• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Gevraagd: Tips voor fineer herstel op speakers

Gestart door TheMaestro, 27 november 2018, 22:18:12

Vorige topic - Volgende topic

TheMaestro

Heb 'n vintage set AudioLab Cresto's in bezit gekregen en die spelen nog super.
Ze zien er alleen niet uit, doffe vernis, krassen en zelfs stukken fineer eraf op enkele plekken.

Zou ze graag opknappen en alle tips hierover zijn van harte welkom.
Alvast dank!
MF M6Si, Mystère Ai11, Sony PS-X6, Fluance RT85, Sony PS-X2, Sony PS6750, Sony X559ES, Tannoy XT8F, PSB Synchrony One, Bluesound Vault2.
"The message is in the music"

Kiiruna

lastig om zo te beoordelen, kunnen er wat foto's bij?
Lenco L90 (de echte) met AT 120E, Lenco L70 met Empire XV-15/625E, Rotel RQ 970 BX, RC 971, RB 991, RDP 980, RDD 980, RT 940 AX, RDV 985, RR 990, Davis Furot, Sony GX79ES, Quad 11L, Quad 33, FM 3, 405, Philips CD104

TheMaestro

Citaat van: Kiiruna op 27 november 2018, 22:46:04
lastig om zo te beoordelen, kunnen er wat foto's bij?

Probeer ik morgen even te doen.
Ga wel naar PSV - Barcelona, dus ik weet niet of het lukt.  ;)
MF M6Si, Mystère Ai11, Sony PS-X6, Fluance RT85, Sony PS-X2, Sony PS6750, Sony X559ES, Tannoy XT8F, PSB Synchrony One, Bluesound Vault2.
"The message is in the music"

groovy.

In to each life some rain must fall.


arnold58

Om het fineer op te knappen zou je Deense olie kunnen gebruiken.
Voorzichtig met schuren en dan in 2 of 3 lagen opbrengen.

TheMaestro

MF M6Si, Mystère Ai11, Sony PS-X6, Fluance RT85, Sony PS-X2, Sony PS6750, Sony X559ES, Tannoy XT8F, PSB Synchrony One, Bluesound Vault2.
"The message is in the music"

richard

Genoeg is beter.

minplus

Ik zou zelf de losse laag fineer wegsnijden, dat oppervlak opnieuw fineren met dezelfde dikte fineer (of plamuren) en daarna over de hele kant een nieuwe laag fineer van de juiste kleur er overheen leggen.
Of wegsnijden, plamuren en de hele speaker in een mooie kleur verven.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

TheMaestro

Citaat van: minplus op 28 november 2018, 23:19:13
Ik zou zelf de losse laag fineer wegsnijden, dat oppervlak opnieuw fineren met dezelfde dikte fineer (of plamuren) en daarna over de hele kant een nieuwe laag fineer van de juiste kleur er overheen leggen.
Of wegsnijden, plamuren en de hele speaker in een mooie kleur verven.

Ik nijg naar jouw laatste suggestie, mede omdat ik deze kleur eiken niet mooi vind. Ik hou meer van kersen bv.
Maar zou je dan schilderen met een roller of met een spuitbus?
MF M6Si, Mystère Ai11, Sony PS-X6, Fluance RT85, Sony PS-X2, Sony PS6750, Sony X559ES, Tannoy XT8F, PSB Synchrony One, Bluesound Vault2.
"The message is in the music"

minplus

Hangt van je ervaring af. Als je met beide weinig of geen ervaring hebt zou ik een roller nemen.
Maar daar krijg je met beide geen kersen mee maar evt. wel kersenrood.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right


TheMaestro

Citaat van: Frits op 28 november 2018, 09:23:13
Wrappen een optie?

Dank voor de suggestie, een overweging waard.
Heb je tips? Waar te koop of hoe aan te brengen bv.
Ik zoek wel een hout [ red cherry / rose wood motief ].
En is er een verschil tussen plastic folie en vinyl folie?
Thanx!
MF M6Si, Mystère Ai11, Sony PS-X6, Fluance RT85, Sony PS-X2, Sony PS6750, Sony X559ES, Tannoy XT8F, PSB Synchrony One, Bluesound Vault2.
"The message is in the music"

TheMaestro

Citaat van: tito op 29 november 2018, 21:42:51
Citaat van: TheMaestro op 29 november 2018, 00:18:51Ik hou meer van kersen bv.

>> Klik.<<   ;)

Goeie suggestie!
Is er een verschil tussen vinyl en plastic folie?
De verwerking lijkt gelijk, als ik op Youtube rondkijk.
MF M6Si, Mystère Ai11, Sony PS-X6, Fluance RT85, Sony PS-X2, Sony PS6750, Sony X559ES, Tannoy XT8F, PSB Synchrony One, Bluesound Vault2.
"The message is in the music"

TheMaestro

Hallo lui,

ben ondertussen al wat verder hoe dit op te pakken.

Ik heb op Youtube vele filmpjes en mogelijkheden gezien.

Ik ga bij beide speakers onderaan aan beide zijden een strook fineer verwijderen.
15cm vanaf de grond, en 30cm breed, dat is de breedte van de zijkant.

Ik heb via internet 4 zwarte plexiglas plaatjes besteld van 15 x 30cm en deze plak ik op de plaats van de verwijderde fineer.
Ondertussen zijn dan wel beide speakers ook licht geschuurd en in een kleur gebeitst. Gaat een soort rosewood of cherry worden.
Daarna wordt dit afgelakt met een polyurethaan lak om het geheel een hoogglanzende look te geven.
Als dit klaar is ga ik hier de foto's van het resultaat plaatsen.
MF M6Si, Mystère Ai11, Sony PS-X6, Fluance RT85, Sony PS-X2, Sony PS6750, Sony X559ES, Tannoy XT8F, PSB Synchrony One, Bluesound Vault2.
"The message is in the music"