• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

vervorming in cd speler

Gestart door audioleon, 29 juni 2018, 16:11:41

Vorige topic - Volgende topic

audioleon

Hallo!

Heb me net aangemeld op dit forum dus hallo allemaal :-)
Vandaag heb ik een stereo setje gekocht en er is veel werk aan dus er zullen nog wel meer vragen komen.
De cd speler doet het weer nadat ik de laser heb schoongemaakt en de lade werkt weer goed na wat smering.
Het probleem is dat bij de uitloop van nummers,dus aan het eind,er een rare vervorming te horen is.Tijdens het nummer is dat niet aanwezig of ik hoor het niet omdat het geluid van het nummer dan veel harder is.Herkent iemand dit?En is het verstandig de speler niet meer aan te zetten.En wat zou een revisie bij benadering kosten?Het is al uit de vorige eeuw dus denk dat dat wel nodig zal zijn.

Alvast bedankt,Leon.

audioleon

Heb het deels opgelost door het voltage op 240 te zetten ipv 220 waar het op stond.Het is nu al een stuk minder.Kan het zijn dat ik iets kapot gemaakt heb doordat ik het op 220 had staan?

Sytse Fliege

Lijkt me niet, tenzij er iets al op apegapen lag.

Maar het zou een hoop schelen als je merk en type er bij zou vermelden, de ene cd-speler is de andere niet :)

PS: Welkom uiteraard!
Luistervink

audioleon

Bedankt Opa S

Het is een Marantz CD-84 een oud beestje dus uit 1984 :-)
Het geluid is verder echt wel heel goed.

audioleon

29 juni 2018, 16:53:38 #4 Laatste wijziging: 29 juni 2018, 16:56:10 door audioleon
Dit is de set.Hij staat nu nog online.
https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/stereo-sets/m1299425324-audio-set.html?c=9b26ed2a557deff636f4f8b9c5b7a618
Er zitten andere tweeters in de speakers maar heb de originele er bij en die werken nog maar bij 1 is het middelste bolletje een beetje ingedeukt.Is dat erg en is dat nog goed te krijgen?

Wim72

audioleon

Hoi Wim,

Dat had ik al gelezen  :)  Ben niet veel gewend wat cd spelers betreft maar ik hoor en voel wel met bijna 10kg dat dit anders is.Het is moeilijk te omschrijven maar het lijkt alsof alles losser van elkaar staat en er dus veel meer detail in zit.Ik zal wel onzin verkopen maar dat is een beetje wat ik voel.Wil die cd speler in ieder geval wel redden en zou graag een advies hebben hoe dat aan te pakken.En vooral wat en waar.Waar moet ik aan denken om deze te laten reviseren?Zijn er adressen om zeker naar toe te gaan voor vakwerk?En tips om de buitenkant te reinigen zijn ook welkom.Ben een keer aan het poetsen geweest bij een oude Akai en de letters gingen mee in het poetsproces  :( Gelukkig kunnen beperken maar een deel was weg.Hoe pakken de doorgewinterde audio liefhebbers dit aan?

Wim72

Er zitten hier een aantal mensen op het forum die vooral de oude eerste series Philips cd-spelers aanmerken als zeer goed en zelfs modificeren deze zijn gewild onder een kleine groep audiofielen, deze Marantz komt uit de periode dat Marantz en Philips nog een gezamelijk concern was mischien kunnen deze mensen tips/advies geven?
Mischien is modificeren ook mogelijk net als bij sommige Philipsen?

audioleon

Ik weet niet goed wat ik me voor moet stellen bij modificeren?Betere onderdelen is natuurlijk altijd goed.Maar de klank aanpassen lijkt me niks.Ook al is het beter.Ik raak met de minuut enthousiaster.Nogmaals de vraag,is het verstandig hem nu niet teveel aan te doen?

Wim72

Ga maar zoeken op Philips/Marantz NOS-modificatie, genoeg te vinden op dit forum maar ook als je dit invoert op google kom je ook heel wat tegen.
Welke type Marantz cd-spelers hier geschikt voor zijn en welke niet weet ik niet...

Wim72

29 juni 2018, 19:52:32 #10 Laatste wijziging: 29 juni 2018, 20:15:42 door Wim72
Met een NOS-modificatie maak je van een van zichzelf een goede Philips cd-speler een high-end cd-speler volgens sommigen!
Vintage cd-spelers die in aanmerking komen voor dit soort NOS-modificaties vraagt men de laatste tijd behoorlijk wat meer geld voor op marktplaats en ebay dan pakweg 5 jaar geleden.

Wim72

Klik maar eens op deze link:

https://www.marktplaats.nl/verkopers/22320675.html?categoryId=35&sortBy=price&attributes=S%2C56&attributes=S%2C69&startDateFrom=always

De prijzen van Vintagechief zijn naar mijn mening niet helemaal realistisch maar geven wel aan dat bepaalde types Philips en Marantz cd-spelers met bepaalde type loopwerken en eventueel geschikt voor modificatie etc behoorlijk wat waard zijn mits in goede conditie...

audioleon

Hoi Wim,

Hoe meer ik deze dingen lees hoe meer ik me begin te schamen.Ik heb deze complete set met alles voor €30 gekocht en heb €50 betaald om het thuisbezorgd te krijgen.Op het moment gister avond wist ik nog niks van de set.Ik zag het op Marktplaats en belde meteen en kwam tot een overeenkomst.De vraagprijs was €30.Ik vond het een leuk setje en de cd speler had ik niet herkend als zijnde wat het is.

Nu ik wat gezocht heb weet ik dat het bijna diefstal is.Heb de verkoper aangeboden de winst te delen als ik het ooit verkoop of het af te kopen met €100 wat ik nu niet beschikbaar heb.Hij laat me weten dat ik de eerste was en ik dus als eerste maalde of zoiets.Van die winstdeling wil hij niks weten want hij gunt het mij.Ik ga met behulp van dit forum die set in top staat brengen en ga dan die man eens uitnodigen voor een bakje koffie en luistergenot.

Had eerder op een setje MFB geboden *587 en kreeg een reactie dat ik het kon kopen voor mijn geboden bedrag omdat ik om de hoek woon en de verkoper liever niet aan handelaren verkoopt.Dat hij weet dat ik geen handelaar ben is knap maar waardeer het wel.Ik ben geen handelaar.Heb het nu al uit gegeven maar ga maandag dat bedrag aan de bewindvoering vragen om die speakers te kunnen kopen "=_ Heb de 85's en ben heel erg benieuwd naar de grotere.

Groeten Leon.

Wim72

Sommige oudere/vroegere modellen cd spelers van Philips/Marantz hebben een behoorlijke waarde, dat wil niet automatisch zeggen dat ieder oud model of het model van jouw veel waard is.
Als b.v. jouw model in een slechte staat verkeerd waarbij veel dure reparaties en onderhoud moet plaatsvinden en niet geschikt voor een NOS-modificatie dan is de waarde weinig tot nihil!

Voor 30 Euro een setje losse componenten van Marantz kopen die goed werken is niet duur maar om nu te zeggen dat je veel te weinig hebt betaald gaat me weer wat te ver...

Als jouw cd spelertje verder in prima staat verkeerd en alles werkt geen dure reparaties nodig heeft en geschikt voor NOS-modificatie dan levert zoiets op Marktplaats nog wel wat centen op, verkijk je niet op de kosten van reparaties of modificaties laten uitvoeren een NOS-modificatie laten uitvoeren door een goede reparateur/expert is ook niet gratis.

Of jouw cd speler een bepaalde waarde heeft of geschikt is voor door sommigen bejubelde NOS-modificatie kan alleen een expert beoordelen.

Wim72

P.S. Pas ook op met MFB speakers, als het in goede staat verkeerd dan spelen ze prachtig met voor de afmetingen een prachtig diep laag maar als er iets aan mankeert kunnen de kosten voor reparatie/onderhoud behoorlijk oplopen.