• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Brom in verlengkabel platenspeler.

Gestart door Zspirit, 9 juni 2018, 18:13:25

Vorige topic - Volgende topic

Zspirit

9 juni 2018, 18:13:25 Laatste wijziging: 9 juni 2018, 18:57:04 door Zspirit
Hallo Audio liefhebbers.

Sinds kort ben ik verhuisd en nu eindelijk de inrichting een beetje klaar is kan ik eindelijk mijn geliefde audioapparatuur weer aansluiten.
Helaas kan ik bij mijn nieuwe inrichting mijn platenspeler niet meer naast mijn versterker zetten waardoor ik genoodzaakt ben de audiokabel van de platenspeler naar de versterker te verlengen. De aansluiting was voorheen als volgt;
Platenspeler> din naar RCA > versterker.
De din naar RCA ziet er zo uit:

Omdat de platenspeler in mijn nieuwe situatie een stuk verder staat heb ik een RCA verlengkabel gekocht (van 5 meter) en als ik deze aansluit krijg ik een enorme bron, echt enorm hard. Dat is als ik enkel de verlengkabel heb aangesloten zonder deze aan de platenspeler aan te sluiten. Als ik hem vervolgens op de platenspeler aansluit is het minder hard maar nog steeds veel te aanwezig.

Dus enkel de verlengkabel aansluiten zorgt al voor een brom. Ik heb kabelbreuk uit kunnen sluiten door de kabel te gebruiken op een normaal aux kanaal in mijn versterker en mijn iPhone er aan te hangen en dan klinkt het geluid prima zuiver.
Het is dus vreemd dat die brom er niet is als ik de verlengkabel aansluit op een normale aux ingang maar wel icm phono.

Om een probleem met versterker of platenspeler uit te sluiten heb ik de platenspeler aangesloten zonder de verlengkabel en dan werkt alles prima, geen brom of iets dergelijks. Het moet dus wel die verlengkabel zijn.

Uiteraard ben ik eerst gaan googelen zo als het hoort en ik kwam tot de conclusie dat ik gewoon een waardeloze kabel heb gekocht. Ik heb een goedkope verlengkabel gekocht die waarschijnlijk gewoon slecht geïsoleerd is en hierdoor wordt de brom veroorzaakt. Ik heb deze kabel gekocht: https://www.allekabels.nl/tulp-kabel/9/1573/tulp-verleng-kabel.html

Nu is mijn vraag; is mijn analyse correct dat de brom waarschijnlijk komt door de slecht geïsoleerde verlengkabel en zal een kabel van betere kwaliteit waarschijnlijk dit probleem verhelpen?
En zo ja, welke kabel raden jullie aan, ik wil nu eigenlijk niet meer bij allekabels bestellen en gewoon kwaliteit kopen. Dit was gewoon stomme zuinigheid.

De platenspeler aansluiten zonder verlengkabel is geen optie omdat ik hem gewoon nergens dichterbij kwijt kan.
Iets rechts is iets kroms dat verbogen is.

richard

9 juni 2018, 18:32:55 #1 Laatste wijziging: 9 juni 2018, 18:36:01 door richard
Volgens mij is het niet de verlengkabel, maar de lengte van de verlengkabel. Een prima antenne voor het oppikken van 50 Hz brom.

Misschien kun je de (of een nog aan te schaffen) phono preamp dicht bij de platenspeler zetten en van daar met de RCA (of nog beter XLR) naar de line-in van de versterker. Dan is het signaal door de kabel sterker en heeft storing minder invloed.
Genoeg is beter.

Zspirit

9 juni 2018, 18:55:27 #2 Laatste wijziging: 9 juni 2018, 19:13:09 door Zspirit
Citaat van: richard op  9 juni 2018, 18:32:55
Volgens mij is het niet de verlengkabel, maar de lengte van de verlengkabel. Een prima antenne voor het oppikken van 50 Hz brom.

Misschien kun je de (of een nog aan te schaffen) phono preamp dicht bij de platenspeler zetten en van daar met de RCA (of nog beter XLR) naar de line-in van de versterker. Dan is het signaal door de kabel sterker en heeft storing minder invloed.
Bedankt voor je advies.
Als ik het goed begrijp is het signaal van de platenspeler veel zwakker en pikt de kabel daardoor eerder een brom op.
Een pre-amp verhelpt dit probleem door het signaal te versterken waardoor de bron minder snel wordt opgepikt?
Wordt de platenspeler/pre-amp dan ook niet meer aangesloten op de phono ingang maar op een normale aux?
Tot slot, als ik je goed begrijp gaat een andere kabel niet helpen? ik dacht zelf eigenlijk dat 5 meter nog wel oke was.
Nogmaals bedankt voor je hulp  ;D

EDIT: ik denk er over het toch even te proberen met een beter kabel zo als deze: https://www.coolblue.nl/product/731027/procab-cla850-2x-rca-male-2x-rca-female-5-meter.html
is dat de moeite waard of hoef ik dit echt niet te proberen?
Iets rechts is iets kroms dat verbogen is.

Sytse Fliege

Je kan het gewoon proberen, je kan de kabel terugsturen. Betaal je uiteraard wel de verzendkosten.

Maar ik moet zeggen dat ik ook denk dat 5 meter te lang is voor welke phonokabel dan ook.
Ach, kikker toch op!

Zspirit

Citaat van: Opa S. op  9 juni 2018, 19:22:39
Je kan het gewoon proberen, je kan de kabel terugsturen. Betaal je uiteraard wel de verzendkosten.

Maar ik moet zeggen dat ik ook denk dat 5 meter te lang is voor welke phonokabel dan ook.
Oke jammer, bedankt voor je advies.
Omdat die kabel die ik heb gekocht toch mijn argwaan werkt koop ik die kabel gewoon.
Mocht het niet werken dan koop ik een Pre-amp en dan komt die kabel als nog wel van pas.
Heb je toevallig nog advies voor een pre-arm ik houd het graag zo goedkoop mogelijk.
Volstaat zo iets: https://www.coolblue.nl/product/687050/vivanco-pa-115.html#direct-naar-productinformatie

Alvast bedankt weer  ^-^
Iets rechts is iets kroms dat verbogen is.

richard

Geen idee wat voor platenspeler je hebt, maar de wat duurdere voorversterkers hebben wat meer mogelijkheden om deze optimaal aan je element aan te passen. MM en MC en in te stellen capaciteit.

Maar misschien is dat ook een brug te ver. 
Genoeg is beter.

Zspirit

Citaat van: richard op  9 juni 2018, 20:14:48
Geen idee wat voor platenspeler je hebt, maar de wat duurdere voorversterkers hebben wat meer mogelijkheden om deze optimaal aan je element aan te passen. MM en MC en in te stellen capaciteit.

Maar misschien is dat ook een brug te ver.
Ik heb een  Erres DT oftewel een Philips 312 ooit 20 euro voor betaald.
Wil graag goed geluid maar moet wel in perspectief staan met het bedrag, eerlijk gezegd heb er ik niet veel geld voor over.
Ik ondervind over het algemeen meer hinder van stof op mijn plaat dan andere geluidsissues.
Iets rechts is iets kroms dat verbogen is.

Sytse Fliege

Ach, kikker toch op!

Sytse Fliege

Ach, kikker toch op!

Gooffy

Denk ook dat de lengte er geen goed aan doet, mis in het verhaal wel de massa draad, is deze wel aangesloten ?
Living: Denon AVR-X1700H, Samsung: QE55Q85R, Dali: Zensor 7 + 1, Mission: 73c, Ziggo: Next Media Box, Humax: ihdr-5200, Chromecast Audio, Dual: 704/Shure V15-III, LG: BD570, HTPC: Kodi, Logitech Harmony ultimate hub. Set 2 garage/Terras: Yamaha RX-V530RDS, B&W DM5, Mission 760i, Chromecast Audio.

Zspirit

Citaat van: Opa S. op  9 juni 2018, 20:32:41
Dat ding van jouw link is niet op voorraad. Deze wel, en ook goedkoper :); https://www.bax-shop.nl/phono-voorversterker-attenuator/behringer-pp-400-phono-voorversterker

Thanks, krijg vandaag de nieuwe kabel binnen als dat niet helpt ga ik zo iets halen.

Citaat van: Gooffy op  9 juni 2018, 22:57:13
Denk ook dat de lengte er geen goed aan doet, mis in het verhaal wel de massa draad, is deze wel aangesloten ?
De massa draad is de aarde toch? Die zit bij de platenspeler niet los, die is intern aan de voet van de platenspeler bevestigt als ik mij niet vergis.
Iets rechts is iets kroms dat verbogen is.

Heintje

Je kunt gemakkelijk uitproberen waaraan het ligt:
- sluit de kabel aan zodat hij zo hard mogelijk bromt
- schuif over de hele lengte van de kabel een ijzeren pijp / ijzeren pijpen 
Als dan de brom weg is, pik je met die kabel een 50 Hz brom op uit het elektriciteitsnet.
Je kunt de brom al een stuk minder maken door hem zoveel mogelijk uit de buurt te houden van netsnoeren: elke cm telt daarbij.

Zspirit

Bedankt voor de hulp allen!
De nieuwe kabel verhelpt de ruis bijna helemaal.
Alleen als ik de versterker op max volume zet kun je als je heel goed luistert een hele lage brom horen maar dus alleen als hij op zn max staat en zover ga ik nooit.
Een beter geïsoleerde kabel heeft in mijn geval het probleem dus verholpen.
Bedankt voor al het advies!
Iets rechts is iets kroms dat verbogen is.

SunRayes

Misschien had het ook geholpen als je een 5 meter DIN verlengkabel had genomen.
Die heeft de aarde als beschermmantel om de signaalkabels heen. En dan je verloopje vlakbij de versterker.

Zspirit

Citaat van: SunRayes op 10 juni 2018, 20:04:51
Misschien had het ook geholpen als je een 5 meter DIN verlengkabel had genomen.
Die heeft de aarde als beschermmantel om de signaalkabels heen. En dan je verloopje vlakbij de versterker.
ja daar heb ik naar gezocht maar die kon ik dus nergens vinden.
Iets rechts is iets kroms dat verbogen is.