• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Hybride versterker besteld

Gestart door audioleon, 5 november 2018, 19:10:13

Vorige topic - Volgende topic

audioleon

Hoi Wim,Mijn Shures zijn denk ik in staat het verschil aan te geven.Uren geleden was het geluid met de Svetlana buizen zeg maar 1,frt    Nu  is het geluid 3tsx  Ik hoor echt verschil.

audioleon

Theo van Wermeskerken ik ga niet in discussie maar heb voor die Shures toenertijd €550 betaald.Ik ken ze echt van binnen en buiten en van links tot rechts.

Wim72

Gaat die Nobsound MS10D MK2 voornamelijk gebruikt worden als hoofdtelefoon versterker voor je Shure doppen?

audioleon

Nee,mijn woonkamer is niet zo groot.Gaat als 1 van de versterkers gebruikt worden.Dus ja op de vraag.

Wim72

Waarom dan geen topklasse hoofdtelefoon versterker voor je ultieme Shure doppen? Niks mis met je budget hybride-amp maar niet geheel in overeenstemming met je audiofiele oordoppen...

audioleon

@wim72 Heb met die Shures geleefd.Je moet van me aannemen dat ik in mijn kleine huiskamer verschil hoor tussen goedkoop Chinees en 1984 Rusland.

audioleon

Wim,dat heb ik in de vorm van een grote Marantz.Maar ga wel eens kijken of een little bear iets kan zijn.

Theo van Wermeskerken

9 november 2018, 00:25:57 #37 Laatste wijziging: 9 november 2018, 00:29:22 door Theo van Wermeskerken
Citaat van: audioleon op  9 november 2018, 00:01:39
Theo van Wermeskerken ik ga niet in discussie maar heb voor die Shures toenertijd €550 betaald.Ik ken ze echt van binnen en buiten en van links tot rechts.

Het gaat ook niet om discussie of prijs, maar om de gebruikte luistertechniek.
Die is met oortjes compleet anders dan wanneer je voor twee speakers zit.
In dat laatste geval hoort je linker oor het signaal van de linker speaker net even eerder dan het rechter oor en omgekeerd.
Dat bepaalt het richtingseffect en het stereobeeld.
Met oortjes kan dat niet en lijkt het beeld zich in je hoofd te bevinden.
Ik veroordeel niks, wat je maar mooi vindt.
Er bestaan overigens zgn kunsthoofd opnames waarbij het stereobeeld wel goed is door een deel van het links gehoorde
ook aan rechts en omgekeerd toe te voeren.

En uiteraard kun je met die oortjes goed evt, verschillen in klank horen, maar niet in stereobeeld.


Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

audioleon

Theo,

Het zal best uitgemeten zijn.Toen ik mijn Shures voor het eerst in had ging ik met de bus mee.Anderen hadden ook oortjes in maar het was niet wat ik hoorde.Zij waren bezig met goedkoop plastic en blik geluid.Tenminste dat denk ik.Die eerste dag begon ik echt te glimlachen.WoooWW ben je meteen in een andere wereld.De rest van de bus is bezig met Apple en Samsung haha.Ze hebben geen  idee wat er door de kabels van  mijn speler komt.

audioleon

@Theo van Wermeskerken Zal ik je een week mijn Shures uitlenen?We kunnen het doen met opsturen.

Theo van Wermeskerken

Citaat van: audioleon op  9 november 2018, 00:36:49
Theo,

Het zal best uitgemeten zijn.Toen ik mijn Shures voor het eerst in had ging ik met de bus mee.Anderen hadden ook oortjes in maar het was niet wat ik hoorde.Zij waren bezig met goedkoop plastic en blik geluid.Tenminste dat denk ik.Die eerste dag begon ik echt te glimlachen.WoooWW ben je meteen in een andere wereld.De rest van de bus is bezig met Apple en Samsung haha.Ze hebben geen  idee wat er door de kabels van  mijn speler komt.

Nou, hartstikke mooi dat je er zo van geniet en je kunt met goede oortje ook veel horen, ook het verschil tussen die buizen.
Wat ik probeer uit te leggen is dat het heel wat anders is dan luisteren naar speakers omdat je twee sterk gescheiden
signalen hebt die niet door het andere oor gehoord worden.
En dat laatste bepaalt richting, tijd en plaatsing en dus het stereobeeld en bij oortjes staat dat midden in het hoofd en
bij speakers tussen, voor, achter en links en rechts naast die speakers.
Gewoon wat info en gewoon blijven genieten.



Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Theo van Wermeskerken

Citaat van: audioleon op  9 november 2018, 00:41:06
@Theo van Wermeskerken Zal ik je een week mijn Shures uitlenen?We kunnen het doen met opsturen.

Bedankt voor je aanbod, maar ik ben in het bezit van een aantal goede hoofdtelefoons.
Gebruik ik af en toe eens.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

audioleon

Ik neem alles van je aan Theo  :D
De boel is nu al uren aan het spelen.Is het een illusie dat de bloem open gaat?Als het zo is dan is het goede marketing haha.
Kon ik maar beter dingen omschrijven.

Regenpak

Hm. Ik heb ook Shure oorpropjes en ik vind ze helemaal niks. Ik weet niet meer wat voor type en ze waren ook zeker geen 5 meier. Zal ze voor de gein weer eens proberen... Maar het is mijn ervaring dat je oren naar je transducer gaan staan. Ik heb jarenlang naar Beyerdynamic DT990 geluisterd. Heb er zelfs twee versleten. Nu heb ik ook twee DT770's omdat die gesloten zijn en niet open zoals de '990. Heel erg handig voor op m'n werk. Maar ze klinken wel heel anders en daar moest ik erg aan wennen. Maar na een jaartje intensief gebruiken vind ik ze allebei bijzonder fijn. Misschien ook kwestie van inspelen? Of gewoon gewenning?

Ik zou verders niet weten hoe je dit zou moeten testen met meetapparatuur. Kan prima karakteristieken opnemen maar hoe die desbetreffende buis daadwerkelijk "klinkt" is totaal niet te zeggen en ook afhankelijk van heel veel andere factoren... Ook geen idee hoe een buis meetbaar verandert na 100 uur inspelen. Dat is vast al eens uitgezocht <zoekzoek>

Tjerk
It's been Monday all week long!

Regenpak

Wat ik intussen wel heb gevonden op Jijpijp is wat er inzit. Het signaal komt binnen op de triode (een helft) en gaat dan naar de pentode. De gain van het circuit lijkt ongeveer één te zijn. De anodespanning is laag, daarom is de gain ook laag. Het signaal gaan daadwerkelijk door beide buizen en bij aanzetten duurt het ook even voordat de gloeidraden heet zijn en de buizen signaal gaan doorgeven. Zie deze filmpjes hierrrrr (beetje onduidelijk) en hierrrrrrr. De laatste gaat er wat dieper op in maar beiden geven geen uitsluitsel over het schema noch de anodespanning. De torrenversterker is geheel discreet opgebouwd wat me verbaast. Ik had zo'n digitale chip verwacht. Ik moest wel lachen over het lege kassie bovenop het chassis...

Tjerk
It's been Monday all week long!