• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Hoofdtelefoon versterker achter mixer

Gestart door Perentaart, 30 januari 2019, 09:57:07

Vorige topic - Volgende topic

Perentaart

Dag Iedereen

Ik had een vraag: Ik zit met een  opstelling van 2 passieve boxen en een marantz versterker. Deze worden aangestuurd door een mengpaneel RODEC BX-9 die aangesloten is op 2 synq QTRM-1 platenspelers. Nu had ik graag een hifi-koptelefoon aangekocht om naar mijn platen te luisteren. Ik kan een hoofdtelefoon aansluiten op mijn mixer maar ik lees dat een hifi koptelefoon een hoge weerstandswaarde heeft (ohm). De beste kwaliteit uit uw hifi koptelefoon haal je dus enkel maar met een versterker voor die de stroom kan leveren voor de koptelefoon.
Dus dacht ik aan het volgende: Mijn mixer heeft 2 RCA outputs 1 die meet mV geeft en de andere minder (wss voor speaker aan dj stand) maar ik gebruik mijn xlr output voor naar mijn versterker te gaan. Kan ik dan mijn RCA output met hoge outputlevel gebruiken om naar mijn hoofdtelefoonverker te gaan? OF geeft mijn mixer geen 2 gelijke signalen uit de XLR en RCA output? Zoja gaat mijn idee werken? OF hebben jullie andere ideeen?

Alvast bedankt!

grtz Perentaart

Regenpak

Gewoon niet moeilijk doen en je headphones in die mixer prikken. Zelf heb ik een Teringer... euh... BEHRINGER mixer en mijn Beyerdynamic DT770 (250 ohm) speelt daarop als een tierelier. Die headphones jack zit er niet voor niks op. Als je helemaal sjiek de friemel wilt gaan kan je inderdaad prima een headphone amp op die RCA's aansluiten.

Ik hoop wel dat je Marantz is gemod voor een gebalanceerde input anders is de winst van je XLR weg. In het slechtste geval wordt je mixer verkeerd belast, namelijk kortgesloten als je pin 1 met 3 hebt verbonden. Dat mag alleen maar bij een input als je dat toch per sé wilt.

Tjerk
It's been Monday all week long!

berret

Citaat van: Regenpak op 30 januari 2019, 10:29:16
Gewoon niet moeilijk doen en je headphones in die mixer prikken. Zelf heb ik een Teringer... euh... BEHRINGER mixer en mijn Beyerdynamic DT770 (250 ohm) speelt daarop als een tierelier. Die headphones jack zit er niet voor niks op. Als je helemaal sjiek de friemel wilt gaan kan je inderdaad prima een headphone amp op die RCA's aansluiten.

Ik hoop wel dat je Marantz is gemod voor een gebalanceerde input anders is de winst van je XLR weg. In het slechtste geval wordt je mixer verkeerd belast, namelijk kortgesloten als je pin 1 met 3 hebt verbonden. Dat mag alleen maar bij een input als je dat toch per sé wilt.

Tjerk
Klopt,maar vaak zitten er weerstandjes in de leiding naarpin 1 en 3,dit om echte kortsluiting te voorkomen. Vaak 100 ohm of zo.

Sytse Fliege

Teringer?

Ach ja, gaat vaak samen met een Temeierdienamik, een of ander Duits merk geloof ik.
Ach, kikker toch op!

Regenpak

30 januari 2019, 12:26:00 #4 Laatste wijziging: 30 januari 2019, 12:28:09 door Regenpak
Beyeringer?

@Berret: of er zitten stopweerstandjes in de XLR output en dan kom je er ook mee weg. Maar netjes is het niet.

Tjerk
It's been Monday all week long!

berret

Isnienetjesnie. Maar voor de fabrikant geldt: safety first...

Perentaart

Citaat van: Regenpak op 30 januari 2019, 10:29:16
Gewoon niet moeilijk doen en je headphones in die mixer prikken. Zelf heb ik een Teringer... euh... BEHRINGER mixer en mijn Beyerdynamic DT770 (250 ohm) speelt daarop als een tierelier. Die headphones jack zit er niet voor niks op. Als je helemaal sjiek de friemel wilt gaan kan je inderdaad prima een headphone amp op die RCA's aansluiten.

Ik hoop wel dat je Marantz is gemod voor een gebalanceerde input anders is de winst van je XLR weg. In het slechtste geval wordt je mixer verkeerd belast, namelijk kortgesloten als je pin 1 met 3 hebt verbonden. Dat mag alleen maar bij een input als je dat toch per sé wilt.

Tjerk

Ik heb een gebalanceerde XLR output op mixer en heb een kabel tussengestoken an XLR -> RCA en deze steek ik op een input op mijn versterker.
Telkens ik mijn mixer afleg met versterker nog aan hoor ik een onnatturlijke knal in boxen, denk een elco (condensator) die ontlaad. Nu leg ik de de opstelling in de andere richting af, namelijk eerst versterker dan mixer. Zo belast ik mijn boxen niet. Zou dit iets met mijn XLR te maken hebben? Wanneer ik rca-rca connecteer heb ik die knal niet, enkel bij XLR;:

thanks

Regenpak

Citaat van: Perentaart op 31 januari 2019, 10:41:44Wanneer ik rca-rca connecteer heb ik die knal niet, enkel bij XLR
Dan zou ik die lekker RCA aansluiten. Is zelfs nog beter. Immers, omdat je Marantz niet gebalanceerd is moet de afscherming van je gebalanceerde kabel alle afscherming op zich nemen. Die is daar helemaal niet voor bedoeld en is inferieur vergeleken bij een microfoonkabel met van dat zwarte, geleidende rubber onder de omvlechting. Ben je ook meteen van die knal af. Waar die vandaan komt weet ik niet maar kennelijk vindt je mixer het niet fijn hoe je de XLR naar RCA hebt gemaakt.

Tjerk
It's been Monday all week long!