• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Wat is een goed stekkerblok?

Gestart door metalfreak, 23 maart 2019, 11:01:46

Vorige topic - Volgende topic

minplus

Citaat van: Mmuetst op 28 maart 2021, 19:45:50
Citaat van: minplus op 28 maart 2021, 19:30:55Ik heb de aarde er zelfs kortgeleden afgehaald.
Als je wilt weten waarom moet je bij de rubriek recensies de laatste 10 pagina's maar eens lezen over De smurf in 't hoge noorden.
De eerdere 82 pagina's zijn trouwens ook erg interessant om te lezen. :)
Het gaat in het “de smurf in ‘t hoge noorden” verhaal niet over een filter, maar over potentiaalverschil tussen apparatuur. Ik vind dat zelf ook een interessant onderwerp. Men denkt hier dat het geluid beter wordt door gebruik van een filter die er voor zorgt dat je spanning schonen is als deze het apparaat in gaat. Maar volgens mij gebruikt Theo niet van dit soort filters. Zou me niks verbazen als hij ze juist niet wil gebruiken. Maar goed dat je dit aankaart @Minplus, dat is in ieder geval een punt om te onderzoeken en het mooie is het kost 0 â,¬. Het enige wat je misschien moet kopen is een multimeter, maar ik vind dat je die zo wie zo moet hebben ;) ook al is het om je achterlicht van je fiets te repareren.

Het potentiaalverschil aanpassen heeft geen zin als de zaak via geaarde aansluitingen loopt. Dus liever de audioset niet aarden voor een optimaal geluid als je de aanpassingen wilt doen.
Een filter is hier lang geleden aangebracht door de elektriciteitsmaatschappij vanwege af en toe flikkerende lampen en sneuvelende apparatuur. Een kennis heeft een erg duur filter voor de laatste variaties voor z'n Burmester spullen van meer dan een ton en zegt dat het bij hem duidelijk effect heeft.
Heb dat niet kunnen testen, maar het filter hier doet het prima, de apparatuur blijft nu heel.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

WanFie

Citaat van: schuit op 28 maart 2021, 16:18:18Vandaag even de aarding aangebracht in de wandcontactdoos. Mogelijk dat het geluidsbeeld hierdoor wat rustiger is geworden, het filter in de stekkerblok zal hierdoor wat beter werken.

Nu heb ik dus (nog) geen speciale audio voedingskabels en mijn apparatuur heeft ook geen aarding. Ik heb na de wandcontactdoos een stekkerblok met emi/efi filter van brennenstuhl.

Heeft het nu zin om dure/ geaarde / afgeschermde kabels tussen het netfilter en de apparatuur te zetten, mogelijk alleen op papier? 
En waarom niet gewoon een YMVK AS kabel die is dan ook afgeschermd en ca 2 euro per meter. Helaas zie ik geen mogelijkheid om de aarding volledig gescheiden uit te voeren.
Ik kan ook gewoon de aarding tussen stekkerblok en apparatuur laten vervallen en de kabels zo kort mogelijk laten, zeg 0,5 meter.

Iemand een zinnig idee wat nog in verhouding staat tot de aanschafprijs van de apparatuur? ik zie namelijk ook voedingskabels met prijzen die mijn complete installatie overstijgen.

Ik heb hier nog een aantal stukken afgeschermde kabel liggen. Mag je gratis komen ophalen. Met stalen en met koperen afscherming. Wél stranded, dus flexibel.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

AntiAudioKwakzalverij

Kijk, das nog eens een aanbod die je als gezonde Hollander niet mag afslaan...kost nuts! Zeer attent van je Hans!
Nog even terug komen op dure netfilters, valt u het ook op dat fabrikanten nooit een metingen doen van de voedingsspanningen in het apparaat? Alleen met een kastje aantonen dat het stopcontact minder storing geeft. Ik ben geen voorstander van komplot theorie maar deze is toch heel duidelijk....persoonlijk luister ik niet naar een stopcontact...50hz met nog wat hoogfrequent wat ik niet kan horen....heel saai.

minplus

Die 50Hz had ik voor en heb ik na nog steeds. Of het invloed had op het geluid is iets waar ik niet op gelet heb bij de verandering maar als spullen eraan kapot gaan of niet zou in het audio-gebied ook best effecten kunnen hebben, vermoed ik. Ik kan me heel goed voorstellen dat een filter bij veel mensen, in hun net iets minder extreme situatie dan hier waar het het lichtnet betreft, effect kan hebben.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

schuit

Citaat van: WanFie op 28 maart 2021, 21:48:19
Citaat van: schuit op 28 maart 2021, 16:18:18Vandaag even de aarding aangebracht in de wandcontactdoos. Mogelijk dat het geluidsbeeld hierdoor wat rustiger is geworden, het filter in de stekkerblok zal hierdoor wat beter werken.

Nu heb ik dus (nog) geen speciale audio voedingskabels en mijn apparatuur heeft ook geen aarding. Ik heb na de wandcontactdoos een stekkerblok met emi/efi filter van brennenstuhl.

Heeft het nu zin om dure/ geaarde / afgeschermde kabels tussen het netfilter en de apparatuur te zetten, mogelijk alleen op papier? 
En waarom niet gewoon een YMVK AS kabel die is dan ook afgeschermd en ca 2 euro per meter. Helaas zie ik geen mogelijkheid om de aarding volledig gescheiden uit te voeren.
Ik kan ook gewoon de aarding tussen stekkerblok en apparatuur laten vervallen en de kabels zo kort mogelijk laten, zeg 0,5 meter.

Iemand een zinnig idee wat nog in verhouding staat tot de aanschafprijs van de apparatuur? ik zie namelijk ook voedingskabels met prijzen die mijn complete installatie overstijgen.

Ik heb hier nog een aantal stukken afgeschermde kabel liggen. Mag je gratis komen ophalen. Met stalen en met koperen afscherming. Wél stranded, dus flexibel.

Ja bedankt dat is attent maar ik had ondertussen al aantal metertjes ymvk as via mp gekocht. Nu nog een aantal stekkertjes zoeken die passend zijn.
Waarschijnlijk is het zo te lezen beter om de apparatuur niet te aarden, de metalen huls in de ymvk kabel kan ik dan op de behuizing van de versterker aansluiten dan is het allemaal afgeschermd.

Heb ik nog een teufel streamer die met een voedingsblokje gevoed wordt en die heeft een kunststof behuizing.
Wordt lastig om deze aarding met de versterker te verbinden helaas.
Op het moment merk ik nog weinig/geen verschil tussen geluid uit de losse streamer en van de ingebouwde CD speler in de versterker.
Misschien is er bij toeval weinig spanningsverschil tussen of heeft teufel erover nagedacht.
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be