• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

dynamoruis over speakers

Gestart door knightrider2001, 26 april 2019, 04:55:15

Vorige topic - Volgende topic

knightrider2001

Hoi,

was wat aan het pielen met de autoradio, en nu geeft de autoradio het geluid van de dynamo over de speakers weer bij het gasgeven. Het is een goedkoop chinees ding. Had er een low pass, high pass filter achter gezet. Dus de frontkanalen van een filter voorzien, om de voorste speaekrs alleen de hoge tonen te geven, zodat ze minder belast werden. Dat ging een tijdje goed, tot ik een pfieeeeeeww hoorde en toen deed de radio wat raar. Schakelde van source naar source, zonder dat ik wat indrukte. En, nu dus dat dynamogeluid. Als ik een andere radio inbouw, is dat geluid er niet. Nu, lijkt het mij, dat de pfieeeeeew, een kapotgaande condensator is. En, er zit een condensator bij de ingang van de stroom, als ik het goed heb. En, een condensator filtert kleine wisselstroompjes weg. Dus de dynamoruis. De radio was wel heet.

Een fijne dag!

Knightrider2001

knightrider2001

weet niet, het lijkt me wat simpel, maar kun je niet gewoon een willekeurige condensator met spanning vanaf 25 volt, over de accesoirevolt en de massa zetten? Dus gewoon in de iso stekker van de autoradio prikken. Dan filtert die toch ook de dynamoruis weg?

groet

knightrider2001

the radio has a 2200uF 25 volt 105C capacitor inside. It's the biggest one of the capacitors. It doesn't look broken, but i think it is.

knightrider2001

alleen oppassen met de hitte die een condensator ontwikkelt. Dus misschien wat isoleren als die niet in de open lucht zit.

knightrider2001

hoge piep in het geluid van de radio. Dat komt van de dynamo. De dynamo draait en vormt een wisselspanning. Deze wisselspanning wordt gelijkgericht. Dan ontstaat een gelijke spanning. Maar bij dat gelijkrichten hou je altijd op de top van de gelijke spanning een sinusspanning. Die sinusspanning heeft een frequentie die verandert wanneer je het gas dieper intrapt, oftewel de dynamo harder draait. Nu hoor ik die frequentie over m'n speakers. Dat komt doordat het voltagefilter van de autoradio defect is. Dat filter bestaat uit een condensator die de sinus afvlakt, wegfiltert. Nu is op de een of andere manier die condensator kapotgegaan, waardoor de sinus toch doorkomt en via de autoradioversterker op de speakers komt. Dat komt, omdat een autoradioversterker een chip bevat, de versterkerchip. Deze chip wordt gevoed door de plus van de accu, maar als de auto draait, neemt de dynamo deze spanning over. Dus accu is 12 volt, maar de dynamo genereert 14.4 volt, incl kleine wisselspanning op de top dus. Nu is de versterkerchip afhankelijk van de voedingsspanning, dus nu het spanningsfilter van de radio defect is, van de 14.4 volt met sinus op de top. Het versterkte geluid wat uit de versterkerchip komt is afhankelijk van de gelijkheid van de ingangsspanning. Is altijd een proportie van de ingangsspanning, dus de 14.4 volt met sinus in dit geval(omdat het filter van de autoradio defect is en die sinus dus gewoon doorgeeft). Dus wanner de voedingsspanning wisselt, en het versterkte geluidssignaal, dat afhankelijk is van de gelijkheid van de ingangsspanning, beinvloed dat ook het versterkte geluidssignaal. Het geluidssignaal is simpelgezien ee sinus, dus een frequentie met de oorsprong bij 0 volt. Dat signaal kan maximaal versterkt worden tot 14.4 volt plus( simpel gezien), dus de ingangspanning. Nou, dat laatste is wat twijfelachtig, Maar omdat het versterkte audiosiignaal wat naar de speakers gaat een proportie van de ingangsspanning is, schommelt het gezellig mee met de ingangsspanning. Dus je hebt het geluidssignaal zelf wat uit frequenties bestaat, maar omdat op top van de voedingsspanning ook een sinus is, wordt die sinus spanning gezellig verwerkt in het versterkte audiosignaal. En dat signaal komt vrolijk op de speakers te staan.

Nu ben ik wat op YouTube aan het kijken geweest, en dan gaat het om een 50 hertz 220volt audio versterker, daar komt dus vrolijk die 50 hertz op de versterker te staan en dus hoor je een brom. Dat is bijna hetzelfde. De autoradio heeft maar een duidelijk grotere condensator. Een 2200 microfahrad, 25 volts condensator. Maar die ziet er gewoon heel uit. Kan dus gewoon nog steeds kapot zijn.

Sorry voor deze berichten, maar er komt wel zo verrekte weinig respons.

minplus

Heb het probleem nooit meegemaakt, dus kan je in dat opzicht niet helpen. Mooie analyse verder.
Heb wel de ervaring bij sat-tuners dat een perfect uitziende condensator kaduuk kan zijn omdat vervanging het probleem oploste. Ze hoeven niet bol te staan.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

knightrider2001

Minplus: dank je voor je post!

Dan wordt het toch vervangen van de grote elco in de radio. Heb verder wat op internet gezocht en kwam op een verhaal van een zoon en z'n vader, waarbij de zoon versterkers in de auto had en ook een soort van aardlus had. Nu had z'n vader een condensator en die plaatsten ze over de plus en min van de versterker. Dus, dan loopt het kleine wisselspanninkje direct naar de massa en hoor je het niet op de speakers. Als dat wisselspanninkje slechts een paar millivolt is, voordat het bij de versterker komt, kom je daar nog mee weg.

minplus

Ik zou iig. eerst die elco vervangen. Is dacht ik niet zo duur.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

12vhifi

Vrijwel altijd wordt een dynamoruis veroorzaakt door een slecht massacontact van de radio en/of versterker . Massa van het apparaat naar de carrosserie. Je gebruikt zo te lezen geen versterker of ander extern apparaat naast je radio (?).
Geluid / ruis / piep hoor je alleen als de motor loopt?  Check de massa aansluiting van je radio naar de auto.

knightrider2001

27 april 2019, 21:35:59 #9 Laatste wijziging: 28 april 2019, 08:14:18 door knightrider2001
dat dynamogeluid, wat jij bedoelt, komt als je meerdere voedingsgebruikers hebt, dus bijv een autoradio en een externe versterker. Als dan van 1 van de 2 de massa slechter is, dan is er een weerstandsverschil in massa's. Als je de radio en de versterker aan dezelfde massa hangt, heb je dat probleem niet. Dus bijv de massadraad van de autoradio doorknippen en vanuit de radio doorverbinden met de massa van de versterker.
Dat massaverschil zou de sinus die boven op de 14,4 volt ligt versterken, zodat het nog in het versterkte speakersignaal komt. Misschien is het weerstandsdeling. Het standaardfilter van de radio en versterker is dan niet voldoende.

Het wordt wel heel erg letterlijk, als het signaaldraad zelf de sinus oppakt van een naastliggende voedingskabel. Dan wordt het dynamogeluid meteen versterkt.

Rare is dat al deze verschillende oorzaken hetzelfde geluid veroorzaken.

ps. als de massa slecht is, zoekt het plussignaal zelf een massa. Dat kan misschien via de speaker(frame), maar ik zou eerder denken aan de fm antenne.

Dan de volgende vraag: hoe kan ik het beste een condensator verwijderen van het pcb? Heb wat getest op een oude pc voeding, maar lijkt erop hoe warm ik ook stook, er komt altijd wat van de printbaan mee. Heb deze keer nog geen flux geprobeerd. Soms probeer ik de twee pootjes in een tinbad te leggen en dan de condensator uit het pcb te trekken. Dat is me met het vervangen van de dipswitches van een draadloze muis nog vaak het beste gelukt. Of gewoon beide pootjes tegelijkertijd met de soldeerbout aan te raken/verwarmen en dan de condensator verwijderen. Het leek er deze keer op, dat de condensator zelf bloedheet werd, maar er was nog geen beweging in te krijgen.

knightrider2001

sinds dat dat desolderen wat lastig kan zijn, wil ik proberen om gewoon een 2200 uF 25 volt condensator over de plus en min van de isostekker te hangen. Dan kun je het ook zien, dat de sinus die bovenop de 14,4 volt zit, ook op de min komt te staan. Dus cijfer je die vervuiling weg, omdat de ingangsspanning gelijk staat aan Vdc - Vground.

knightrider2001

Hoi folks,

heb er nog niks mee gedaan, maar heb het vermoeden dat het kapotgegaan is doordat ik er een filter achter gooide. Het gaat om een chinese goedkope radio. Die heeft voor de versterking maar 1 chip, de tda7388. Een normale radio heeft een hele schakeling voor de versterking. Nu zal het filter het systeem wel te zwaar belast hebben. Jammer, want het klonk fantastisch met dat filter.

12vhifi

Geen idee waarom je denkt dat een condensator je probleem gaat oplossen? Je moet er gewoon voor zorgen dat alle massa's in orde zijn.
Of één stermassa maken zodat alle gebruikers via 1 punt aan de massa liggen.

knightrider2001

Ook al sluit ik 1 onderdeel aan, dus de radio zelf, dan geeft het nog een dynamoruis. Maar, die dynamoruis is altijd op hetzelfde volume. Wordt dus niet versterkt door de radio als je hem harder zet. Nu zat ik zelf te denken, dat het kan liggen aan het frame van de radio. Beide gebruikte radio's hebben ieder een andere frame. Nu is het frame van de radio waarbij ik die dynamoruis hoor, iets korter, misschien dat dat ook als massa dient. De radio heeft een metalen behuizing en die komt dan in het metalen frame. Het frame is korter dan de radio waarbij ik de ruis niet hoor. Trouwens die hoge toon verandert wel naarmate je het gas meer of minder intrapt. Als ik de radio wat harder zet, overstemt m'n radio geluid het alternator wining.
Toch zit ook de kortere frame vast in het metaal van het dashboard.

TANNOY

het kan ook zijn dat je kabels (niet goed) afgeschermd zijn.

ik had eens naar wat ik nog weet, een benzinepomp die stoorde op mijn kabels/eindversterker achter in de auto, heb de interlinks aan de andere kant van de auto gelegd en alles was toen stil.


people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves. <br />On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.<br /><br />

https://sweetspotaudio.nl/forum/