• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Vintage koptelefoon 1000ohm

Gestart door ceephax, 26 maart 2018, 14:08:51

Vorige topic - Volgende topic

ceephax

Ik krijg deze week een JVC HP1000 vintage koptelefoon.
Deze is aan te sturen met 1000ohm. Waar stuur ik dat mee aan? Houd dat dan in dat met bv een mobiele telefoon niet te doen is en er dan iets kan beschadigen?
Ook krijg ik portable versterker die tot 600ohm gaat wat dan mij beter lijkt.
Wie heeft hier ervaring mee en kan mij wat nuttige info geven?
Bron digitaal:
Hifidelio Pro musicserver,
Cambridge Audio Stream Magic V1,
Phillips BDP-9600 blu-ray player.
Artora ArtoPlayer cd player.

Platenspeler:
JVC JL-A40

Amp:
JVC AX-Z1010tn
Qinpu A6000

Luidsprekers:
vd Hul Transmissielijn Monitors.

geerd

aansturen ?  de weerstand is 1000 ohm dus je versterker moet dat kunnen overwinnen .
op je telefoon doet hij dus niets of heen zacht deze zijn laag ohm .
600 ohm komt in de buurt dan zal hij wel spelen al hoewel niet hart .



zijn wel mooi om te zien en spelen niet verkeerd mits je de versterker ervoor hebt het moderne spul is dat dus niet zult dus echt op zoek moeten .
heb het gedaan met een litle dot mk III die gebruikte ik er wel eens voor
extra voor die het missen ,,,,  .....  ???? !!!!
zelf plaatsen waar nodig bvd of b,v,d

Sytse Fliege

Da's een andere Geerd, 't is deze;

Ach, kikker toch op!

ceephax

Het is inderdaad de koptelefoon die Opa S. laat zien.
Die andere is ook mooi, maar errrug prijzig volgens mij.
Ik vraag mij af wat het idee is achter 1000ohm voor een klein ogende koptelefoon... Of zou ie bij een bijpassende versterker horen? Er is zo goed als niets over te vinden.
Ik ben wel benieuwd hoe die klinkt.
Aangezien ik helemaal tevreden ben over mijn stereo set is nou het hoofdtelefoon gebeuren aan de beurt. En op de 1 of andere manier spreekt JVC mij hierin heel erg aan.
Bron digitaal:
Hifidelio Pro musicserver,
Cambridge Audio Stream Magic V1,
Phillips BDP-9600 blu-ray player.
Artora ArtoPlayer cd player.

Platenspeler:
JVC JL-A40

Amp:
JVC AX-Z1010tn
Qinpu A6000

Luidsprekers:
vd Hul Transmissielijn Monitors.

Sytse Fliege

JVC heeft erg mooie dingen gemaakt. Het is wel duidelijk dat Matsushita (Technics/Panasonic) als toenmalige eigenaar ze op dat gebied hun gang heeft laten gaan, ook al waren er natuurlijk ook wel gezamenlijke zaken, zoals het CD-4 quadrafonische systeem.

Die hoofdtelefoon zal het op een normale (vintage) stereo wel gewoon doen. Op een smartphone o.i.d. vermoedelijk niet (goed).

Er zijn wel hoofdtelefoons met hogere impedantie geweest, tot aan 4000 ohm aan toe.
Ach, kikker toch op!

geerd

dat was toen normaal een van 60 ohm was niet te koop begon zo bij 400 ohm en dan de meest verkochte 600 en 800 ohm modellen de speciale zoals deze 1000 ohm en zelfs nog meer hoorde bij de toppers .
de wood die ik heb gehad is hetzelfde als die jij hebt alleen met wood schelpen ooit eens verkocht omdat ik hem niet gebruikte .
ik heb een akg en daar is nog geen betere voor gevonden door mij dus was de wood snel verkocht  ;D ;D
extra voor die het missen ,,,,  .....  ???? !!!!
zelf plaatsen waar nodig bvd of b,v,d

fusion

ik heb al 40 jaar de Sennheiser HD414 deze is 2000 Ohm , geen enkel probleem met versterkers en cd spelers.

ceephax

26 maart 2018, 23:52:24 #7 Laatste wijziging: 26 maart 2018, 23:54:40 door ceephax
JVC heeft idd super mooi spul en word volgens mij erg ondergewaard Opa S. jij hebt wel kennis dus kan dat vast beamen.
Ik heb eens wat gelezen op een forum met Naïm liefhebbers die hun spul inruilden voor vintage JVC versterkers volgens mij de AX1,AX2 of AX5 iets in die geest, type weet ik niet zo meer maar geen zeldzaam ding. Ze staan veel op Mp.
Mocht ik nou geen heil in de JVC HP1000 zien mss is het dan iets voor jou? Tis wel een zeldzaam beestje.
En die sennheiser 414 schijnt nog erg goed te zijn en dat de JVC er van is afgeleid.
Bron digitaal:
Hifidelio Pro musicserver,
Cambridge Audio Stream Magic V1,
Phillips BDP-9600 blu-ray player.
Artora ArtoPlayer cd player.

Platenspeler:
JVC JL-A40

Amp:
JVC AX-Z1010tn
Qinpu A6000

Luidsprekers:
vd Hul Transmissielijn Monitors.

ceephax

27 maart 2018, 19:59:12 #8 Laatste wijziging: 27 maart 2018, 20:35:32 door ceephax
Net de HP1000 Ontvangen. De staat is mooi voor zijn leeftijd maar beetje oppoetsen kan geen kwaad. De oorkussens zijn ook nog redelijk en zit beter dan ik had verwacht.
Even kort geluisterd en het klinkt best aangenaam maar heb wel het gevoel dat m'n versterker hem niet goed aan kan sturen. Het klinkt wat vladderig en er mist dynamiek.
Maar ik weet niet of ik hem echt ga gebruiken ondanks de coolness factor.
Bron digitaal:
Hifidelio Pro musicserver,
Cambridge Audio Stream Magic V1,
Phillips BDP-9600 blu-ray player.
Artora ArtoPlayer cd player.

Platenspeler:
JVC JL-A40

Amp:
JVC AX-Z1010tn
Qinpu A6000

Luidsprekers:
vd Hul Transmissielijn Monitors.

Tom-s

Misschien eens kijken naar een Output Transformer Less buisversterker voor hoofdtelefoons?
Oude receivers/versterkers waar de koptelefoon uitgang komt van de speakerversterking kunnen dit soort koptelefoons vaak ook wel aan.

seoman

Hoeveel watt will je in dat ding pompen?

Als je hem aan de luidspreker klemmen hangt en je versterker heeft een 30V uitgangsspanning.
Dan haal je zowaar 0.9Watt

geen idee wat die koptelefoon nodig heeft om lekker te spelen.
Maar met de 2V uit je telefoon kom je niet boven de 4miliwatt

Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"