• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

DD+ converteren naar werkbaar signaal

Gestart door primemp, 11 januari 2018, 16:55:46

Vorige topic - Volgende topic

primemp

Hallo allemaal...

Ik kom er niet meer uit. Klinkt wellicht wat theatraal, maar het wordt zo langzamerhand een bomen/bos verhaal.
Het volgende is er aan de hand.
Ik heb een ziggo mediaxl box of horizon of hoe je dat maar noemt. Tegenwoordig hebben ze netflix op kanaal 150 gezet (en wie kijkt er dan nog gewone televisie programmering?!). Allemaal leuk, maar netflix stuurt alleen 5.1 Dolby Digital plus signaal uit. En dat wordt enkel uitgestuurd over de hdmi uitgang. Mijn receiver heeft geen hdmi ingang waar deze de audio uit ontleent, maar enkel de video doorstuurt. Ik moet dus wel 5.1 signaal over een optische kabel laten gaan. Voor alle andere signalen werkt dat prima (DTS, Dolby Surround). Nu is dus mijn vraag, hoe krijg ik het DD+ signaal geconverteerd naar een werkbaar signaal voor mijn receiver en dan het liefst via spdif of toslink kabel?

Mijn (oude) tv is een philips 42PFL5405H/12 met 4x hdmi waarvan 1 met hdmi arc (1.4) en een spdif coaxiale uitgang.
Mijn receiver is een Onkyo (ja, kak, maar does the job) HT-R518.

Ik las dat er converters bestaan voor HDMI audio opsplitsen naar hdmi en coaxiaal of optisch. Echter, las ik ook dat de hdmi uitgang van de horizon/media xl box beveiligd is, en het dus niet toestaat om het signaal te splitsen.
Ik snap werkelijk niet dat we in 2018 nog steeds zoveel gehannes hebben als het gaat om werkbare signalen/beveiligingen/aansluitingen/universeel geneuzel.

Ik zie nu enkel als oplossing het kopen van een 5.1 receiver die een hdmi DD+ ingang heeft en het hdmi signaal ook kan doorsturen naar mijn tv. Maar is dat echt de enige oplossing?!
When words fail, music speaks!

seoman

Ik vind die laatste optie niet zo gek.
Je kunt ook een nieuwe TV overwegen. Als je huidige TV niet de conversie kan maken van DD+ naar DD
maar die moet dan wel voor jou de vertaal slag maken naar DD of DTS.
Dat ziggo die optie niet heeft is RUK!

Hoe dan ook als je DD+ en dergelijke wil gaan luisteren dan zul toch een andere surround processor moeten regelen.
spdif is verouderd (1986) en dat is goed genoeg voor ouderwetse stereo.
Maar die kan de ontwikkelingen niet bijbenen wat betreft de huidige en nieuwe sound standaarden

Heeft de ziggo geen stereo uit?
Goed stereo is beter dan slechte surround!
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

Wim72

Ik heb zelf ook Ziggobox de goedkoopste en een Onkyo-receiver maar heb total geen probleem om het signaal op mijn Onkyo om te schakelen van 5.1 naar stereo en andersom en de Samsung stuurt de Onkyo aan met een optische kabel, ook al stuur ik de Onkyo aan met optische kabel vanuit de Ziggobox ook dan heb ik geen problemen met omschakelen?

primemp

Dank voor jullie antwoord.
Ik snap wat je zegt seoman, maar ik vind het een beetje te bizar voor woorden dat ik prima apparatuur (van nog geen 10 jaar oud) moet vervangen, omdat het formaat telkens vernieuwd. Prima dat het vernieuwt, maar maak het dan zo dat het nog te converteren is. Ik wil dus niet perse DD+ kunnen beluisteren, ik wil enkel 5.1 afluisteren via mijn 5.1 receiver.
Het voelt voor mij alsof je beter een receiver weg kunt gooien en een nieuwe kopen (wegwerpmaatschappij). Want, ik koop dan nu een nieuwe receiver geschikt voor DD+, en over een aantal jaar wordt Dolby Atmos de standaard (misschien, of misschien wel een andere standaard).
U snapt mijn punt ;)

Wim, het signaal schakelt prima. Als ik switch tussen verschillende bronnen of bijvoorbeeld zenders van dolby naar stereo, dan gaat dat lekker vlot. Ik heb mijn receiver ook middels optische kabel aangesloten op mijn ziggo mediabox xl. Werkt dus allemaal prima.
Alleen DD+ (netflix enige manier van 5.1 signaal uitsturen) wordt dus niet over een optische kabel verzonden, maar enkel over HDMI. Mijn receiver heeft geen hdmi ingang waaruit het audio kan onttrekken. Dus dat werkt niet.

Mijn frustraties zit dus in het idee mijn goede receiver weg te moeten doen en er geen mogelijkheid lijkt tot het converteren van het signaal (i.v.m. beveiliging).

primemp

Het begint er toch op te lijken dat ik een andere versterker nodig heb. Vraagje daarbij is, kan ik op 1 of andere manier mijn stereo speaker setup (B&W DM2 op luxman l-31) integreren in de surround setup? De 5.1 receiver heeft enkel speaker outputs en dus niet 1 stereo line output. Is dit om te vormen?

Ik wil dus uiteindelijk mijn stereo B&W's als 2 front speakers hebben en de rest van de dolby setup als extra toevoegen. Naar mijn idee is het het mooiste als ik de luxman erbij kan houden, i.v.m. mijn platenspeler en cd speler. Muziek luister ik toch het liefst stereo, dus de luxman is prima.

Wim72

12 januari 2018, 11:46:37 #5 Laatste wijziging: 12 januari 2018, 13:21:20 door Wim72
Ik moet er wel duidelijk bij vermelden dat ik Netflix niet kijk via Ziggo maar via de app op mijn Samsung-tv en dat via optisch uit vanuit mijn tv naar mijn Onkyo loopt naar optisch tv-in!
Ruim 5 jaar geleden bekeek ik Netflix via en kleine mediaspeler aangesloten met DVI op mijn oude Philips-tv zonder hdmi en ook met optisch uit naar mijn oude Pioneer receiver maar ook dat gaf geen problemen in 5.1...

seoman

Citaat van: primemp op 12 januari 2018, 09:30:18
Dank voor jullie antwoord.
Ik snap wat je zegt seoman, maar ik vind het een beetje te bizar voor woorden dat ik prima apparatuur (van nog geen 10 jaar oud) moet vervangen, omdat het formaat telkens vernieuwd. Prima dat het vernieuwt, maar maak het dan zo dat het nog te converteren is. Ik wil dus niet perse DD+ kunnen beluisteren, ik wil enkel 5.1 afluisteren via mijn 5.1 receiver.
Het voelt voor mij alsof je beter een receiver weg kunt gooien en een nieuwe kopen (wegwerpmaatschappij). Want, ik koop dan nu een nieuwe receiver geschikt voor DD+, en over een aantal jaar wordt Dolby Atmos de standaard (misschien, of misschien wel een andere standaard).
U snapt mijn punt ;)

Wim, het signaal schakelt prima. Als ik switch tussen verschillende bronnen of bijvoorbeeld zenders van dolby naar stereo, dan gaat dat lekker vlot. Ik heb mijn receiver ook middels optische kabel aangesloten op mijn ziggo mediabox xl. Werkt dus allemaal prima.
Alleen DD+ (netflix enige manier van 5.1 signaal uitsturen) wordt dus niet over een optische kabel verzonden, maar enkel over HDMI. Mijn receiver heeft geen hdmi ingang waaruit het audio kan onttrekken. Dus dat werkt niet.

Mijn frustraties zit dus in het idee mijn goede receiver weg te moeten doen en er geen mogelijkheid lijkt tot het converteren van het signaal (i.v.m. beveiliging).

Je frustratie moet je richten naar ziggo
Of naar de wetgeving die toestaat dat diensten eisen dat je bepaalde apparatuur moet gebruiken.
Iptv, wat kpn en ziggo aanbieden is zo universeel dat zou opbijna alle apparatuur moeten kunnen functioneren.
Vraag aan ziggo een tv aplicatie voor op de pc en jij kunt zelf kiezen hoe het geluid uitgevoerd wordt.

Voor nu: speel netflix af op je pc
Groeten Simon

primemp

Wim, dat klopt dan dus wel. De tv zet het signaal om van DD+ naar bijvoorbeeld DD.

seoman, De frustratie richt zich toch echt meer op de vernieuwingen die nieuwe apparatuur eisen. Het functioneert wel wat ze aanbieden, alleen niet zoals ik dat wil. Ik heb namelijk altijd de keus om stereo te gebruiken, alleen vind ik dat met mijn 5.1 set een beetje jammer.
De ziggo go applicatie is er niet voor Mac (wat ik uitsluitend heb in huis). De browsers ondersteunen geen uitvoer van DD+, dus via die weg lukt het ook niet. Dus via mijn Macbook pro (met digitale toslink output) krijg ik ook geen netflix 5.1 uitvoer.

Het zou dus opgelost zijn als de beveiliging van de HDMI output door de leverancier van de Mediabox xl uitgeschakeld zou worden, zodat ik het signaal op kon splitsen en converteren naar een ander 5.1 signaal.

Dit verhaal wordt inmiddels zo gecompliceerd, dat ik steeds meer neig naar een nieuwe receiver die dan ook gelijk maar dolby atmos support. Hopelijk gaat die dan in ieder geval 10 jaar mee...

Heintje

Geeft die Philips TV niet een 5.1-signaal uit (bv. over Toslink) wat je versterker kan gebruiken?

seoman

Citaat van: primemp op 12 januari 2018, 13:26:59
Wim, dat klopt dan dus wel. De tv zet het signaal om van DD+ naar bijvoorbeeld DD.

seoman, De frustratie richt zich toch echt meer op de vernieuwingen die nieuwe apparatuur eisen. Het functioneert wel wat ze aanbieden, alleen niet zoals ik dat wil. Ik heb namelijk altijd de keus om stereo te gebruiken, alleen vind ik dat met mijn 5.1 set een beetje jammer.
De ziggo go applicatie is er niet voor Mac (wat ik uitsluitend heb in huis). De browsers ondersteunen geen uitvoer van DD+, dus via die weg lukt het ook niet. Dus via mijn Macbook pro (met digitale toslink output) krijg ik ook geen netflix 5.1 uitvoer.

Het zou dus opgelost zijn als de beveiliging van de HDMI output door de leverancier van de Mediabox xl uitgeschakeld zou worden, zodat ik het signaal op kon splitsen en converteren naar een ander 5.1 signaal.

Dit verhaal wordt inmiddels zo gecompliceerd, dat ik steeds meer neig naar een nieuwe receiver die dan ook gelijk maar dolby atmos support. Hopelijk gaat die dan in ieder geval 10 jaar mee...

Ik vind het zo gek niet hoor om een nieuwe reciever te kopen.
Je doet er wellicht weer 10 jaar mee en is waarschijnlijk nog veel goedkoper dan 10jaar netflix!

Als je van die beveiliging af wil moet je netflix media gewoon downloaden!

Groeten Simon