• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Kabeljumpers of niet?

Gestart door metalfreak, 18 april 2019, 10:43:04

Vorige topic - Volgende topic

jpio

Niet alleen weerstand.. bij corrosie ook halfgeleidergedoe.
Pioneer 20 serie, Onkyo-D 7955, Pioneer cdspeler, Nakamichi deck, Philips TvW 104 cdspeler, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Q acoustics 3020i

Duclaasie

Citaat van: Heintje op 24 april 2019, 11:05:27
Citaat van: Duclaasie op 23 april 2019, 19:40:58
Citaat van: Heintje op 18 april 2019, 16:48:01
Ik heb dezelfde soort aansluitingen op mijn luidsprekers.
Ik snij de luidsprekerkabel langer aan en steek die met de terminals losgedraaid van boven naar beneden door beide gaatjes heen. Daarna de terminals vastdraaien en je hebt een prima verbinding (zolang je dat vastdraaien gewoon elke 3 maandne herhaalt i.v.m. uitvloeien van koper onder druk).
En na een paar jaar knip je 10 cm van je kabels af en is alles weer "als nieuw" ...

Op de juiste afstand OFC adereindhulzen, scheelt je aandraaien. ;-D

Heb je een foto van wat je bedoelt?



Heintje

Bedankt voor beide foto's.  ;D

Ik ben geen fan van adereindhulzen als ze voor deze doeleinden worden toegepast:
- omdat je meerdere typen (qua materialen) contactovergangen introduceert, ieder met hun eigen gedrag in de tijd (qua overgangsweerstanden en oxidatie)
- omdat je meerdere kabels gebruikt.

De oplossing die ik gebruik (hierboven beschreven) geeft voor elke aansluiting de meteen de originele luidsprekerkabel als bron, dus alle overgangen tussen kabel en luidsprekerklemmen van dezelfde materialen.
En het is zeer stabiel in de tijd, mits je om de paar maanden de klemmen opnieuw aandraait.

Je zou nog wel kunnen filosoferen of je de kabel er vanaf onder in steekt of vanaf boven.  ::)

En bij de Tannoy's is mijn oplossing ronduit onpraktisch vanwege alle hoekjes: die hoekjes heb ik bij mijn luidsprekers niet en daarom is het bij mij gemakkelijk toepasbaar met 4 mm2 kabel.

Duclaasie

Daarom gebruik ik ook koper adereindhulzen, en niet de gebruikelijke aluminium. Met een goed gekrompen adereindhuls verklein je ook de kans op oxidatie, omdat het geheel solide wordt samengeperst.