• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Dual 721

Gestart door André K, 11 februari 2019, 13:09:00

Vorige topic - Volgende topic

TANNOY

Citaat van: AndrĂ© K op  2 juli 2019, 12:47:22
Oja, je het een spherisch, een eliptische naald maar ook shibata, wtf? Kan iemand mij uitleggen wat dit is? En wat is wijs om die 721 mee te verwennen?
dat is de soort slijping van de naald zeg maar ;)
de 1 is verfijnder dan de ander..

wat is wijs?
ja dat hangt af van je budget..en je vrouw schijnbaar  ;D
people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves. <br />On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.<br /><br />

https://sweetspotaudio.nl/forum/

Carl2

2 juli 2019, 20:22:07 #46 Laatste wijziging: 2 juli 2019, 20:35:07 door Carl2
Ik zou zelf altijd voor een eliptische naald kiezen. Om het maar simpel te zeggen past die beter in de groef en dat klinkt beter en leidt tot minder element en plaatslijtage. Omdat die eliptische naald verder in de groef komt zal je van oppervlakkige beschadigingen hopelijk minder last hebben. In het verre verleden had je alleen ronde naalden. In het kader van vierkanaalsaudio (mislukte voorloper van surround) werd Shibata ontwikkeld. Het is eigenlijk de voorloper van allerlei geavanceerde naaldvormen. Topelementen zijn volgens mij allemaal op een of andere manier eliptische. Iemand die er meer verstand heeft dan ik en heel erg goed elementen kan instellen vertelde me eens dat een amateur een Shibata naald moeilijk kan instellen want het gaat vaak net fout. Dan behaal je er niet uit wat er in zit. Zoek eens bij afbeeldingen op needle shapes dan kan je zien wat ik zeg.



TANNOY

ik zou Shibata kiezen, omdat je nu 1 maal het beste resultaat wil hebben, die is beter dan elpitical!

laat hem anders evt door een expert afstellen, heb je meer winst dan menige kabel, waar men ook soms grof geld voor neerlegd.

Om het maar simpel te zeggen past die beter in de groef

dat is niet zo..


een Shibata ,past beter in de groef en heeft minder slijtage, omdat deze beter in de groef ligt, de druk word beter verdeeld en zodoende ook minder slijtage, voor zowel plaat als element.
people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves. <br />On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.<br /><br />

https://sweetspotaudio.nl/forum/

Roots

Ik ben het met je eens Carl..Een Eliptische naald is eigenlijk altijd wel eerder muzikaler, met minder inspanningen, en kosten.
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SCD-555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

TANNOY

Citaat van: Roots op  2 juli 2019, 20:43:32
Ik ben het met je eens Carl..Een Eliptische naald is eigenlijk altijd wel eerder muzikaler, met minder inspanningen, en kosten.
onzin, ook shibata is prima te installeren.
is zeker niet muziekaler omdat de Shibata meer info uit de groef kan trekken..


minder kosten dat wel, maar je snapt gelijk waarom...
people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves. <br />On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.<br /><br />

https://sweetspotaudio.nl/forum/

Sytse Fliege

Een Jico SAS is natuurlijk ook nog een optie :)
Ach, kikker toch op!

Carl2

2 juli 2019, 21:08:50 #51 Laatste wijziging: 2 juli 2019, 21:11:28 door Carl2
Al die bijzondere naaldvormen zijn een doorontwikkeling van Shibata. Om nu te zeggen dat Shibata dus de beste beste naaldvorm is, gaat me veel te ver. Fritz Geiger, van de Hul, Micro Ridge e.d. zijn minstens even goed als Shibata en helaas kunnen we nooit eenzelfde element met verschillende naaldvormen met elkaar vergelijken. Ik vermoed eerlijk gezegd dat er minieme verschillen zijn in het topsegment. Overigens moet je maar eens bij de AT 95 e en Ortofon Quintet kijken. Identieke  elementen met forse prijsverschillen door verschillende naalden (en naalddragers). En in die prijsklasse hoor je dat heel zeker.

Waar Tannoy en ik het helemaal met elkaar eens zijn is dat je een beetje element moet laten instellen door iemand die daar forse ervaring mee heeft. Die vriend van mij doet dat in de omgeving van Roermond bij je thuis met onder meer een scoop. Dan loop je gelijk niet het risico dat het element na een autoritje weer uit balans is. Overal in NL zit wel een echte expert.

TANNOY

er word niet gezegd dat Shibata het beste is  :)
ik zeg dat shibata beter is dan eliptical en ook beter is voor je vinyl en minder slijtage heeft..

een scoop is ok
maar een tesplaat is ook prima.. en als het kan thuis, maar dat zijn de puntjes inderdaad op de i

people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves. <br />On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.<br /><br />

https://sweetspotaudio.nl/forum/

TANNOY

Citaat van: Opa S. op  2 juli 2019, 21:03:23
Een Jico SAS is natuurlijk ook nog een optie :)
ook een optie ;)
people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves. <br />On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.<br /><br />

https://sweetspotaudio.nl/forum/

Roots

Mits vooral heel goed afgesteld, en dat het ook zo blijft.

Nou, vooruit je fouten zijn weer glad gestreken  ::)
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SCD-555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

TANNOY

Citaat van: Roots op  2 juli 2019, 22:06:52
Mits vooral heel goed afgesteld, en dat het ook zo blijft.

Nou, vooruit je fouten zijn weer glad gestreken  ::)

??
shibata is gewoon beter dan eliptical.

ook eliptical met je goed afstellen.

heeft niks met fouten te maken, dat is iets wat jij graag wil zien ;)

people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves. <br />On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.<br /><br />

https://sweetspotaudio.nl/forum/

Carl2

2 juli 2019, 22:17:37 #56 Laatste wijziging: 2 juli 2019, 22:19:25 door Carl2
https://audio-creative.nl/recensie-2/hana-el-mc-cartridge/2/

Het is een beetje een definitie kwestie, maar voor mij zijn al die bijzondere naalden eliptische naalden. Ik durf zelf ook wel een goedkoop element in te stellen met een mal. Boven de 500 euro graag met een scoop. Ik doe dat namelijk niet elke dag.






























TANNOY

ach ze hangen er daar een eigen verhaaltje aan..

zie hier waar ze de plaatjes vandaan halen en het verhaal van iemand die echt elementen maakt..en retipt

https://www.sound-smith.com/articles/stylus-shape-information

hecht ik wat meer waarde aan..
people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves. <br />On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.<br /><br />

https://sweetspotaudio.nl/forum/

morph

Citaat van: Carl2 op  2 juli 2019, 20:22:07
Ik zou zelf altijd voor een eliptische naald kiezen. Om het maar simpel te zeggen past die beter in de groef en dat klinkt beter en leidt tot minder element en plaatslijtage. Omdat die eliptische naald verder in de groef komt zal je van oppervlakkige beschadigingen hopelijk minder last hebben. In het verre verleden had je alleen ronde naalden. In het kader van vierkanaalsaudio (mislukte voorloper van surround) werd Shibata ontwikkeld. Het is eigenlijk de voorloper van allerlei geavanceerde naaldvormen. Topelementen zijn volgens mij allemaal op een of andere manier eliptische. Iemand die er meer verstand heeft dan ik en heel erg goed elementen kan instellen vertelde me eens dat een amateur een Shibata naald moeilijk kan instellen want het gaat vaak net fout. Dan behaal je er niet uit wat er in zit. Zoek eens bij afbeeldingen op needle shapes dan kan je zien wat ik zeg.

Het gaat niet zozeer om het passen in de groef maar om de groef zo goed mogelijk af te tasten. Dus de wanden op de juiste manier raken, zonder bijgeluiden en er tijdens het spelen uit te stuiteren.
Het raakvlak is het belangrijkste criterium. Hoe kleiner dat vlak is in de beweegrichting van de plaat en hoe hoger langs de groefwand, hoe beter het aftast resultaat en dus het geluid. Mits goed afgesteld.
Want dat is omgekeerd precies wat een snijbeitel gedaan heeft bij het maken van de lacquer waar de matrijzen van gemaakt worden.

Op het prentje hieronder wordt op de onderste rij voor elke naaldvorm dat raakvlak aangeduid met een zwart vlak:



Het leuke is vooral dat het afstellen van een shibata naald wel nauwkeurig moet voor het beste resultaat, maar dat het heel gauw te horen is als die niet goed is ingesteld. Een ronde of elliptische naald is vergevingsgezinder en dat luistert dus minder nauw. Maar heeft daardoor ook minder detailweergave.
Met een testplaat is dat correct afstellen simpel te doen op het gehoor, hoewel je er even tijd in moet steken om steeds dezelfde groefdelen te beluisteren en bij te regelen tot het niet meer beter klinkt.
Maar het is veel minder spannend dan men vaak wil doen geloven.
Bij elementen waar het naaldje is op te waarderen kun je constateren dat het naaldvormpje de totaalprijs bepaald en de geluidskwaliteit die er mee te behalen valt. Opwaarderen van naald (op zich dus niet van element) is de makkelijkste verbetering van een geluidsinstallatie. Maar kan prijzig zijn.

Carl2

Grotendeels mee eens met dien verstande dat je alleen bij een MM de naald makkelijk kan opwaarderen. Ik heb dat zelf gedaan bij een AT 95. Die heeft volgens Tannoy last van enige kanaalongelijkheid. Ik vraag me eigenlijk af of die ook (groten) deels in de naald zit. Ik heb er in mijn woonkamer verder geen last van. Op mij luisterzolder staat betere apparatuur en hoor ik alles  :) en daar speel ik met een Nagaoka MP 200 en een Benz Ruby Z.