• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Dynaudio Nuance en vertragingsnetwerk voor tweeter.

Gestart door Nadie, 26 januari 2019, 20:38:12

Vorige topic - Volgende topic

Nadie

Beste mensen,
Hier in het gelukkige bezit van een setje Nuance waarvan ik de filters aan het upgraden ben met hogere kwaliteit caps enz.
In deze speaker zit een (vrij) ingewikkeld vertragingsnetwerk welke zelfs niet in fabrieks Dyns zit.
Heeft iemand van jullie ervaring met deze speakers of soortgelijke zonder dit netwerk?
Mijn set heeft Esotec bezetting dus D260 en 17wLQ.

Het filter is online te vinden en is hetzelfde als mijn filter.


Dank en Groeten
MC  Systems 302, Hypex 180HXR, Sphinx Myth 1, Primare CD, Wadia Doc, en wat retro.

Roots

Dat is een All-Pass filter..Die zou er voor moeten zorgen dat de tweeter meer faserein is met de midwoofer...Een vertraging dus.

Ik heb ze niet in mijn Dynaudio Gimin's...Ik mis ze ook niet...Alhoewel ik wel de onderdelen heb liggen.
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SCD-555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

Nadie

Daar zit dus mijn vraag ook een beetje, eenvoudig is meestal beter imho.
Maar het zal ook niet voor niets zo ontworpen zijn.
Kan iemand hier zijn licht over laten schijnen?

Grt Nadie

Citaat van: Roots op 26 januari 2019, 21:00:57
Dat is een All-Pass filter..Die zou er voor moeten zorgen dat de tweeter meer faserein is met de midwoofer...Een vertraging dus.

Ik heb ze niet in mijn Dynaudio Gimin's...Ik mis ze ook niet...Alhoewel ik wel de onderdelen heb liggen.
MC  Systems 302, Hypex 180HXR, Sphinx Myth 1, Primare CD, Wadia Doc, en wat retro.

richard

Als er een 6 dB filter is gebruikt is een vertragingslijntje de elektronische variant van de naar achteren gezette tweeter om het looptijdverschil tussen tweeter en woofer te compenseren. Bij een 12 dB filter hoeft dat niet; dan pool je de tweeter (meestal) om. Het hangt er dus ook van af hoe de rest van het filter is opgebouwd en wat de fasedraaiing van de units zelf is.
Genoeg is beter.

Nadie

Wil niet schaamteloos knippen en plakken, maar het filter is hetzelfde als een forumlid hier online heeft geplaatst.

Hier staat het:
http://members.chello.nl/rzondervan/Nuance.htm

In het filter zijn fase gedraaid idd, tweeter zit dan op de (nieuwe) plus en min.

Dank alvast voor het meedenken!

Grt Nadie
MC  Systems 302, Hypex 180HXR, Sphinx Myth 1, Primare CD, Wadia Doc, en wat retro.

Roots

En zo loopt de sinus van spanning en stroom weer zoveel mogelijk in pas, met het nadeel extra vervorming.

Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SCD-555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

richard

Citaat van: Nadie op 27 januari 2019, 19:09:45
In het filter zijn fase gedraaid idd, tweeter zit dan op de (nieuwe) plus en min.
Ik zie het, eigenlijk niet gebruikelijk voor een 6 dB filter. Maar om er echt iets zinnigs over te zeggen en aan te passen moet je meten en de metingen kunnen interpreteren, anders kun je er beter van af blijven.
Genoeg is beter.

Nadie

Dank voor de info! Ik ga er eens rustig naar kijken!

Groet Nadie

Citaat van: richard op 27 januari 2019, 22:28:28
Citaat van: Nadie op 27 januari 2019, 19:09:45
In het filter zijn fase gedraaid idd, tweeter zit dan op de (nieuwe) plus en min.
Ik zie het, eigenlijk niet gebruikelijk voor een 6 dB filter. Maar om er echt iets zinnigs over te zeggen en aan te passen moet je meten en de metingen kunnen interpreteren, anders kun je er beter van af blijven.
MC  Systems 302, Hypex 180HXR, Sphinx Myth 1, Primare CD, Wadia Doc, en wat retro.