• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Brom in verlengkabel platenspeler.

Gestart door Zspirit, 9 juni 2018, 18:13:25

Vorige topic - Volgende topic

SunRayes

Citaat van: Zspirit op 10 juni 2018, 22:18:46
ja daar heb ik naar gezocht maar die kon ik dus nergens vinden.

Ze zijn ook een beetje uit de tijd. Volgens mij zit DIN alleen nog op oude platenspelers.
Ik ben ook met wat oude platenspelers bezig, ook allemaal met DIN, en eigenlijk ontdek ik nu dat het best jammer is dat versterkers met Phono ingang allemaal RCA hebben. En geen DIN aansluiting. Al is het maar een tweede aansluiting.

Ik heb een oude Technics SU 7300 versterker waar je wel voor een DIN ingang voor de Tape In kan kiezen (er is ook een RCA aansluiting), maar voor de Phono is het RCA.
En dan moet je naast de RCA een aparte aarde kabel aansluiten.

Sytse Fliege

Goed te horen dat het lukte met de andere kabel.

Wat de DIN aansluiting op de Technics betreft, als je een beetje handig bent maak je daar gewoon een aansluiting voor een (DIN) platenspeler van.
Ach, kikker toch op!

SunRayes

Citaat van: Opa S. op 11 juni 2018, 00:01:02
Goed te horen dat het lukte met de andere kabel.

Wat de DIN aansluiting op de Technics betreft, als je een beetje handig bent maak je daar gewoon een aansluiting voor een (DIN) platenspeler van.

Ja, inderdaad.
Toen ik gisteren mijn reactie plaatste, dacht ik inderdaad: "Ik ga die aansluiting gewoon aanpassen!".
Ik zat eerst nog te denken om de platenspelers aan te passen, maar dan zit je met dat extra aard-schroefje. Want ik kan niet zo snel een echt mooie aard-schroef vinden.
Maar een DIN op de versterker bij plaatsen, is eigenlijk net zo mooi.

richard

Citaat van: SunRayes op 10 juni 2018, 23:03:42
Citaat van: Zspirit op 10 juni 2018, 22:18:46
ja daar heb ik naar gezocht maar die kon ik dus nergens vinden.

Ze zijn ook een beetje uit de tijd. Volgens mij zit DIN alleen nog op oude platenspelers.
En op Naim.
Genoeg is beter.

Heintje

Citaat van: richard op 11 juni 2018, 19:59:41
Citaat van: SunRayes op 10 juni 2018, 23:03:42
Citaat van: Zspirit op 10 juni 2018, 22:18:46
ja daar heb ik naar gezocht maar die kon ik dus nergens vinden.

Ze zijn ook een beetje uit de tijd. Volgens mij zit DIN alleen nog op oude platenspelers.
En op Naim.

Gelukkig wel: altijd bromvrije aansluitingen van echt prima kwaliteit, en jaaaarenlang zonder storingen!
(De standaardkabels lijken duur, totdat je er na 10 jaar achterkomt dat ze nog steeds prima voldoen zonder één storing.)

richard

Citaat van: Heintje op 11 juni 2018, 22:45:42
(De standaardkabels lijken duur, totdat je er na 10 jaar achterkomt dat ze nog steeds prima voldoen zonder één storing.)
Het is uiteindelijk kwaliteit zoals vastgelegd door het Deutsches Institut für Normung, net als HiFi. ;D
Genoeg is beter.

Heintje

Ja, met een aanvulling: ook Philips gebruikte dat, maar dat gaf na (veel) jaren wel degelijk contactproblemen.
Bij Naim niet, zowel niet in de betaalbare lijn kabels (de grijze) als in de dure (zwart).
De materiaalkwaliteit en montagekwaliteit speelt dus wel degelijk mee in het verhaal.

SunRayes

Om even het onderwerp weer tevoorschijn te halen:
Ik heb de afgelopen weken een oude Lenco platenspeler en Lenco versterker schoon gemaakt en van DIN aansluitingen voorzien.
Gisteren heb ik even proef gedraaid, en geen brommetje te horen. Alleen zuiver muziek.
Bij de platenspeler heb ik de hele kabel vervangen, en een DIN stekker op gezet.
En bij de versterker heb ik een DIN chassisdeel parallel aan de phono tulp ingang gemaakt.









Het gekke is, dat er bij de platenspeler geen aarde aansluiting is.
Toen ik de DIN kabel er op aangesloten had, en met een verloop op de tulp ingang aansloot, had ik brom. Toen heb ik een aard kabel van het chassis van de platenspeler aan de versterker aan gesloten, en toen was het weg.
Maar nu met die DIN naar DIN is het zonder aardkabel al goed.

Groeten, Raymond

Niemand

Dinkabel is eigenlijk beter wat dat aangaat ,meer bromvrij dan rca
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Roots

Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SCD-555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

Heintje

@SunRayes:
Mooi werk, maar je moet wel je soldeertin goed door laten vloeien: het ziet er nu uit als "plakwerk" en dat houdt niet lang. Nu is het 90%, dan is het 100%.
Ik denk dat als je de bout goed warm laat worden, zowel plugoog als draad ermee verhit en dan voldoende harskern soldeertin toevoegt, je hele mooie (houdbare) soldeerverbindingen krijgt.

Sytse Fliege

Een DIN kabel heeft een extra poot voor ground, zie je ook op de foto met de tweede DIN aansluiting (het zwarte kabeltje).

Als je van DIN naar RCA laat verlopen mis je die ground als je geen verloop hebt met een extra ground aansluiting, zoals deze;

Ach, kikker toch op!

Zspirit

Citaat van: Opa S. op 14 september 2018, 08:25:57
Een DIN kabel heeft een extra poot voor ground, zie je ook op de foto met de tweede DIN aansluiting (het zwarte kabeltje).

Als je van DIN naar RCA laat verlopen mis je die ground als je geen verloop hebt met een extra ground aansluiting, zoals deze;


Ah interessante aanvulling, dit had dus ook nog een oplossing kunnen zijn?
Bedankt voor alle reacties nog. Gelijk diepgang hier :)
Iets rechts is iets kroms dat verbogen is.

d'Oh!

Ik had ook een brom die bij hogere volumes te horen was. Op een andere website las ik dat als je een verloopstuk DIN-RCA hebt tussen platenspeler (heppik) en preamp, het kan helpen een draadje tussen phono amp en de mantel van de DIN plug te doen. Daar kan mooi het inkepingklje voor dienen. Werkt briljant inderdaad, weg brom.
Nad 2400 (amp) Nad 117 (preamp) Nad 613 (cass.) Philips 22GA312 (TT) Philips CDR870 (cd rec) Philips BDP3000 (dvd/cd) Sony CDP C545 (cd) Cyrus 781

superge

Die verloopjes die je kant en klaar koopt geven altijd teveel brom. Als ik er zelf eentje maak met goede pluggen en snoer dan is het doodstil.

Tip: de aardedraad alleen aansluiten op de mantel van de contra din plug. En niet aan de centrale pin van de din waar ook de minnen van l en r op zitten.

Nog beter: nieuwe goede kabel aanleggen met rca en aardedraad, en dan in de speler de aarde en de minnen loshalen.