluid wat beter krijgen!

Rubble

9 januari 2018, 21:10:00 #1 Laatste wijziging: 9 januari 2018, 21:11:43 door Rubble
Als je luidsprekers een baspoort hebben kan je die dicht stoppen met een paar sokken.

Is je luisterplek met een muur dicht achter je? Dan verder van de muur af zitten eens proberen.

Kan je de set een kwart slag draaien? Veel huiskamers zijn langwerpig en in de lengte of juist in de breedte spelen kan een groot verschil geven.
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

minplus

Dat laatste was mijn eerste idee, mits je de loudness al uit hebt staan.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Frits

Je kunt ook proberen de speakers meer in te draaien, kruispunt 1 meter voor jouw oren.

Rubble

9 januari 2018, 21:30:59 #4 Laatste wijziging: 9 januari 2018, 21:36:53 door Rubble
Citaat van: Frits op  9 januari 2018, 21:29:52
Je kunt ook proberen de speakers meer in te draaien, kruispunt 1 meter voor jouw oren.
Dat maakt voor het laag niet veel uit, vermoed ik.
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

Tdo

Denk ook dat plaatsing vd speakers in de lengterichting een hoop zal doen. Redelijk wat afstand houden van de achter- en zijwanden en dan een beetje spelen met plaatsing. Leuk! ^-^
'Jongens waren we - maar aardige jongens'

Knosti de Platenwasser

Citaat van: Tdo op  9 januari 2018, 21:31:16
Denk ook dat plaatsing vd speakers in de lengterichting een hoop zal doen. Redelijk wat afstand houden van de achter- en zijwanden en dan een beetje spelen met plaatsing. Leuk! ^-^

Zou ik ook zeggen, Tdo: lengte opstelling met dit spul, anders heb je bijna 3x room gain. Die ene speaker staat immers ook in de hoek, dat kan met reflexflubbers niet makkelijk goed gaan zo.
Of geschiktere speakers neerzetten, kan ook.
... on an Electrospective Odyssee.

groovy.

Woofers los,klein subje erbij.
Het schelden kan beginnen ;D
In to each life some rain must fall.

Vincent Kars

Settings?
Staat er op de Bluesound iets als Bass boost, Loudness oid aan?
Toonregeling, indien beschikbaar dan laag wat afvlakken

Mijn ervaring is dat speaker in een hoek een zwaar opgeblazen bas heeft, de hoek werkt als een akoestische versterker.
Wat kan helpen is heel dicht tegen de muur (vermits de poort aan de achterzijde zit, die wordt dan "geblokkeerd")
De eerder genoemde sok is ook een goede oplossing.
Mogelijk heb je hier wat aan: http://audiophysic.de/aufstellung/index_e.html

Knosti de Platenwasser

Citaat van: Vincent Kars op  9 januari 2018, 23:08:00
Settings?
Staat er op de Bluesound iets als Bass boost, Loudness oid aan?
Toonregeling, indien beschikbaar dan laag wat afvlakken

Mijn ervaring is dat speaker in een hoek een zwaar opgeblazen bas heeft, de hoek werkt als een akoestische versterker.
Wat kan helpen is heel dicht tegen de muur (vermits de poort aan de achterzijde zit, die wordt dan "geblokkeerd")
De eerder genoemde sok is ook een goede oplossing.
Mogelijk heb je hier wat aan: http://audiophysic.de/aufstellung/index_e.html

Niet alleen de hoek versterkt de bas, maar ook het feit dat zowel de speakers als de luisteraar pal voor een keiharde muur staan, resp. zitten. 3x room gain is teveel van het goede.
Probleem is niet akoestiek, maar de opstelling in combinatie met deze speakers.
... on an Electrospective Odyssee.

Wim72

Ik zie een houten/laminaat vloer is dat een houtenvloer of betonvloer, mischien eens tegels met rubber eronder proberen en daarop de speakers bovenop plaatsen op skipes...

ArjanR1

De set een kwartslag draaien.
Monitor Audio PL500II - Audio Analogue ABsolute - Auralic Aries G2.2

seoman

Koop een room corrector. Heel handig apparaat, zeker met een vrouw in huis
of als je geen vrouw in huis hebt :probeer eerst idd de opstelling 90° te draaien
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

buiske2007

Ik heb deze Q Acoustics 3050 ongeveer een maand gehad, en om dezelfde reden al snel weer verkocht!
Citaat van: Bartus op  9 januari 2018, 21:02:19
Hoi!

Helaas irriteer ik mij al een poosje aan teveel laag in de woonkamer.
De bass staat gewoon wat irritant te dreunen, het lijkt soms wel of de lage tonen een beetje blijven hangen?

Al een poosje ben ik op zoek naar een oplossing. Heb de ''direct line'' van de versterker geprobeerd, speakers verder uit elkaar, dan weer dichter bij elkaar, verder van de muur etc.
Helaas geen verbetering. Merk wel dat als ik ze dichter bij de muur zet het nog erger wordt.

Mijn setup is als volgt:

Bron:          Bluesound node 2
Versterker: Technics SU-V670
Speakers:   Q Acoustics 3050

Alles met elkaar verbonden met prima interlinks en luidsprekerkabel.
Niet het beste van het beste, maar ook geen bouwmarkt meuk.

De kamer is 8,5 meter bij ongeveer 3 meter.
Soms heb ik het idee dat de luidsprekers gewoonweg te groot zijn voor de kamer, kan dit?

Bijgaand even een foto van de kamer inrichting. Achter mij staat nog een tafel met 4 stoelen en een kast.


Hier een filmpje, waar je volgens mij wel aardig moet kunnen horen waar het misgaat.
https://www.youtube.com/watch?v=q-wJwfptMGQ

Hopelijk kan ik met tips het geluid wat beter krijgen!


a.b.

10 januari 2018, 11:51:24 #14 Laatste wijziging: 10 januari 2018, 11:52:58 door a.b.
Citaat van: buiske2007 op 10 januari 2018, 11:32:21
Ik heb deze Q Acoustics 3050 ongeveer een maand gehad, en om dezelfde reden al snel weer verkocht!
Citaat van: Bartus op  9 januari 2018, 21:02:19
Hoi!

Helaas irriteer ik mij al een poosje aan teveel laag in de woonkamer.
De bass staat gewoon wat irritant te dreunen, het lijkt soms wel of de lage tonen een beetje blijven hangen?

Al een poosje ben ik op zoek naar een oplossing. Heb de ''direct line'' van de versterker geprobeerd, speakers verder uit elkaar, dan weer dichter bij elkaar, verder van de muur etc.
Helaas geen verbetering. Merk wel dat als ik ze dichter bij de muur zet het nog erger wordt.

Mijn setup is als volgt:

Bron:          Bluesound node 2
Versterker: Technics SU-V670
Speakers:   Q Acoustics 3050

Alles met elkaar verbonden met prima interlinks en luidsprekerkabel.
Niet het beste van het beste, maar ook geen bouwmarkt meuk.

De kamer is 8,5 meter bij ongeveer 3 meter.
Soms heb ik het idee dat de luidsprekers gewoonweg te groot zijn voor de kamer, kan dit?

Bijgaand even een foto van de kamer inrichting. Achter mij staat nog een tafel met 4 stoelen en een kast.

Hier een filmpje, waar je volgens mij wel aardig moet kunnen horen waar het misgaat.
https://www.youtube.com/watch?v=q-wJwfptMGQ

Hopelijk kan ik met tips het geluid wat beter krijgen!


Je kan wel luidsprekers kopen die geen laagbereik hebben zodat er ook geen bulten in het laag ontstaan, maar daarmee beperk je ook je weergave. En dat zou ik zonde vinden: een artiest gooit er niet voor niets af en toe een lekker laag tegenaan. En dat laag zou je redelijkerwijze ook willen horen op gewone luistervolumes? Dit gezegd hebbende kan je op zoek gaan naar subwoofers icm DSP. Je fronts kan je dan afrcrossen bij 80Hz. Die subwoofer(s) moeten dan wel zo geplaatst worden dat die je laagproblemen opheffen. Ze achter de luidsprekers/monitoren plaatsen gaat niet helpen, ze moeten op andere plekken komen te staan.

In de lengterichting luisteren is een optie, maar zonder maatregelen te nemen hou je vaak toch wel laagproblemen (beetje afhankelijk ook van hoe kritisch je bent). Wat in de huidige situatie een beetje zou kunnen werken is het bouwen van een laag-absorber achter je bank (denk aan minimaal 20 cm? - Knosti weet daar alles van). In de huidige opstelling gaat een DSP/Roomcorrectie je weinig helpen met die achterwand direct achter je luisterplek.  Ik denk niet dat hij dat goed kan corrigeren.





Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin