• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Meer dan 4 luidsprekers?

Gestart door TDM, 23 april 2019, 16:40:34

Vorige topic - Volgende topic

TDM

Dag iedereen,

Ik ben Thomas, nieuw op dit forum en heb een vraag over de hi-fi installatie in mijn auto. Sinds kort rijd ik met een autootje waarin de kwaliteit van de audio-installatie (voor mij persoonlijk) wat te wensen over liet. Deze bestond uit een eenvoudige fabrieksradio en 4 papieren speakertjes in de deuren. Het gaat over een Mitsubishi Colt van 2012.

De radio heb ik reeds vervangen door een kenwood KMM-BT305, ik heb een 6-kanaals versterker geinstalleerd in de koffer en heb zelf een hoedenplank gemaakt uit 18mm multiplex waarin ik 2 6x9 inch speakers en een kleine subwoofer van 6,50 inch geplaatst heb.

Ik wacht nog op de speakerringen zodat ik 5,25 inch speakers van betere kwaliteit in de deuren kan proppen.

Met als doel een mooie opvulling van het geluid in de auto vroeg ik me af of het volgende scenario kan en of iemand hier al ervaring mee heeft: de kenwood heeft 3 pre-outs (front, rear en sub) die ik alle 3 effectief gebruik. Eén gaat naar 'front' op mijn amp en vervolgens naar de speakers in de voordeuren, één gaat naar 'rear' op de amp en vervolgens naar de hoedenplankspeakers, de 3e gaat uiteraard naar sub op mijn amp en vervolgens naar de sub in de hoedenplank.

De draden die vanuit de kenwood-kabelboom naar de deurspeakers (voor & achter) lopen heb ik uiteraard doorgeknipt en geïsoleerd.
Aangezien de 3 pre-outs, voor zover ik juist ben met deze redenering, geen beroep doen op de ingebouwde versterker van de Kenwood vraag ik me af of ik de draden van de speakers in de achterdeuren eigenlijk gewoon niet opnieuw kan aansluiten om zodoende aan 6 speakers en een subje te komen? Als dit mogelijk is vraag ik me hierbij ook af of de Kenwood i.v.m. de fader functie niet gaat struikelen over het feit dat zowel de pre-outs als de speaker draden gebruikt worden.

Ik besef dat als dit lukt/kan, de speakers in de achterdeuren het met minder vermogen zullen moeten stellen dan de 5 andere, maar het doel is om het 'gat' tussen de voor- en achterspeakers een klein beetje 'op te vullen'. Ik zou ze wel eveneens vervangen door betere exemplaren.

Weet er verder iemand of je de speaker draad uitgangen van deze kenwood kan bridgen? Dus 2x90w i.p.v. 4x45w? Ik weet dat dit in de realiteit maar 4x15-20w is maar dan zou ik wel 2x40w reëel hebben. Dit levert wellicht wel problemen op met de fader functie van de kenwood?

Alvast bedankt voor de reacties.


Theo van Wermeskerken

De uitgangen op je radio kun je niet nog een keer bruggen.
Dat is nl. al gebeurd om aan dat vermogen te komen.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

TDM

Bedankt voor de snelle reactie! Enig idee of de pre-outs kunnen 'samenwerken' met de gewone speaker uitgangen op de headunit?

12vhifi

23 april 2019, 22:27:44 #3 Laatste wijziging: 23 april 2019, 22:38:45 door 12vhifi
Jahoor dat kan, de luidsprekeruitgangen van de radio kan je gebruiken én de RCA uitgangen naar je 6 kanaals versterker. Totaal 6 stereo uitgangen. Alle regelaars (balans, fader etc) werken daarop hetzelfde.

Toch raad ik het je af om dat zo te gaan aansluiten. Omdat de versterker meer vermogen levert dan de radio, zullen de speakers welke op de versterker staan, harder en beter spelen dan die op de radio. Je maskeert dus als het ware de speakers welke je direct op de radio aansluit. Beetje zinloos dus.

Verder zijn de frontspeakers eigenlijk de meest belangrijkste van de hele installatie, omdat je daar het dichtste bij zit en je wil eigenlijk het geluid van voor horen en niet vanaf achter, of voornamelijk achter. Dus die 13cm's goed stevig inbouwen en de deuren ook dempen, dat scheelt al veel in een goede weergave.

TDM

Bedankt voor de uitleg. Ik weet dat de luidsprekers in de achterdeuren minder hard zullen spelen maar ik had eerst een andere setup gepland, waardoor ik reeds 4 13cm speakers en 4 speakerringen besteld heb. Ik zou het eigenlijk zonde vinden om deze niet te gebruiken.

Misschien is het voor de achterpassagiers ook aangenamer om niet enkel muziek uit de hoedenplank te horen?

Alleszins bedankt voor de reacties.

Theo van Wermeskerken

Voor evt. achter passagiers is muziek uit de hoedenplank sowieso geen pretje.
Daar zitten ze met hun hoofd bijna boven en als het niveau voor voorin de auto acceptabel is, hebben ze achterin last.
Beter is het dan ook de hoedenplank helemaal niet te gebruiken en vier goede speakers in de deuren te monteren waar
je dan het laagste laag af filtert.
Daar kunnen die kleinere speakers toch niet veel mee aanvangen en als je dat punt kiest tot waar de sub komt heb je
het veel beter voor elkaar en zonder de boel op te blazen. 
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

12vhifi

Het idee dat het met méér speakers beter gaat kllinken is ook niet van toepassing, je kan beter een goede frontset monteren en de deuren goed dempen. 

knightrider2001

Hoi,

heb het hele verhaal niet gelezen, maar denk dat als je wat wilt bruggen, je het beste achter de versterker kunt bruggen. Maar dan zit je met minder kwaliteit deurspeakers en hele goede achterspeakers. Je zou dan haast een filter tussen de versterker en de achterdeurspeakers zetten.

groetjes