HDTV in Nederland?

Gestart door Lars, 13 december 2005, 21:15:14

Vorige topic - Volgende topic

Lars

Ik lees op Tweakers.net dat volgend jaar HDTV geïntroduceerd wordt.
Bron: http://tweakers.net/nieuws/40325

Eindelijk naar vele jaren wachten, komt er HDTV. 8)
We zijn er nog niet als het er is, maar een begin is er.

CiteerHet WK voetbal van volgend jaar wordt door Casema en Essent gepresenteerd als de uitgelezen kans voor voetbalminnend Nederland om kennis te maken met high-definition-televisie (HDTV). De twee kabelaars komen in het tweede kwartaal van volgend jaar met digitale HDTV-abonnementen waarbij een sportzender is inbegrepen die de WK-beelden in het formaat van 1920x1080 pixels uitzendt.

Al ben ik geen voetbal liefhebber en ook geen moderne televisie bezit, zou ik het wel heel graag willen hebben.
Mooie is dat HD-DVD,  Blu-Ray en de Holodisc ook volgend jaar op de markt komen, zodat HDTV nog beter gestimuleerd kan worden.

Wat vinden jullie ervan?
Groeten,
Lars.

"Believe nothing, no matter where you read it, or who said it, no matter if I have said it, unless it agrees with your own reason and your own common sense."
"You know what music is? A harmonica connection between all human beings."

Koei

Thou shalt remember that guns, bitches and bling were never part of the four elements and never will be.

seoman

Als het net zo snel gaat als pal plus dan kan ik nog wel 10 jaar wachten met het aanschaffen van een hdtv.

En voetbal is wel het laaste wat ik wil zien!
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

theo technics

Citaat van: seoman op 13 december 2005, 22:43:23
Als het net zo snel gaat als pal plus dan kan ik nog wel 10 jaar wachten met het aanschaffen van een hdtv.

Precies, ik wacht wel eerst af ;)
Alles is beter dan niks, het enige wat telt is muziek.

leen

Ik wacht ook maar eens rustig al, laten de omroepen eerst maar een goede programma's gaan maken.
En ook nog afwachten welk systeem er komtinopvolging van dvd.
Ik heb een tv met palplus decoder maar moet bij kijken via de sataliet die uitschakelen om goed beeld te krijgen.
Dus in digitale tv zit weer geen palplus.
Ben bang dat hdtv het zelfde lot beschoren is.

mvg Leen.
H/K avr 130 receiver 2×Mission 704.  4 × Mission 731imp pro en een NAD 315BEE amp
diy sub cassete deck Sony 750ES Technics sl120+ sme 3009 mkII imp Philips 412mkII sat tuners digital Philips 2200
Yamaha CDX-497 cd speler dvd philips520 Bekabeling interlink rg 58u
Luidsprekerkabel koperdraad 4mm²

Ufootje

ik voorspel dat het dezelfde kant uitgaat als met breedbeeld..
over 10 jaar ongeveer 10% van de uitzendingen in HDTV,
en een complete wildgroei van resoluties en (on)mogelijkheden...

Lars

Essent gaat volgend jaar in mei beginnen met drie tot vijf zenders in HDTV. De HDTV ontvanger van Samsung gaat 300 euro kosten.

Ik gok dat HDTV minder dan 10 jaar zal duren voordat het echt aanwezig is. Ik ga voor de 5 jaar. Televisies zijn er al, ontvangers komen eraan. Alleen de zenders nog.

En dat laatste gaat lastig worden, omdat ze alles om moeten zetten. Kost weer veel geld. Maar hopelijk zien nu wel het voordeel in en gaan ze dat snel doen.

Digitale televisie wat nu in opmars is, heeft ook ongeveer 5 jaar geduurd.
Groeten,
Lars.

"Believe nothing, no matter where you read it, or who said it, no matter if I have said it, unless it agrees with your own reason and your own common sense."

theo technics

Laat ze eerst maar eens beginnen met breedbeeld in Hilversum anders kan Essent hier ook niks mee ;)

Lars

Citaat van: theo technics op 14 december 2005, 18:47:59
Laat ze eerst maar eens beginnen met breedbeeld in Hilversum anders kan Essent hier ook niks mee ;)
Opzich is HDTV al breedbeeld, dus dan heb je direct twee vliegen in een klap. :)

Ik las ook al dat in Krimpen aan de IJssel al HDTV beschikbaar is, alleen voor hun dan. :P :(
http://www.kabeltvkrimpen.nl/welkom.php
Groeten,
Lars.

theo technics

Wat ik bedoel Lars, hoeveel uitzendingen van de Nederlandse uitzendingen zijn daadwerkelijk in breedbeeld opgenomen ;)

seoman

Citaat van: theo technics op 15 december 2005, 00:04:11
Wat ik bedoel Lars, hoeveel uitzendingen van de Nederlandse uitzendingen zijn daadwerkelijk in breedbeeld opgenomen ;)
Er is een serie op net5 die al in HighDefinitiojn is opgenomen.
Die hoeft dus alleen maar ongewijzigt uitgezonden te worden.
Er is vast meer materiaal.
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

erreper

Waarom moet het hier allemaal zo lang duren vraag ik mij af. Het zal een keer tijd worden dat ze gaan uitzenden in HD kwaliteit. Eerst nog al die onzin van digitale televisie, (nou ja.. digitaal is het niet echt) met die slome decoders. Ik hoop dat ze nu eindelijk met iets goeds komen! Dus ook met de geluids formaten van deze tijd.
Ben benieuwd hoe lang dit weer gaat duren...

Lars

Citaat van: theo technics op 15 december 2005, 00:04:11
Oh op die manier, nou er zijn dus inderdaad weinig Nederlandse breedbeeld uitzendingen. :)

Maar HDTV is zoals gezegd al breedbeeld.
Groeten,
Lars.

Koei

Alle redelijk recente amerikaanse films en tv-series zijn al in HDTV formaat opgenomen, zelfde geld voor japan. Alleen Europa loopt nog achter in dat opzicht.
Thou shalt remember that guns, bitches and bling were never part of the four elements and never will be.

Lars

Citaat van: erreke op 15 december 2005, 07:50:53
Eerst nog al die onzin van digitale televisie, (nou ja.. digitaal is het niet echt) met die slome decoders. Ik hoop dat ze nu eindelijk met iets goeds komen! Dus ook met de geluids formaten van deze tijd.
Ben benieuwd hoe lang dit weer gaat duren...
Wij hebben thuis digitale televisie van TVhome en een 66cm Samsung lcd tv, maar het beeld is hier helemaal goed. De decoder(Samsung) is wel een beetje sloom, maar is niet hinderlijk.
Dat de meeste Nederlandse uitzendingen niet in breedbeeld uitzenden is hinderlijker.

Als ik de review op Hifi.nl mag geloven is de decoder van Nokia helemaal niks.
Groeten,
Lars.