• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Dodecahedron speaker zelfbouw

Gestart door coentje, 14 januari 2019, 16:52:06

Vorige topic - Volgende topic

coentje

14 januari 2019, 16:52:06 Laatste wijziging: 14 januari 2019, 19:05:16 door coentje
Hallo!

Voor mijn broer zijn verjaardag wil ik een dodecahedron speaker gaan bouwen. Zit nu nog in de ontwerpfase. Ik dacht als eigen toevoeging om er licht in te verwerken, deze variant ben ik nog niet tegengekomen op het net. Hiervoor zou ik dan kieren open laten tussen de vijfhoeken.
Zie de renderingen onderaan de post. (Renderingen gemaakt met Blender overigens :))
De speakers (ik zat te denken aan 12x Visaton Full-Range FR58 - 8Ohm speakers) worden gemonteerd in een 3d print huls. Deze 12 hulzen worden aan elkaar gelijmd. In de ruimte die open blijft in het hart van de speaker dacht ik een 60 watt E14 LED lamp te monteren. De vijfhoeken zelf worden gemaakt van multiplex 3mm, die ik wellicht nog wil fineren. Andere optie is om ook deze vijfhoeken te 3d printen.

Mijn vragen :

- Is de gekozen speaker geschikt voor de toepassing? Is het uberhaupt raadzaam om een speaker te monteren aan z'n ronde basis, in plaats van ophangen aan de flens, zoals normaal gesproken gebeurd?
- Gaan de kieren tussen de vijfhoeken de prestaties erg nadelig beinvloeden?
- Heb je nog tips voor me? (genoeg praktische uitdagingen om tegen aan te lopen nog...)

Ik heb op akoestisch gebied nauwelijks ervaring... dus alle input is welkom!

Alvast bedankt voor de moeite!

Groeten,

Coen



Theo van Wermeskerken

Je vraagt of de speaker geschikt is voor de toepassing, maar : welke toepassing ?
Je wilt 1 speaker bouwen ?
Als dit bestemd is voor bv een alarm / sirene systeem geef ik je nog enige kans van slagen.
Als er muziek over gespeeld moet gaan worden lijkt me dit helemaal niks.
Voor muziekweergave is er een bepaalde fasereinheid nodig en nog wel meer daaraan gerelateerde zaken en met
speakers rondom vliegt dat geluid er aan alle kanten uit.
Die lamp in het midden is dan nog je kleinste zorg, maar als er licht naar buiten kan, kan er ook lucht naar buiten
zodat er ook nog van alle kanten sprake is van akoestische kortsluitingen.
Met wat slim serie / parallel aansluiten van de speakers komt er nog wel een werkbare impedantie te voorschijn, maar
ik ben bang dat er van enig serieus muziek genieten geen sprake zal zijn.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

coentje

Beste Theo,

Dank voor je reactie. De toepassing zou uiteindelijk een feestruimte moeten zijn, en ik zou beginnen met 1 kleine speaker voor de verjaardag van mijn broer. Mocht ik daar een redelijk geluid uit kunnen krijgen, zou ik het ontwerp opschalen naar een groter formaat.
Er zou dus eigenlijk toch wel muziek van enige kwaliteit uit moeten komen...
Op het plaatje vind ik het er persoonlijk wel cool uit zien, maar als het voor geen meter klinkt heb je er ook niet veel aan. Ze worden wel door verschillende partijen aangeboden met een 'air' van hoge kwaliteit, ook voor huiskamer toepassingen. Lees dat ze eigenlijk voornamelijk gebruikt worden voor het testen van akoestiek.

Ik heb de hoop nog niet helemaal opgegeven, vooral omdat ze op internet te koop aangeboden worden en er gewoon cool uit zien in mijn ogen.

Alle tips om het maximale uit deze configuratie te halen zijn welkom! In ieder geval geen licht/luchtgaten er in, en de speakers slim aansluiten. Valt er nog iets te zeggen over het optimale volume van de speaker?

Alvast bedankt,

Coen




Wim72

Voor een grote ruimte b.v. een restaurant waar voornamelijk sfeer en achtergrond muziek wordt afgespeeld zou dit ontwerp niet misstaan echter voor toepassing in een kleiner prive-vertrek waarbij reproduktie en beleving van de muziek een belangrijke rol speelt is het ontwerp denk ik wat minder geschikt...

richard

Zie de reacties hierboven.
Met een dergelijk concept moet je niet te veel laagweergave verwachten; eigenlijk helemaal niet. Daarvoor zul je dan laagkasten moeten maken om deze aan te vullen.
Verder vind ik het idee wel leuk; maar dan meer als gimmick.

Met vier parallel aangesloten series van drie van dergelijke luidsprekers zul je een impedantie van zes Ohm hebben; voor een versterker geen probleem.
Genoeg is beter.